Inlägg från: orolig2121 |Visa alla inlägg
  • orolig2121

Varför föda naturligt?

Dracarys skrev 2013-03-05 10:43:11 följande:
    Bara en fråga om rubriken, TS...

Är det verkligen "naturligt" att föda, bara för att man gör det genom snippan? Jag menar, en förlossning involverar ju alla möjliga maskiner, elektroder, monitorer, saxar, redskap, kanske sugklockor, sonder, ultraljud, knivar, sprutor, bedövningar...

Eller menar du "naturligt" som att föda ensam i hemmet och bita av navelsträngen med tänderna?
    Jag använde bara ordet "naturligt" som namn på de födslar som inte är planerade kejsarsnitt. Det kanske finns ett bättre ord? Vaginala förlossningar känns inte som rätt begrepp, för många vanliga förlossningar som inte är planerade kejsarsnitt slutar ju åndå som kejsarsnitt.
  • orolig2121

Min fru fick efter båda akuta kejsarsnitten vår son på bröstet bara sekundrar efter att han kom ut. De var väldigt snabba med att se till att de fick hudkontakt.

• orolig2121
    Anonym skrev 2013-03-05 11:07:32 följande:
    Ja, och har jag någonstans skrivit att min upplevelse är allas upplevelse?

Du undrade varför folk ville föda naturligt och jag förklarade det och bjöd även på hur det kändes. FÖR MIG

Ok bra, då har jag inga invändningar mot det du skrev. Så länge du inser att andras upplevelser kan var helt annorlunda.
  • orolig2121
    Trädblåsare skrev 2013-03-05 11:10:56 följande:
    Eh, va? Varför skulle jag vara sur på dig? Jag känner inte ens dig.

Du behöver väl inte känna mig för att vara sur på mig, det räcker väl bra med att du känner igen mitt nick? Eller så är du ofta så provocerande mot folk, vad vet jag. Du får vara hur du vill.
  • orolig2121
    Trädblåsare skrev 2013-03-05 11:11:37 följande:
    Har det varit ett kejsarsnitt eller flera?
    Två stycken akuta kejsarsnitt.
  • orolig2121
    Dracarys skrev 2013-03-05 11:13:57 följande:
    Vad är det du försöker uttrycka då? Det finns två vägar ut - genom vaginan (vaginal förlossning) eller genom att göra ett hål i buken (kejsarsnitt). Räknar du akut kejsarsnitt som en del av en "naturlig förlossning" bara för att man försöker den klassiska vägen först?
    Ja precis. Jag är för diskussionens skull ute efter att dela in förlossningar i två kategorier: planerade kejsarsnitt och resten. Vad ska jag kalla "resten"? "resten" innehåller ju både vaginala förlossningar och akuta snitt.
  • orolig2121
    Dracarys skrev 2013-03-05 11:13:57 följande:
    Vad är det du försöker uttrycka då? Det finns två vägar ut - genom vaginan (vaginal förlossning) eller genom att göra ett hål i buken (kejsarsnitt). Räknar du akut kejsarsnitt som en del av en "naturlig förlossning" bara för att man försöker den klassiska vägen först?
    Jag upplever att mycket vilseledande statistik sprids just för att man jämför kejsarsnitt med vaginala förlossningar. Det många inte då tänker på är att många gånger slutar en vaginal förlossning inte som en vaginal förlossning och det är inte upp till kvinnan att välja, så den statistiken blir ganska meningslös. Eftersom en stor del av de svåra vanliga förlossningarna då flyttats över i kategorin kejsarsnitt så är det klart att statistiken för kejsarsnitt då ser dålig ut. En vaginal förlossning som verkligen slutar som en vaginal förlossning går tyvärr inte att beställa. Ett planerat kejsarsnitt är däremot något som går att välja.
  • orolig2121
    Dracarys skrev 2013-03-05 11:20:24 följande:
    Då finns det inget ord för det, tyvärr. =)

Men det intressanta är att OM du delar upp det på det viset, dvs ställer planerat snitt mot vaginal förlossning med akut kejsarsnitt som en möjlig komplikation, då får man en ganska bra bild av riskerna med att föda vaginalt. Akut / urakut snitt har höga risker och borde räknas som förlossningskomplikationer och inte belasta statistiken för planerade snitt.

I min mening ska den vaginala förlossningen belastas med riskerna för akuta / urakuta snitt.
    Ja självklart är det så statistiken ska behandlas när man diskuterar riskerna med kejsarsnitt. Om vaginala förlossningar inte belastas med riskerna för akuta/urakuta snitt så blir ju statistiken rent vilseledande. Trots att man rimligen måste förstå detta inom sjukvården så har jag ofta sett statistiken presenterad så.
  • orolig2121
    Anonym skrev 2013-03-05 11:23:21 följande:
    Ett akut kejsarsnitt dyker inte upp som en vaginal förlossning i statistiken.

Nej, och då ger man ju intrycket av att det är mindre risker än det verkligen är med att inte välja planerat snitt.
  • orolig2121
    Dracarys skrev 2013-03-05 11:32:52 följande:
    Men jag ser inte vad naturligt och onaturligt öht har i debatten att göra. När vi diskuterar andra typer av vård (t.ex. ett brutet ben, ett hjärtproblem eller en svår influensa) så är det fullkomligt irrelevant vad som är naturligt och onaturligt i behandlingsväg.

Sedan har du fel i att de flesta har bra förlossningar och inte skadas av detta. Ca 90% spricker i någon utsträckning - det är en skada. Det är dumt och onödigt att förringa skador på det sätt som du gör. Att skadorna sedan ofta läker är en annan sak - men att förneka att det är regel snarare än undantag att skador uppstår är bara nedvärderande.

När det gäller långsiktiga skador så är det 25-50% som fortfarande har någon slags problembild kvar efter 20 år. Det kan vara framfall, inkontinens, ärrbildning i slidan, smärtor osv. Även om "de flesta", alltså 50-75%, blir återställda, så är det fortfarande en enormt hög risk för bestående skador som man utsätter sig för. Det ska man inte förringa och framställa som att det bara är "ett fåtal" som drabbas av.

Förlossningsskador är MYCKET VANLIGA. Det första steget är att erkänna att problemet finns, istället för att förringa det och framställa det som att det hör till sällsynta undantag att man skadas.
    Jag håller helt med om att naturligt eller onaturligt är ointressanta begrepp. Många har romantiska ideer om att naturliga saker på något sätt är goda. I praktiken är det som du säger helt irrelevant vad som är naturligt. Det är inte naturligt att skruva ihop en bruten fotled så den kan läka, men de flesta tycker nog att det är en bra ide ändå.

Jag hoppas att jag inte skrivit att de flesta inte skadas av förlossningar. Jag har försökt hålla mig till att "många" inte skadas.

Jag blev själv förbluffad över först mödravårdens inställning till förlossningsskador (moraliserandet och ovetenskapligheten), och sedan andra kvinnors nedvärderande moralisering i frågan. Man skrattar ibland åt att män kan ägna sig åt diverse mandomsprov och racka ner på dem som inte passerar.  Jag har inte upplevt något i närheten av kvinnors "mandomsprov" med förlossningar. Jag vet ingen annan fråga där kvinnor öppet uttrycker sig så nedvärderande och översittande mot andra som när det gäller förlossningar. En del kvinnor som genomgått en vaginal förlossning verkar mer eller mindre se det som sin skyldighet att racka ner på de kvinnor som inte passerade "mandomsprovet".
Svar på tråden Varför föda naturligt?