• Anonym (Tråkig och trött)

Barnlösa, vad gör ni för skoj som småbarnsföräldrarna missar?

Som rubriken, vad gör ni i era liv som ni inte hade kunnat om ni hade haft barn?

Mitt svar: Jobbar heltid, pendlar. Sover länge på helgen (för att orka veckan), äter frukost länge. Mycket egentid, om man kan säga att man har egentid som barnlös.

Några saker jag inte gör:
    - Reser inte så värst mkt, pga husdjur bland annat.
    - Festar inte så mycket, pga ivf, trötthet, håller nere på alkohol eftersom vi försöker bli gravida.
    - Har inte några speciella hobbies som jag lägger tid på, har liksom ingen energi till det.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-03 10:43
    Missade att skriva att tråden vänder sig till OFRIVILLIGT barnlösa! Den ligger i "svårt att få barn".

Ni frivilligt barnlösa är naturligtvis välkomna att skriva ni med. Även jag var frivilligt barnlös en gång i tiden och det var ju bara kul!

• Svar på tråden Barnlösa, vad gör ni för skoj som småbarnsföräldrarna missar?
  • Anonym (LK)
    Swagger skrev 2013-03-03 10:48:00 följande:
    Ändå hänger du i forumsdeln "Svårt att få barn" (?) 

Jag "hänger" i KR och klickar in på intressanta rubriker/trådar.
    Swagger skrev 2013-03-03 10:45:04 följande:
    Inte mycket som är tokskoj just nu.

Dricker varken alkohol eller kaffe eftersom vi försöker få barn. Äter bra mat och håller mig ifrån "godsaker", tränar en del för att öka chanserna. Tillbringar mycket av min tid med att önska att jag hade barn, googla efter möjligheter att öka chanserna.

Ska snart få göra en äggledarspolning som ett sista led i vår fertilitetsutredning som vi som tur var fick återuppta efter missfall.

Planerar inga långresor då vi hoppas bli gravida.

Sparar de mesta av våra inkomster då vi hoppas bli gravida.

Ja, jag har en dålig dag idag. ;) Det känns som om det varit motvind länge nu. 
    Har också en dålig dag, håller på med ivf och insåg just att det ev. kommer krocka med en (barn-)födelsedag i släkten så att jag missar det familjemyset...

• Froststar

Kan lägga min tid på hästarna och allt som följer med den hobbyn, resor, träning, etc. Tar också hand om hemlösa katter. Och jobbar mer än heltid. Uppskattar att kunna åka på långresor, kan bestämma utifrån eget behov och möjlighet om jag vill handla efter jobbet, jobba över, resa i jobbet, köra MC, etc, etc. Behöver inte hålla reda på barn som ska hämtas, lämnas, köras till aktiviteter, gå på föräldramöten och allt möjligt annat tiskrävande. Det har jag inte tid med. Hade dessutom kreverat av att vara föräldraledig och ägna tiden åt barn och ännu värre, småbarnsmammor. Bern får inte plats i mitt liv för vi har en viss uppfattning om vad som krävs känslomässigt, ekonomiskt och tidsmässigt för att ha barn och det är det inte värt. Absolut inte värt några uppoffringar. Och om man inte gör uppoffringarna och ändå skaffar barn ser jag som ett väldigt fel beslut.. Dessutom tycker jag inte om barn allmänt. Självklart tycker jag om vissa som individer men bara sådär random naaaaw såååååå sööööött, nä.

• Froststar

Jag tittade bland de senaste trådarna i forumet. Visste inte att enbart en viss kategori av folk som ska svara, en som inte TS upplyser om. Nåja, jag får ägna mig åt tankeläsning.
  • Swagger
    Froststar skrev 2013-03-03 10:58:51 följande:

Jag tittade bland de senaste trådarna i forumet. Visste inte att enbart en viss kategori av folk som ska svara, en som inte TS upplyser om. Nåja, jag får ägna mig åt tankeläsning.
    Varför redigerade du bort min Flört när du svarade?
    Froststar skrev 2013-03-03 10:55:55 följande:
    Kan lägga min tid på hästarna och allt som följer med den hobbyn, resor, träning, etc. Tar också hand om hemlösa katter. Och jobbar mer än heltid. Uppskattar att kunna åka på långresor, kan bestämma utifrån eget behov och möjlighet om jag vill handla efter jobbet, jobba över, resa i jobbet, köra MC, etc, etc. Behöver inte hålla reda på barn som ska hämtas, lämnas, köras till aktiviteter, gå på föräldramöten och allt möjligt annat tiskrävande. Det har jag inte tid med. Hade dessutom kreverat av att vara föräldraledig och ägna tiden åt barn och ännu värre, småbarnsmammor. Bern får inte plats i mitt liv för vi har en viss uppfattning om vad som krävs känslomässigt, ekonomiskt och tidsmässigt för att ha barn och det är det inte värt. Absolut inte värt några uppoffringar. Och om man inte gör uppoffringarna och ändå skaffar barn ser jag som ett väldigt fel beslut.. Dessutom tycker jag inte om barn allmänt. Självklart tycker jag om vissa som individer men bara sådär random naaaaw såååååå sööööött, nä.
    Jag har full förståelse för att man kan välja ett annat liv än det med barn.

