Dracarys skrev 2013-03-05 11:32:52 följande:
Men jag ser inte vad naturligt och onaturligt öht har i debatten att göra. När vi diskuterar andra typer av vård (t.ex. ett brutet ben, ett hjärtproblem eller en svår influensa) så är det fullkomligt irrelevant vad som är naturligt och onaturligt i behandlingsväg.
Sedan har du fel i att de flesta har bra förlossningar och inte skadas av detta. Ca 90% spricker i någon utsträckning - det är en skada. Det är dumt och onödigt att förringa skador på det sätt som du gör. Att skadorna sedan ofta läker är en annan sak - men att förneka att det är regel snarare än undantag att skador uppstår är bara nedvärderande.
När det gäller långsiktiga skador så är det 25-50% som fortfarande har någon slags problembild kvar efter 20 år. Det kan vara framfall, inkontinens, ärrbildning i slidan, smärtor osv. Även om "de flesta", alltså 50-75%, blir återställda, så är det fortfarande en enormt hög risk för bestående skador som man utsätter sig för. Det ska man inte förringa och framställa som att det bara är "ett fåtal" som drabbas av.
Förlossningsskador är MYCKET VANLIGA. Det första steget är att erkänna att problemet finns, istället för att förringa det och framställa det som att det hör till sällsynta undantag att man skadas.
Jag håller helt med om att naturligt eller onaturligt är ointressanta begrepp. Många har romantiska ideer om att naturliga saker på något sätt är goda. I praktiken är det som du säger helt irrelevant vad som är naturligt. Det är inte naturligt att skruva ihop en bruten fotled så den kan läka, men de flesta tycker nog att det är en bra ide ändå.
Jag hoppas att jag inte skrivit att de flesta inte skadas av förlossningar. Jag har försökt hålla mig till att "många" inte skadas.
Jag blev själv förbluffad över först mödravårdens inställning till förlossningsskador (moraliserandet och ovetenskapligheten), och sedan andra kvinnors nedvärderande moralisering i frågan. Man skrattar ibland åt att män kan ägna sig åt diverse mandomsprov och racka ner på dem som inte passerar. Jag har inte upplevt något i närheten av kvinnors "mandomsprov" med förlossningar. Jag vet ingen annan fråga där kvinnor öppet uttrycker sig så nedvärderande och översittande mot andra som när det gäller förlossningar. En del kvinnor som genomgått en vaginal förlossning verkar mer eller mindre se det som sin skyldighet att racka ner på de kvinnor som inte passerade "mandomsprovet".