• Anonym (Tråkig och trött)

Barnlösa, vad gör ni för skoj som småbarnsföräldrarna missar?

Som rubriken, vad gör ni i era liv som ni inte hade kunnat om ni hade haft barn?

Mitt svar: Jobbar heltid, pendlar. Sover länge på helgen (för att orka veckan), äter frukost länge. Mycket egentid, om man kan säga att man har egentid som barnlös.

Några saker jag inte gör:
    - Reser inte så värst mkt, pga husdjur bland annat.
    - Festar inte så mycket, pga ivf, trötthet, håller nere på alkohol eftersom vi försöker bli gravida.
    - Har inte några speciella hobbies som jag lägger tid på, har liksom ingen energi till det.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-03 10:43
    Missade att skriva att tråden vänder sig till OFRIVILLIGT barnlösa! Den ligger i "svårt att få barn".

Ni frivilligt barnlösa är naturligtvis välkomna att skriva ni med. Även jag var frivilligt barnlös en gång i tiden och det var ju bara kul!

• Svar på tråden Barnlösa, vad gör ni för skoj som småbarnsföräldrarna missar?
  • Froststar

]

Swagger skrev 2013-03-03 11:54:38 följande:
    Kan du ange en källa på att chanserna till barn ökar om man "börja tänka mer som att blir det så blir det"?

Inte mer än jag hört det från vissa och läst artiklar där folk själva berättat. Precis som jag skrivit.
  • Froststar
    Anonym (Tråkig och trött) skrev 2013-03-03 11:56:43 följande:
    Det är väl det där med att man har ett mål, och det finns vissa saker man måste göra för att komma dit. Man kan liksom inte tänka "blir det så blir det", för ser man på det rent statistiskt så är det inte så det funkar. En liten andel par blir gravida efter många år, trots att de kanske har gett upp (och t.ex. adopterat). Det finns olika orsaker till det, dels att man inte är helt infertil bara för att man har nedsatt fertilitet, och dels att vissa saker i kroppen ändrar sig till det bättre över tid och när man blir lite äldre. Men det finns en mycket större grupp som lyckas med ivf, så om man ska satsa klokt så har man otroligt mkt större chanser om man provar allt vården har att erbjuda, än om man avvaktar och försöker leva lyckligt och tänker "händer det så händer det". Att hålla på med ivf är fullt allvar, man blir väldigt fokuserad på det både före, under och efter. Inte så lätt att tänka på annat eller försöka att inte lägga för mycket känslor i ett misslyckande.

Men IVF är något helt annat än tvunget, schemalagt sex som jag skrivit om. Man får inte obegränsat med försök heller med IVF.
    Froststar skrev 2013-03-03 12:08:25 följande:

Men IVF är något helt annat än tvunget, schemalagt sex som jag skrivit om. Man får inte obegränsat med försök heller med IVF.
    Rätt många försök kan man göra. Det är privatekonomin, hälsan,

Bara för att vissa går ut och berättar att det äntligen lyckades när de slappnade av och började ha sex för skojs skull, tror du att det fattas par som lyckas m h a schemalagt sex?

Är det inte snarare så att någon form av schemalagt sex ligger bakom nästan alla planerade graviditeter?

Sedan om folk har kul eller inte när de gör barn, hur mycket vet man om det egentligen? Finns säkert de som börjar ha tvunget och schemalagt sex redan efter nått halvårs försök, och de allra flesta lyckas ju inom ett år.

Förstår inte logiken i att vi som misslyckas under det där första, minst stressade året skulle lyckas bättre om vi fortsatte på samma sätt utan att anstränga oss mer för att pricka ägglossningen? Samtidigt som enklare behandlingar för oss med normal ägglossning går ut på att pricka ägglossningen bättre...

Sedan att det finns folk på fl, i bekantskapskretsen och i artiklar som berättar att de lyckas genom att ge upp och bara ha kul... Det är absolut inget bevis på att det är så kroppen funkar, utan det handlar om enskilda fall.

sv.wikipedia.org/wiki/Anekdotisk_bevisf%C3%B6ring

Det är privatekonomin, hälsan och energin som sätter stopp, skulle det stå!

• Anonym (6,5 år)

Skoj!? Skämtar du eller? Jag fyller tiden med annat i väntan på barn,försöker få inspiration att ö.h.t leva och få vardagen att gå ihop! Jag hade 100 miljoner gånger hellre haft barn!!!!!! Det mesta jag gör är ju istället för att vara mamma-egentligen inget jag kommer sakna när jag får barn och en hel del av det går ju göra fast man har barn. Maken tror inte vi kan behålla djuren-såna som kräver hö och vatten flera ggr per dag-,men jag tror det går ordna det med. Förutom att ha barn och vara mamma vinner jag ett socialt liv när jag får barn-nu har vi i princip inget eftersom alla fertila,gravida och småbarnsföräldrar går bort. Så skoj istället för barn-nej inte på långa vägar!!

