Inlägg från: Anonym (Tråkig och trött) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tråkig och trött)

Barnlösa, vad gör ni för skoj som småbarnsföräldrarna missar?

Som rubriken, vad gör ni i era liv som ni inte hade kunnat om ni hade haft barn?

Mitt svar: Jobbar heltid, pendlar. Sover länge på helgen (för att orka veckan), äter frukost länge. Mycket egentid, om man kan säga att man har egentid som barnlös.

Några saker jag inte gör:
    - Reser inte så värst mkt, pga husdjur bland annat.
    - Festar inte så mycket, pga ivf, trötthet, håller nere på alkohol eftersom vi försöker bli gravida.
    - Har inte några speciella hobbies som jag lägger tid på, har liksom ingen energi till det.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-03 10:43
    Missade att skriva att tråden vänder sig till OFRIVILLIGT barnlösa! Den ligger i "svårt att få barn".

Ni frivilligt barnlösa är naturligtvis välkomna att skriva ni med. Även jag var frivilligt barnlös en gång i tiden och det var ju bara kul!

• Svar på tråden Barnlösa, vad gör ni för skoj som småbarnsföräldrarna missar?
    Anonym () skrev 2013-03-03 10:21:53 följande:
    Förstår inte riktigt poängen med tråden men jag har barn och jobbar både heltid och tar sovmorgon på helgen.
    Tråden vänder sig till oss bittra barnlösa som ofta får höra (från folk som inte vet att vi försökt i många år) "vänta bara tills du får barn, då får du sluta med de där sovmorgnarna" osv.

Jag upplever att många småbarnsföräldrar (inte just du) tror att vi utan barn lever ett kul liv med fest, resor och inget ansvar annat än för oss själva. Tänkte kolla om det stämmer.
    Anonym (Fri) skrev 2013-03-03 10:32:59 följande:
    Har snygg kropp och är jättetrång (vilket jag nog inte varit om jag fött barn).
    Kan hålla mig om det inte finns en toalett nära.
    Kan ha sex när jag vill och hur snuskigt jag vill.
    Hela min inkomst går till mig.
    Jag kan göra vad jag vill när jag vill, ex ha lugn filmkväll, resa, sova länge, gå på SPA, shoppa, träna...

I love barnfri, det är det rätta för mig.
    Okej, inser att jag borde ha skrivit "ofrivilligt barnlösa" i rubriken!

- Har ingen aning om jag är trång, sexlivet är inte riktigt vad det varit efter alla år med sex styrt av ägglossningen.
    - Har ingen glädje av min platta (eller nästan platta) mage eftersom jag drömmer om att vara gravid.
    - Inte inkontinent men inte heller "stor blåsa".
    - Hade gärna delat min inkomst med mitt barn, precis som jag alltid, både som student och arbetande, försörjt mina husdjur.
    - Det jag vill göra är att leva familjeliv, så nej, jag kan ju aldrig göra det jag vill.
    Anonym (LK) skrev 2013-03-03 10:43:14 följande:
    Livet blir ju vad man gör det till, oavsett om man har barn eller inte. Allt jag gör nu, skulle jag kunna fortsätta med om jag hade barn. Men... Jag vill inte ha barn. Varken min man eller jag har någon barnlängtan. Jag misstänker att en del i vår närhet tror att vi är ofrivilligt barnlösa - men vi är frivilligt barnfria
    Jag har kanske 10 år kvar innan det är helt kört med både graviditet och adoption. Jag är medveten om att jag kan göra de tio åren bättre eller sämre beroende på inställning, men den medvetenheten räcker bara en bit på vägen. Livet handlar ju hela tiden om att vara barnlös, både rent praktiskt och mentalt.
    Swagger skrev 2013-03-03 10:45:04 följande:
    Inte mycket som är tokskoj just nu.

Dricker varken alkohol eller kaffe eftersom vi försöker få barn. Äter bra mat och håller mig ifrån "godsaker", tränar en del för att öka chanserna. Tillbringar mycket av min tid med att önska att jag hade barn, googla efter möjligheter att öka chanserna.

Ska snart få göra en äggledarspolning som ett sista led i vår fertilitetsutredning som vi som tur var fick återuppta efter missfall.

Planerar inga långresor då vi hoppas bli gravida.

Sparar de mesta av våra inkomster då vi hoppas bli gravida.

