• lövet2

Varför föda naturligt?

Tja, jag gillar att föda barn medan jag avskyr att bli opererad. Duger den förklaringen?

• lövet2
    orolig2121 skrev 2013-03-04 23:47:50 följande:
    Som sagt, att det var så visste du inte förrän EFTER din förlossning. Jag kan garantera att du inte hade gillat de förlossningar jag har varit med om.

Vissa naturliga förlossningar är enkla, andra är fruktansvärt jobbiga och direkt dödliga utan modern sjukvård.
    Jag kan garantera att du inte hade gillat de operationer jag varit med om, å andra sidan ...
  • lövet2
    orolig2121 skrev 2013-03-04 23:52:40 följande:
    Jag har ingen referens just nu men om jag minns rätt så är väl i storleken var tionde naturlig förlossning dödlig utan modern sjukvård. Risken att en naturlig förlossning blir väldigt jobbig och smärtsam måste väl rimligen vara långt högre än för ett kejsarsnitt.
    Då måste du ha räknat in hela världen. I Sverige, med välnärda mödrar och hygieniska miljöer, så är det helt andra siffror.
    Vad gäller jobbig och smärtsam, så har alla sin egen syn på det. Min syn är att mamman kan påverka förlossningen otroligt mycket bara genom att andas rätt och slappna av. Andras syn på det hela, kan vara att Vasaloppet, bergsbestigning och en massa annat är jobbigt och smärtsamt, men att den fantastiska upplevelsen gör det värt det.
  • lövet2
    orolig2121 skrev 2013-03-05 00:06:11 följande:
    Javisst, okej, den där diskussionen är enligt min erfarenhet oframkomlig. För mig är den snarare en del av kvinnlighetens gåta.

Jag har aldrig hört en kvinna med en svår förlossning bakom sig ens överväga att andning, akupunktur, etc skulle kunna hjälpa. Sådant säger bara kvinnor som haft relativt enkla förlossningar. Jag kan bara konstatera att på de förlossningar jag varit på så hade det inte varit något mindre än ett absurt skämt att föreslå andningsövningar eller akupunktur eller liknande. Men, men, du hade säkert en enkel förlossning för att du andades så duktigt. Vad vet jag.

Nej, ingen människa som varit med om båda skulle säga att vasaloppet var hemskt i jämförelse med en svår förlossning. Det är som att jämföra en solsemester med en bypass-operatione. Du visar bara att du inte vet vad du pratar om. Och hur skulle du kunna veta vad du pratar om, för jag antar att du aldrig har varit på en svår förlossning?

Du valde uppenbarligen rätt som valde en naturlig förlossning, men jag hade som sagt aldrig våga chansa på att jag inte skulle få en svår förlossning. 
    Nej, det är tydligt att du inte förstår dig på kvinnor. Man kan göra det svårt för sig, och man kan göra det enkelt. I bland blir det svårt bara av ren otur, och då är det en bra sak att vi har en modern sjukvård. Om du antar att jag haft bra förlossningar enbart tack vare tur, så är det ditt problem.
  • lövet2
    orolig2121 skrev 2013-03-05 00:19:01 följande:
    Ja, jag tror att du till 90% hade tur. Min fru läste allt, gick på kurser, lärde sig andning och hade planer på att sitta/stå beroende på hur förlossningen gick. Hon plöjde allt som fanns att läsa. Under första delen av förlossning provade hon också allt det där. Under den sista tredjedelen var hon knappt ens kontaktbar och alla andningstekniker framstod inte som något annat än terapiövningar för blivande mammor.

Det är en annan diskussion, men jag erkänner att jag tycker att det är oerhört provocerande när kvinnor som haft enkla förlossningar slår sig för bröstet med att de minsann lärt sig den och den fjant-tekniken och det var därför det gick bra. Det är så arrogant så jag baxnar.
    Och när Olle får en hjärtinfarkt under Vasaloppet och faller död ner, då är det ett bevis på att träning är fjantigt och onödigt för alla?

Din slutledningsförmåga är något ... udda ...
  • lövet2
    Cheeses skrev 2013-03-05 17:52:00 följande:

Personligen tycker jag att kvinnor som väljer att föda vaginalt är korkade, hur kan man välja ett alternativ som innebär att 50 % får skador FÖR RESTEN AV LIVET???   

Personligen tycker jag att folk som tror blint på löpsedlarna är rätt korkade ... *suckar lite*
  • lövet2
    Minnie7 skrev 2013-03-06 06:44:30 följande:
    Lövet2- eller har personliga löpsedlar i minnet... Dumt att sticka huvudet i sanden. Då får man skylla sig själv.
    Ja, de personliga löpsedlarna kan man behöva hjälp med att bearbeta tydligen. Har själv ett barn som fick en kronisk sjukdom efter en vaccinationsspruta. Tänk om jag skulle följa TS:s exempel och dra ut på korståg mot det farliga vaccinet!
Svar på tråden Varför föda naturligt?