Anonym (6,5 år) skrev 2013-03-03 14:42:45 följande:
    Skoj!? Skämtar du eller? Jag fyller tiden med annat i väntan på barn,försöker få inspiration att ö.h.t leva och få vardagen att gå ihop! Jag hade 100 miljoner gånger hellre haft barn!!!!!! Det mesta jag gör är ju istället för att vara mamma-egentligen inget jag kommer sakna när jag får barn och en hel del av det går ju göra fast man har barn. Maken tror inte vi kan behålla djuren-såna som kräver hö och vatten flera ggr per dag-,men jag tror det går ordna det med. Förutom att ha barn och vara mamma vinner jag ett socialt liv när jag får barn-nu har vi i princip inget eftersom alla fertila,gravida och småbarnsföräldrar går bort. Så skoj istället för barn-nej inte på långa vägar!!
    Exakt jag skämtade/var ironisk.

Håller med i det du skriver, det är inte mycket av det man gör som barnlös som man egentligen vill göra, det ligger ett annat liv och väntar på en man man når aldrig dit.
  • Anonym (6,5 år)

Upplysningsvis får ungefär 3% av alla som adopterat senare biologiska barn-lika många i kategorin som inte adopterat utan bara haft sex. Planerat kommandosex eller hipp som happ må vara osagt,men de flesta med normalt sexliv prickar ju nåtsånär äl hur de än bär sig åt. Så det där med adoptera,slappna av,ge upp,skaffa hund,åka på semester och guvetallt man får som förslag kan man högaktningsfullt skita i! Det är ju ren  slump att de blev gravida just då! De hade blitt precis lika gravida om de inte gjort nåt annat förutom just ha samlag. Det brukar liksom vara grunden till alla spontana graviditeter... Tungan ute

• Border
    Anonym (Fri) skrev 2013-03-03 10:32:59 följande:
    Har snygg kropp och är jättetrång (vilket jag nog inte varit om jag fött barn).
    Kan hålla mig om det inte finns en toalett nära.
    Kan ha sex när jag vill och hur snuskigt jag vill.
    Hela min inkomst går till mig.
    Jag kan göra vad jag vill när jag vill, ex ha lugn filmkväll, resa, sova länge, gå på SPA, shoppa, träna...

I love barnfri, det är det rätta för mig.
    Härligt att du hittat rätt i livet. Det har jag också. Vilket innebär (bland annat)

Har snygg kropp och är jättetrång.
    Kan hålla mig om det inte finns en toalett nära (oftast iaf)
    Kan ha sex när jag vill och hur snuskigt jag vill
    Jag kan lägga hela min inkomst på vad jag vill (och jag lägger den mycket hellre på sonen än på mig själv)
    Jag kan göra vad jag vill när jag vill.

Allt detta trots att jag har barn  
    Anonym (6,5 år) skrev 2013-03-03 14:51:32 följande:
    Upplysningsvis får ungefär 3% av alla som adopterat senare biologiska barn-lika många i kategorin som inte adopterat utan bara haft sex. Planerat kommandosex eller hipp som happ må vara osagt,men de flesta med normalt sexliv prickar ju nåtsånär äl hur de än bär sig åt. Så det där med adoptera,slappna av,ge upp,skaffa hund,åka på semester och guvetallt man får som förslag kan man högaktningsfullt skita i! Det är ju ren  slump att de blev gravida just då! De hade blitt precis lika gravida om de inte gjort nåt annat förutom just ha samlag. Det brukar liksom vara grunden till alla spontana graviditeter... Tungan ute
    Fast det kan ju finnas andra faktorer också, tänker t.ex. på pco (eller pcos?) som kan bli bättre av sig självt när man blir 35-40, så att man plötsligt börjar spontanägglossa. När folk plötsligt blir gravida i 40-årsåldern så får man kanske ingen medicinsk förklaring, de går inte in på vad som var orsaken.

Man tänker sig ofta att fertiliteten går åt ett håll - sjunker - med tiden - men jag tror inte att det är så enkelt. Jag är oförklarligt barnlös och läser en del om fertilitet och immunförsvar, som skulle kunna ligga bakom när ingen annan förklaring finns. Sådana problem kan man också tänka sig att de ändras med tiden.
  • Border
    Anonym (Tråkig och trött) skrev 2013-03-03 14:59:43 följande:
    Fast det kan ju finnas andra faktorer också, tänker t.ex. på pco (eller pcos?) som kan bli bättre av sig självt när man blir 35-40, så att man plötsligt börjar spontanägglossa. När folk plötsligt blir gravida i 40-årsåldern så får man kanske ingen medicinsk förklaring, de går inte in på vad som var orsaken.

Man tänker sig ofta att fertiliteten går åt ett håll - sjunker - med tiden - men jag tror inte att det är så enkelt. Jag är oförklarligt barnlös och läser en del om fertilitet och immunförsvar, som skulle kunna ligga bakom när ingen annan förklaring finns. Sådana problem kan man också tänka sig att de ändras med tiden.
    Min mamma fick barn när hon var 20, sen blev det inget mer... förrän 20 år senare då jag blev till. Fem år efter att jag föddes kom min lillasyster. 
Svar på tråden Barnlösa, vad gör ni för skoj som småbarnsföräldrarna missar?