Ja, jag har en dålig dag idag. ;) Det känns som om det varit motvind länge nu. 
    Har också en dålig dag, håller på med ivf och insåg just att det ev. kommer krocka med en (barn-)födelsedag i släkten så att jag missar det familjemyset...

Froststar skrev 2013-03-03 10:55:55 följande:
    Kan lägga min tid på hästarna och allt som följer med den hobbyn, resor, träning, etc. Tar också hand om hemlösa katter. Och jobbar mer än heltid. Uppskattar att kunna åka på långresor, kan bestämma utifrån eget behov och möjlighet om jag vill handla efter jobbet, jobba över, resa i jobbet, köra MC, etc, etc. Behöver inte hålla reda på barn som ska hämtas, lämnas, köras till aktiviteter, gå på föräldramöten och allt möjligt annat tiskrävande. Det har jag inte tid med. Hade dessutom kreverat av att vara föräldraledig och ägna tiden åt barn och ännu värre, småbarnsmammor. Bern får inte plats i mitt liv för vi har en viss uppfattning om vad som krävs känslomässigt, ekonomiskt och tidsmässigt för att ha barn och det är det inte värt. Absolut inte värt några uppoffringar. Och om man inte gör uppoffringarna och ändå skaffar barn ser jag som ett väldigt fel beslut.. Dessutom tycker jag inte om barn allmänt. Självklart tycker jag om vissa som individer men bara sådär random naaaaw såååååå sööööött, nä.
    Jag har full förståelse för att man kan välja ett annat liv än det med barn.

Problemet för oss är att vi har valt ett liv med barn, men var är barnen?

När jag var 19-27 levde jag helt för mina intressen, vänner, djur, utbildning. Sedan tröttnade jag på det och ville bilda familj. Nu är det väldigt svårt att känna frihetskänslor, känner snarare att jag är fångad i barnlösheten. Det enda intresse jag riktigt har kvar är jobbet. Det har utvecklats till att jag börjat göra karriär lite smått, fast jag egentligen inte är en sån person utan bara drömmer om att få kliva av och vara hemma med ett litet barn...

Froststar skrev 2013-03-03 11:35:01 följande:

Fast om man vill ha barn då är det ju inte så skoj att inte kunna få några. Man kanske ska bearbeta sina känslor lite grann och börja tänka mer som att blir det så blir det annars får man hitta en annan lösning. Har hört och läst om folk där utredningen inte visat något fel och ändå blev det inget trots tvunget sex, och efter ett tag sex som plikt under ÄL, konstant besvikelse, inget skoj längre, etc. Sedan fick de nog för att förhållandet var kört i botten och då bestämde de sig för att släppa det och börja leva igen och i vissa fall blev det barn då. Ett par separerade för de kände att de inte ville leva med varandra längre för de har kört slut på kärleken så inte ens sex var roligt längre utan en barntillverkningsaktivitet. Se upp lite så att ni inte förlorar mer då ni stirrar er blinda på exakt hur ni vill ha det istället för att uppskatta vad ni har.
    Det är väl det där med att man har ett mål, och det finns vissa saker man måste göra för att komma dit. Man kan liksom inte tänka "blir det så blir det", för ser man på det rent statistiskt så är det inte så det funkar. En liten andel par blir gravida efter många år, trots att de kanske har gett upp (och t.ex. adopterat). Det finns olika orsaker till det, dels att man inte är helt infertil bara för att man har nedsatt fertilitet, och dels att vissa saker i kroppen ändrar sig till det bättre över tid och när man blir lite äldre. Men det finns en mycket större grupp som lyckas med ivf, så om man ska satsa klokt så har man otroligt mkt större chanser om man provar allt vården har att erbjuda, än om man avvaktar och försöker leva lyckligt och tänker "händer det så händer det".

Att hålla på med ivf är fullt allvar, man blir väldigt fokuserad på det både före, under och efter. Inte så lätt att tänka på annat eller försöka att inte lägga för mycket känslor i ett misslyckande.

Froststar skrev 2013-03-03 12:08:25 följande:

Men IVF är något helt annat än tvunget, schemalagt sex som jag skrivit om. Man får inte obegränsat med försök heller med IVF.
    Rätt många försök kan man göra. Det är privatekonomin, hälsan,

Bara för att vissa går ut och berättar att det äntligen lyckades när de slappnade av och började ha sex för skojs skull, tror du att det fattas par som lyckas m h a schemalagt sex?

