Inlägg från: orolig2121 |Visa alla inlägg
  • orolig2121

Varför föda naturligt?

BELLAm2 skrev 2013-03-07 08:35:17 följande:
    Ska svara på din ts utan att ha läst någon annans inlägg. För att det är oerhört häftig boost att göra det. För att bedövningen i många fall är substitut för andra metoder (framförallt ett ordentligt stöd och andningshjälp) och för att den mest effektiva bedövningen också är den med störst risker för komplikationer och en massa andra medicinska interventioner
    Vad har bedövningen med det här att göra?

För många kvinnor blir förlossningen en hemsk upplevelse. 
  • orolig2121
    Trädblåsare skrev 2013-03-07 09:12:40 följande:
    De görs inte efter en normal förlossning, de görs på grund av att en normal förlossning inte kan ske.
    Det beror väl bara på hur du väljer att definiera normal. Hur det slutar kan du i alla fall inte välja.
  • orolig2121
    Trädblåsare skrev 2013-03-07 09:21:46 följande:
    Normal förlossning är då givetvis en vaginal förlossning. Oavsett hur vi kan diskutera om människor verkligen är speciellt bra byggda för att föda barn, så är vi ändå definitivt inte byggda för att föda barn via kejsarsnitt.

Nej vi är inte byggda för kejsarsnitt, men tråkigt nog så skulle massor av kvinnor och barn dö utan kejsarsnitt.
  • orolig2121
    Trädblåsare skrev 2013-03-07 09:42:57 följande:
    Jag säger inte att kejsarsnitt är något dåligt, det är bra att vi idag i Sverige har kommit så långt att vi kan utföra kejsarsnitt, och både mor och barn överlever.
    Det kunde man inte förr, och det är många länder där kejsarsnitt betyder att modern dör.
    Håller med. Kejsarsnitt vart från början bara ett alternativ i en katastrofsituation, men nu har tekniken kommit så långt att planerade ks är ett fullgott alternativ till andra förlossningssätt.
  • orolig2121
    Skepparen skrev 2013-03-07 09:46:01 följande:
    Så för att summera dina typ 200 inlägg i den här tråden så anser du att:

Eftersom kvinnor och barn skulle dö om inte möjligheten till kejsarsnitt fanns, bör alla kvinnor förlösas med kejsarsnitt. Alla de kvinnor som säger att de är nöjda med sina förlossningar talar "i egen sak" och därmed blir deras åsikt ogiltig. De enda åsikter du tar till dig är de som håller med dig om att kejsarsnitt är guds gåva till mänskligheten. 
    Ironiskt nog har du dessutom kategoriskt avfärdat alla de som svarat på din initialfråga "Varför vill så många tjejer föda naturligt?"
    Det stämmer inte alls. Jag tycker inte att alla barn ska förslösas med planerat ks.

Jag tycker att kvinnor ska få välja själva. Det jag motsätter mig är uppfattningen att planerat ks medför större risker eller är mindre bra för mamma/barn.
  • orolig2121
    Trädblåsare skrev 2013-03-07 09:55:11 följande:
    Men det betyder ju inte att alla kvinnor ska behöva använda sig av kejsarsnitt. För många så går det utmärkt att föda på naturlig väg, dvs vaginalt.
    Jag skulle inte vilja använda mig av kejsarsnitt.

Men en fråga, varför födde inte din fru era barn med kejsarsnitt?
    Jag tycker inte alla kvinnor ska använda ks. Jag tycker kvinnor ska få välja fritt och jag tycker att de ska få saklig information som grund till beslutet.
  • orolig2121
    Anonym (naturligt) skrev 2013-03-07 09:57:43 följande:
    Har inte läst hela tråden.
    Men man kan för det första inte gämföra smärtan vid en förlossning med smärtan att dra ut en tand utan bedövning, det är för kroppen två helt olika saker. Skulle inte själv heller dra ut en tand utan bedövning, men födde utan någon som helst smärtlindring. Jag vill inte mena att jag är duktig min poäng är att kroppen är skapt att föda men inte att dra ut tänder... Det är två elt olika typer av smärta.

Jobbar själv inom kirurgin som ssk och skulle själv aldrig vilja bli opererad i buken, oavsett anledning. Jag ser hur tufft det är med återhämtning, infektionsrisker, komplikationer. För JA risken för komplikationer är större med kejsarsnitt än att föda vaginalt, återhämtningsperioden för kroppen är längre. Men i dom fallen det är motiverat med kejsarsnitt är det oumbärligt och vi ska vara glada att alternativet finns, men se det endast som ett alternativ.  

Och den smärta du kände när du födde är givetvis representativ för alla kvinnor? Suck.

Nej, risken för komplikationer är inte större med planerat ks. Man behöver inte fråga en ssk om det eftersom det har gjorts många studier och ingen kan idag säga att riskerna eller komplikationerna är större med planerat ks.

Det mesta verkar snarare tyda på motsatsen eftersom de mycket vanliga, och långvariga, skadorna efter vaginala förlossningar/akutsnitt ofta inte ens verkar rapporteras eftersom de ses som naturliga.
  • orolig2121
    Anonym (naturligt) skrev 2013-03-07 10:10:47 följande:

Har aldrig påstått att alla kvinnor upplever en förlossning lika, beskrev hur jag upplevde det och varför jag inte vill snittas.
    Hur kan du då dra slutsatser baserat på den smärta du kände under förlossningen? En del kvinnor har väldigt enkla förlossningar utan några större smärtor alls. Andra kvinnor har fasansfulla smärtor och hamnar till slut i en akut liv och död situation. Vad spelar det för roll vilken smärta just du upplevde? En förstföderska på väg till BB kan inte veta vad som ska hända utan kan bara basera sina beslut på statistik.
  • orolig2121
    Anonym (naturligt) skrev 2013-03-07 10:22:38 följande:

För att ts frågade varför kvinnor väljer att föda vaginalt och jag svarade utifrån min egen efrafrenhet. I de fall det är motiverat med snitt är det självklart det bästa alternativet för både kvinna och barn.
    Okej, men problemet är ju att det är först efter förlossningen du kan veta hur din smärta blev, så det kan ju inte vara det du baserade ditt beslut på.

Jag tycker inte det ska behövas några motiv för att välja planerat ks, eftersom riskerna inte är högre. 
  • orolig2121
    Anonym (naturligt) skrev 2013-03-07 10:19:58 följande:

Men komplikationerna är allvarligare vid snitt än vaginalt.
    Vaginala förlossningar slutar ofta i akuta snitt (de flesta snitt som görs idag är akuta) och det är där de stora riskerna finns.

Dessutom är komplikationerna inte alls mindre allvarliga vid vaginala förlossningar. Det finns flera komplikationer som kan döda både mamman och barnet, alternativt ge mycket svåra konsekvenser för resten av livet. 
Svar på tråden Varför föda naturligt?