Problemet för oss är att vi har valt ett liv med barn, men var är barnen?

När jag var 19-27 levde jag helt för mina intressen, vänner, djur, utbildning. Sedan tröttnade jag på det och ville bilda familj. Nu är det väldigt svårt att känna frihetskänslor, känner snarare att jag är fångad i barnlösheten. Det enda intresse jag riktigt har kvar är jobbet. Det har utvecklats till att jag börjat göra karriär lite smått, fast jag egentligen inte är en sån person utan bara drömmer om att få kliva av och vara hemma med ett litet barn...

• Froststar
    Swagger skrev 2013-03-03 11:15:43 följande:
    Varför redigerade du bort min  när du svarade?

. Ber om ursäkt om du tog illa upp. Jag redigerade bort min egen wink-wink smiley, inte din
  • Froststar
    Anonym (Tråkig och trött) skrev 2013-03-03 11:18:11 följande:
    Jag har full förståelse för att man kan välja ett annat liv än det med barn. Problemet för oss är att vi har valt ett liv med barn, men var är barnen? När jag var 19-27 levde jag helt för mina intressen, vänner, djur, utbildning. Sedan tröttnade jag på det och ville bilda familj. Nu är det väldigt svårt att känna frihetskänslor, känner snarare att jag är fångad i barnlösheten. Det enda intresse jag riktigt har kvar är jobbet. Det har utvecklats till att jag börjat göra karriär lite smått, fast jag egentligen inte är en sån person utan bara drömmer om att få kliva av och vara hemma med ett litet barn...

Fast om man vill ha barn då är det ju inte så skoj att inte kunna få några. Man kanske ska bearbeta sina känslor lite grann och börja tänka mer som att blir det så blir det annars får man hitta en annan lösning. Har hört och läst om folk där utredningen inte visat något fel och ändå blev det inget trots tvunget sex, och efter ett tag sex som plikt under ÄL, konstant besvikelse, inget skoj längre, etc. Sedan fick de nog för att förhållandet var kört i botten och då bestämde de sig för att släppa det och börja leva igen och i vissa fall blev det barn då. Ett par separerade för de kände att de inte ville leva med varandra längre för de har kört slut på kärleken så inte ens sex var roligt längre utan en barntillverkningsaktivitet. Se upp lite så att ni inte förlorar mer då ni stirrar er blinda på exakt hur ni vill ha det istället för att uppskatta vad ni har.
  • Swagger
    Froststar skrev 2013-03-03 11:35:01 följande:

Fast om man vill ha barn då är det ju inte så skoj att inte kunna få några. Man kanske ska bearbeta sina känslor lite grann och börja tänka mer som att blir det så blir det annars får man hitta en annan lösning. Har hört och läst om folk där utredningen inte visat något fel och ändå blev det inget trots tvunget sex, och efter ett tag sex som plikt under ÄL, konstant besvikelse, inget skoj längre, etc. Sedan fick de nog för att förhållandet var kört i botten och då bestämde de sig för att släppa det och börja leva igen och i vissa fall blev det barn då. Ett par separerade för de kände att de inte ville leva med varandra längre för de har kört slut på kärleken så inte ens sex var roligt längre utan en barntillverkningsaktivitet. Se upp lite så att ni inte förlorar mer då ni stirrar er blinda på exakt hur ni vill ha det istället för att uppskatta vad ni har.
    Kan du ange en källa på att chanserna till barn ökar om man "börja tänka mer som att blir det så blir det"?
    Froststar skrev 2013-03-03 11:35:01 följande:

Det är väl det där med att man har ett mål, och det finns vissa saker man måste göra för att komma dit. Man kan liksom inte tänka "blir det så blir det", för ser man på det rent statistiskt så är det inte så det funkar. En liten andel par blir gravida efter många år, trots att de kanske har gett upp (och t.ex. adopterat). Det finns olika orsaker till det, dels att man inte är helt infertil bara för att man har nedsatt fertilitet, och dels att vissa saker i kroppen ändrar sig till det bättre över tid och när man blir lite äldre. Men det finns en mycket större grupp som lyckas med ivf, så om man ska satsa klokt så har man otroligt mkt större chanser om man provar allt vården har att erbjuda, än om man avvaktar och försöker leva lyckligt och tänker "händer det så händer det".

Att hålla på med ivf är fullt allvar, man blir väldigt fokuserad på det både före, under och efter. Inte så lätt att tänka på annat eller försöka att inte lägga för mycket känslor i ett misslyckande.

Svar på tråden Barnlösa, vad gör ni för skoj som småbarnsföräldrarna missar?