Är det inte snarare så att någon form av schemalagt sex ligger bakom nästan alla planerade graviditeter?

Sedan om folk har kul eller inte när de gör barn, hur mycket vet man om det egentligen? Finns säkert de som börjar ha tvunget och schemalagt sex redan efter nått halvårs försök, och de allra flesta lyckas ju inom ett år.

Förstår inte logiken i att vi som misslyckas under det där första, minst stressade året skulle lyckas bättre om vi fortsatte på samma sätt utan att anstränga oss mer för att pricka ägglossningen? Samtidigt som enklare behandlingar för oss med normal ägglossning går ut på att pricka ägglossningen bättre...

Sedan att det finns folk på fl, i bekantskapskretsen och i artiklar som berättar att de lyckas genom att ge upp och bara ha kul... Det är absolut inget bevis på att det är så kroppen funkar, utan det handlar om enskilda fall.

sv.wikipedia.org/wiki/Anekdotisk_bevisf%C3%B6ring

Det är privatekonomin, hälsan och energin som sätter stopp, skulle det stå!

Anonym (6,5 år) skrev 2013-03-03 14:42:45 följande:
    Skoj!? Skämtar du eller? Jag fyller tiden med annat i väntan på barn,försöker få inspiration att ö.h.t leva och få vardagen att gå ihop! Jag hade 100 miljoner gånger hellre haft barn!!!!!! Det mesta jag gör är ju istället för att vara mamma-egentligen inget jag kommer sakna när jag får barn och en hel del av det går ju göra fast man har barn. Maken tror inte vi kan behålla djuren-såna som kräver hö och vatten flera ggr per dag-,men jag tror det går ordna det med. Förutom att ha barn och vara mamma vinner jag ett socialt liv när jag får barn-nu har vi i princip inget eftersom alla fertila,gravida och småbarnsföräldrar går bort. Så skoj istället för barn-nej inte på långa vägar!!
    Exakt jag skämtade/var ironisk.

Håller med i det du skriver, det är inte mycket av det man gör som barnlös som man egentligen vill göra, det ligger ett annat liv och väntar på en man man når aldrig dit.
    Anonym (6,5 år) skrev 2013-03-03 14:51:32 följande:
    Upplysningsvis får ungefär 3% av alla som adopterat senare biologiska barn-lika många i kategorin som inte adopterat utan bara haft sex. Planerat kommandosex eller hipp som happ må vara osagt,men de flesta med normalt sexliv prickar ju nåtsånär äl hur de än bär sig åt. Så det där med adoptera,slappna av,ge upp,skaffa hund,åka på semester och guvetallt man får som förslag kan man högaktningsfullt skita i! Det är ju ren  slump att de blev gravida just då! De hade blitt precis lika gravida om de inte gjort nåt annat förutom just ha samlag. Det brukar liksom vara grunden till alla spontana graviditeter... Tungan ute
    Fast det kan ju finnas andra faktorer också, tänker t.ex. på pco (eller pcos?) som kan bli bättre av sig självt när man blir 35-40, så att man plötsligt börjar spontanägglossa. När folk plötsligt blir gravida i 40-årsåldern så får man kanske ingen medicinsk förklaring, de går inte in på vad som var orsaken.

Man tänker sig ofta att fertiliteten går åt ett håll - sjunker - med tiden - men jag tror inte att det är så enkelt. Jag är oförklarligt barnlös och läser en del om fertilitet och immunförsvar, som skulle kunna ligga bakom när ingen annan förklaring finns. Sådana problem kan man också tänka sig att de ändras med tiden.
    Anonym (6,5 år) skrev 2013-03-03 15:08:35 följande:
    Ja,absolut,väldigt få är ju sterila utan bara infertila och då kan det rent teoretiskt funka för alla till slut. Problemet är ju att alla inte har 20-25 år på sig och inte heller tålamod att försöka vänta på nåt som kanske/kanske inte kommer. Bättre då göra nåt konkret,IVF,adoption,ÄD,EA-som vi ska göra. Och fortsätta försöka hemma! Jag vet två par som lyckades efter runt 20 år ,efter 40 då alltså,en kvinna som lyckades vid 47 efter flera års försök,ett par som fick tre barn snabbt,sen blev det tio år till 4:an och sen 10 år till till 5:an och då var hon en bit över 40. Och en med stopp i äggledarna som lyckades efter 6 år och sen fick en "hoppsan" till två år senare. Man vet helt enkelt aldrig! Glad

Lycka till ts!
    Tack!

