• Anonym (Ledsen)

    Min man vill inte adoptera

    Vi är ett par som är ofrivilligt barnlösa. Har gjort tre IVF och en äggdonation. Allt misslyckades. Felet ligger hos mig. Nu vill jag adoptera men det vill inte min man. Han tycker vi skall försöka med fler äggdonationer. Är mycket tveksam till att han över huvud taget vill adoptera.. Vad gör jag?  

  • Svar på tråden Min man vill inte adoptera
  • Anonym

    Du accepterar hans vilja... precis som han måste acceptera din. Orkar du inte mer donationer så får du ju säga till om det. Därefter blir ju valet om ni ska adoptera eller inte skaffa barn alls.

    Varför vill han inte adoptera? 

  • Anonym

    Han behöver ju inte vara negativ tilladoption, bara för att han vill försöka mer med donerade ägg... En kompromiss är kanske att ni fortsätter med äggdonation, men ställer er i adoptionskö. Tar ofta måna års köande innan man får adoptera, så ni hinner försöka en del under tiden...

  • Anonym (prata)

    Prata med honom, så klart. Antingen så vill han inte adoptera över huvud taget, eller så vill han, men att han känner att ni inte har försökt tillräckligt ännu. Jag skulle frågat rakt ut vilket av alternativen det är. 

    Är det alternativ ett, så är det inte så mycket att göra åt ärligt talat. Man ska aldrig behöva tjata på sin partner när det gäller så stora frågor som adoption. Vill han inte får du ta ställning till det då, om det är värt att fortfarande vara tillsammans.

    Är det alternativ två är det väl bäst att sätta sig ned och prata igenom hur planen ser ut. Hur länge till orkar ni försöka, hur många IVF-försök vill ni göra innan ni bestämmer er för att ge upp och satsa på adoption istället. 

  • Anonym (Ledsen)
    Anonym skrev 2013-03-02 17:55:39 följande:
    Du accepterar hans vilja... precis som han måste acceptera din. Orkar du inte mer donationer så får du ju säga till om det. Därefter blir ju valet om ni ska adoptera eller inte skaffa barn alls.

    Varför vill han inte adoptera? 
    Han verkar inte ha lika stort behov av barn som jag. Tycker att det går att leva utan barn. Är rädd för att han lämnar mig.
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (prata) skrev 2013-03-02 17:59:09 följande:
    Prata med honom, så klart. Antingen så vill han inte adoptera över huvud taget, eller så vill han, men att han känner att ni inte har försökt tillräckligt ännu. Jag skulle frågat rakt ut vilket av alternativen det är. 

    Är det alternativ ett, så är det inte så mycket att göra åt ärligt talat. Man ska aldrig behöva tjata på sin partner när det gäller så stora frågor som adoption. Vill han inte får du ta ställning till det då, om det är värt att fortfarande vara tillsammans.

    Är det alternativ två är det väl bäst att sätta sig ned och prata igenom hur planen ser ut. Hur länge till orkar ni försöka, hur många IVF-försök vill ni göra innan ni bestämmer er för att ge upp och satsa på adoption istället. 

    Vi har pratat och pratat. Han tycker inte att vi försökt tillräckligt.Och är mycket emot adoption då han anser att man kan få stora problem med adopterade barn.
  • Pandamamma79

    Jag tror att tanken på att adoptera måste sjunka in en längre tid för honom. Precis som det är flera år i kö så är det kanske år som behövs för honom. Att adoptera är ju för många den allra, allra sista utvägen till att få barn. Han behöver kanske veta att det är kört för er del till hundra procent. Dock kan ni ju försöka förgäves så länge ni orkar...men åren går!
    Om han är med på det kanske ni kan leta info om adoption tillsammans. Det kanske finns informationsmöten att gå till. Så småningom kanske ni kan ta kontakt med föräldrar till adoptivbarn eller varför inte adopterade vuxna.

  • Anonym (A-mamma)

    Ställ dig i adoptionskö NU! Skulle han ändra sig längre fram så Hr ni kötid, kommer han inte det och du bestämmer dig för att barn är viktigare än han, så är kötiden än viktigare! Stort lycka till!

  • Emeli

    Säger samma sak, ställ er i adoptionskö NU. Adoptionerna blir färre och färre och köerna kommer sannolkt bli längre och längre.

    Utomlands (jag har för mig att det förekommer i bl.a. Polen och i Ryssland) kan man adoptera ett embryo. Jag har ingen aning om vad det kostar osv men det kan kanske var en möjlig lösning om din man inte vågar adoptera ett barn som redan finns.

    Bara problem med adoptivbarn är lite överdrivet, men visst, det finns en högre frekvens av olika problem med våra adopterade barn. Det vore fel att sopa allt sådant under mattan. Man måste komma ihåg att det är barn som har fått en mycket svår start i livet. Men dessa barn finns vare sig vi adopterar dem eller inte. De barn som blir adopterade får en andra chans. Men om din man inte vill eller inte tror att han orkar måste du absolut respektera det. 

    Det är bara du som kan avgöra hur många behandlingar du orkar med. 

  • George 1

    Förstår honom, nej till adoption.
    Tänk på barnet, inte ditt ego.
    Att få barn är ingen rättihet.
    Förstår längtan till barn men tänk på barnet i första hand.

  • Emeli
    George 1 skrev 2013-03-08 17:58:32 följande:
    Förstår honom, nej till adoption.
    Tänk på barnet, inte ditt ego.
    Att få barn är ingen rättihet.
    Förstår längtan till barn men tänk på barnet i första hand.
    Om man inte vill adoptera har jag full respekt för det. Men jag kan inte förstå argumentet att man avstår för barnets skull. De barn som blir adopterade är barn som redan finns. De finns i städer som Bogotá, St. Petersburg och Chengdo. De finns med sina skavanker som de fått av livets hårda skola, och dessa får de leva med vare sig vi adopterar dem eller inte. Enda skillnaden om vi avstår från adoption är att de har sina svårigheter långt ifrån oss och det är så klart bekvämare för oss.

    De barn som adopteras till Sverige är föräldralösa. De har ingen. OM de blir kvar i sina födelseländer får de i bästa fall stanna på barnhemmet tills de är 16 år. Sedan slängs de ut, hänvisade att klara sig själva. Utan utbildning, utan pengar, utan hem och utan familj blir de lätta offer för kriminalitet, prostitution, missbruk och sjukdomar.

    Adoption är en win-winsituiation. Ett barn får föräldrar och barnlängtande vuxna får ett barn.
  • nea med 2

    George 1; Är du här i denna tråd och skriver också.
    Som jag skrev tidigare, finns ingen annan tråd du kan få skriva av dig i?
    Lycka till! 

Svar på tråden Min man vill inte adoptera