Nej jag skulle aldrig riskera att inte ta hjälp. Siffrorna talar för sig själva, 26% av IVF färskförsök lyckas, då är det alltså räknat per försök. Vi har gjort mellan 40 och 50 misslyckade hemmaförsök och visst, vi fortsätter med dem men hoppet står till ivf.
    trz skrev 2013-03-03 17:07:01 följande:
    Lite OT nu menmen.. Det kanske är superlöjligt av mig att försöka komma med tips , ni har säkert provat precis allt.. Men jag har haft oskyddat sex sen jag var 13, och blivit gravid tre gånger. Första åren trodde jag inte att jag kunde bli gravid eftersom jag alltid körde oskyddat, men tre gånger har jag provat och blivit gravid varje gång.. Direkt efter sex låg jag med benen mot väggen och rumpan i vädret, som att jag stod på axlarna/nacken.. Låg så en halvtimma minst varje gång, och varje gång vart det ett plus.. Säkert bara sammanträffande.. Men värt ett försök om man inte provat
    Mm så brukade jag göra åren 2007-2009, sedan gav jag upp den metoden eftersom den inte gav nån effekt.

Men menar du att du försökt pricka ÄL under två år, men att det gick vägen först när du "kalkonade"? Eller låg du så bara de gångerna ni aktivt försökte?
    Anonym (6,5 år) skrev 2013-03-03 15:19:35 följande:

Om ni inte ens börjat med IVF har ni ju goda chanser där. Vi är inne på hemmaförsök 77 nu,hoppet är extremt,extremt litet att lyckas,men vi vill absolut inte gå miste om en chans. Jag har äl varje månad,jag kan bli gravid,problemet är att det sker sällan och alltid slutar i m.f så därav EA.
    Jodå vi har bland annat ett misslyckat ivf i bagaget, håller på med försök nr 2 nu och hoppas verkligen att det ska gå bättre den här gången!
    Anonym (utan barn) skrev 2013-03-03 15:58:00 följande:
    Jag vet inte om det är nått jag gör som inte föräldrar kan göra.. mer än att längta..
    Dock så försöker jag att uppskatta och tänka på det jag har och va tacksam för det.
    Visst det finns inget som kan ersätta min längtan efter barn eller smärtan som jag får bära som barnlös och inte lyckas jag varje dag, långt ifrån, men nu när jag insett att det blir inga barn så försöker jag tänka lite annorlunda.
    Jag tänker på en vän som inte hittat sin mannen i sitt liv, å då känner jag mig väldigt tacksam för att jag gjort det och att han är så fin.
    När jag tänker på dem runt mig som blivit svårt sjuka/varit med om olyckor så känner jag glädjen över att va frisk.
    Jag har en plats som jag kan åka till som ger mig styrka och där jag kan finna frid som "bara är min".
    Vi bor i ett fint hus
    Jag har fina vänner.
    Ja, det finns faktiskt mycket jag är tacksam för. Å ibland så är jag glad över att slippa gå upp på morgonen även om jag lätt bytt ut den mot ett barn så är det ju inte så det fungerar så därför försöker jag va tacksam för den med!
    Detta låter kanske "hel ylle" men det hjälper mig. Sen va det svårare när hoppet om ett barn levde kvar, då va jag/vi ju tvugna att fokusera på nästa Ivf och nästa steg å nästa å nästa... men nu försöker jag finna lycka i det jag har trots att jag långt ifrån fått allt jag önskat mig...
    Jag har också mycket att vara tacksam över, även om vi inte sitter med det perfekta livet och bara väntar på att ett barn ska göra det komplett. Jag brukar tänka på något positivt som är bra i livet minst en gång om dagen, det är inte så att jag går runt och bara tycker allt är skit. Men det ÄR svårt att njuta av det man har när den viktigaste pusselbiten inte finns där. Allt går ju att vända på också de dagar man mår dåligt; va ska jag med hög lön till, jag har ju ingen att försörja, varför ska vi flytta till nått större, vi är ju bara vi två och husdjuren, osv.

Om våra chanser var helt ute så skulle jag behöva ta tag i att acceptera, men det är ju inget man börjar med innan man gett upp. I alla fall inte jag.
    trz skrev 2013-03-03 19:12:41 följande:
    Nej.. Två av gångerna jag legat så var det bara "på kul" hade ingen aning om ägglossning.. Sen sexade vi mycket runt ÄL utan att något hände, tills jag en dag provade igen och vart gravid, har alltså bara legat så tre gånger, och alla gånger vart det så!
    Okej men kul att det funkade för dig! Det finns studier som visar att om man ligger stilla i 20 min efter insemination så ökar chanserna att bli gravid, så det finns kanske en koppling där.

Man läser om många här på fl som lyckas med hjälp av olika knep, allt från naturläkemedel till hostmedicin. Jag har testat en del grejer och inget har funkar för oss, tyvärr. Vissa grejer tror jag beror på slumpen, en del som skriver sådär har ju inte ens försökt över ett år (dvs vad som än har hjälpt dem så kan det lika gärna vara slumpen som gör att de blev gravida just den månaden, de är normalfertila). Vissa grejer kan säkert ha inverkan, för just det paret. Men inte för alla.
    Anonym (Trötter) skrev 2013-03-03 18:06:22 följande:
    Jag är frivilligt förälder men det är SÅ mycket jag skulle vilja göra vilket jag i stor sett aldrig kan eftersom vi inte har någon släkt i närheten som kan avlasta. Jag upptäckte sent att tråden vände sig till ofrivilligt barnlösa. Jag hoppas att mitt inlägg inte stöter sig med någon, anmäl i så fall så kan det tas bort! Vill i alla fall dela med mig av saker som jag inte haft vett att riktigt uppskatta förut!:

- Sova ut och vila/ha sex när man känner för det och inte bara när man får lite fri tid
    - Gå ut och äta och sen gå på teater/konsert/bio när andan faller på!
    - Gå ut och dansa även om detta skulle vara betydligt mindre nu än tidigare oavsett barn
    - Motionera - gå på gym, vara med i någon förening, börja rida, kanske skaffa häst och verkligen satsa på något fritidsintresse!
    - Orka ha det riktigt fint hemma och orka bygga upp ett större socialt liv! Som det är nu är jag glad om det finns mat och möjligheter till sömn ibland vid sidan av det jobbet kräver
    - Satsa mer på jobbet! Vidarutbilda mig, läsa böcker på fritiden, gå på fler afterworks. Jag stapplar till någon after work ibland för att jag vill visa intresse snarare än att jag verkligen njuter av det eftersom jag är så TRÖTT
    - Hålla tätare kontakt med mina kompisar och försöka träffa de oftare
    - Åka och storhandla på IKEA eller Ullared när man kände för det. Som det är nu är det ett alldeles för stort projekt som jag skjuter framför mig... 
    - Kanske åter lära känna min sambo igen som man och vän och inte bara avlastare av hushållssysslor... 
    Alla saker som går ut på att man ska bygga upp något (umgänge, hobby, träning) är jättesvåra för mig att ge mig in på, förutom när det gäller jobb. Tänker hela tiden att livet kommer ändras av att vi får barn, liksom ingen idé att fördjupa sig i vuxenlivet man kan ha utan barn... Eftersom jag var ofrivilligt barnlös redan innan jag pluggat klart så hade vi aldrig någon tid med pengar och utan problem.

Anonym (utan barn) skrev 2013-03-03 18:44:38 följande:

Näe det är verkligen inget man gör innan man inser att loppet är kört, eller att all kraft har tagit slut. Från ena försöket till totalt tvärstop tog det för mig!! Jag hade en plan jag/vi skulle fortsätta med men efter sista misslyckad IVF:en så försvann all kämparanda och enda frågan jag ställde mig var: vad håller vi på med?? det kommer inte bli nått barn, varför plåga oss... men som du säger, inte förrän man når dit så kan man försöka tänka på annat än att det ska lyckas!
    Det är roligt att höra att du tänker på en bra sak varje dag, tror att det gör vardagen mycket drägligare än om man bara strävar efter sin önskan. Då hamnar ju livet på paus och då kan det inte va roligt att vakna upp efter 10 år och inse att oj då, nu ska jag försöka va tacksam för det jag har...
    Visst finns dom dåliga dagarna också, vi är ju bara människor Cool Vissa dagar är ju inte värda att gå upp ur sängen för men jag tror att dom iaf bli/är något färre om man de andra dagarna försöker se nått fint.
    Min största rädsla är att vi blir gamla och min man dör före mig.. (jag tror att livet kommer på nått sätt bli ok utan barn iaf, dock ännu en gång så är det min högsta önskan, men ålderdomen utan barn skrämmer mig än mer!) då blir jag ensam kvar (jag har inga syskon) å då ska någon "va tvungen" att fixa det sista för mig, inte för att någon vill det! Ingen som med hjärtat väljer blommorna till begravningen etc MEN skulle jag tänka på det varje dag då hade det knäckt mig helt och hållet.
    Har tänkt på vad som vi kan göra som inte föräldrar kan och det är ju att snabbt ta beslut om att vi vill åka till en annan stad och se en teater eller göra nått sånt spontant. Vill vi göra nått med  vännerna så måste dom alltid förlita sig på att någon ställer upp som barnvakt!
    Sen återigen, när man sitter i vår situation som är det väl inte bara jag som känner att jag hade högaktningsfullt skitit i om jag fick gå på teater en enda gång till i mitt liv om jag bara fått barn!! Flört
    Nu när vi inte längre IVF:ar så är ju ekonomin lite bättre än den av förut och ibland så gör vi saker bara för att vi kan, inte för att vi så himla gärna vill utan för att om vi ändå ska sitta i den här situationen så kan vi gott "unna" oss att göra det där som "dom andra" inte kan. På torsdagskvällen säga: näe orkar inte laga mat idag, ska vi gå och och äta och ta en bio.
    Det sista är väl det närmsta ett svar på din fråga jag kan komma, trots allt svammel innan Skrattande

Trevligt att läsa dina tröstande ord, även om det handlar om tråkigheter!

Jag tänker mycket på det där med att komma till vägs ändå med ivf. Tror vi har en bit kvar, men det beror ju på vad som händer. Allt är så hoppfullt för oss, men inget händer.

Ska man vara ärlig så gör vi många saker i vardagen som man inte hade kunnat göra med barn. Men det är sällan några kul saker utan mer att man låter sig vara så utmattad som man är efter en arbetsvecka, eller så ledsen som man är när mensen kommer. Om man hade haft barn så skulle man vara tvungen att gå ut och aktivera sig istället för att sitta på fl och klaga, för att ta ett exempel.
    Pastell1983 skrev 2013-03-03 20:33:44 följande:
    De säger ju att det inte ska spela någon roll om man ligger kvar eller ställer sig upp direkt. Men vad vet jag....den gången jag blev gravid blev jag det genom att jag ridit honom och ställt mig upp direkt (ursäkta infon) 
    Har nog provat på allt möjligt nu under månaderna vi försökt....
    Fast det är typiskt att de säger att det inte spelar nån roll hur man gör hemma, och sedan när man kommer och gör insemination så ska man plötsligt ligga och vila.

För mig har det inte hjälpt att ligga still (med benen upp mot väggen) men det kan knappast skada...
    Anonym (6,5 år) skrev 2013-03-04 13:52:30 följande:

Efter 2 inseminationer och totalt 9 hormonbehandlingar,ÄP och ET så kan jag lugnt säga att såna skäl finns inte. Har man kommit så långt finns inget att smälta,inget att måsta lugna ner sig över. Insemination och ET tar några minuter,gör inte ont,känns knappt alls och sen fortsätter dagen som förut. Inte kan man gå runt och fundera inte,då blir man ju knäpp. Snarare är man nöjd bara för att man gjort nåt konkret som kanske ger barn sen. Men jag kanske är ovanligt luttrad efter alla år och allt skit vi gått igenom...
    Håller med! Har aldrig fått några vibbar av att man tänker på vår mentala hälsa i den här vården.

Angående detta med att ligga kvar så kom det faktiskt en studie för några år sedan som visade att det ger bättre resultat att ligga kvar 15-20 min efter insemination. Bör ha varit ca 2008-2009 nån gång.

Svar på tråden Barnlösa, vad gör ni för skoj som småbarnsföräldrarna missar?