Inlägg från: Anonym (naturligt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (naturligt)

Varför föda naturligt?

Dracarys skrev 2013-03-07 11:13:49 följande:
    Nej. Vilka komplikationer skulle det vara? Och vem är du att avgöra det åt andra?

Personligen ser jag 10% risk för att spräcka analen som en BETYDLIGT allvarligare komplikation är en ökning på ca 2,5 procentenheter för att drabbas av en sårinfektion. Till exempel.

Risk för större blödningar, infektioner i livmoder och op-sår, urinvägsinfektioner, ärr-bråck, blodproppar. barnet har svårare att få igång andning än vid vaginal fl. Det har inte jag avgjort. Men det är anledningen till att inte JAG vill snittas, vad andra önskar är upp till dom som baseras på deras egna erfarenheter.  
  • Anonym (naturligt)
    Dracarys skrev 2013-03-07 11:58:36 följande:
    Du nämner några risker som ökar, även om du inte har helt rätt i alla risker du radar upp. Risken för en större blödning är t.ex. precis lika stor vid planerat kejsarsnitt som vid försök till vaginal förlossning, delvis eftersom en förlossning ofta leder till ett akutsnitt.

Att barnet har svårare att få igång andningen är t.ex. inte heller något problem - och det måste ställas mot en ökad risk för hjärnskador och nervskador vid vaginal förlossning. Det är betydligt allvarligare att drabbas av en hjärnskada än att behöva lite externt tryck för att få igång andningen.

MEN, de misstagen åsido i ditt inlägg, många av riskerna du nämner är lätt behandlingsbara och därmed irrelevanta i ett längre perspektiv. En sårinfektion behandlar man enkelt med antibiotika och lämnar sällan några bestående problem, medan en spräckt sfinkter bara läker i ungefär 50% av fallen och framfall är mycket svårt att reparera permanent.

Det finns risker som ökar med kejsarsnitt, men riskbilden totalt är inte högre än för förlossning - tvärt om. Du löper fler och allvarligare risker om du försöker dig på en förlossning än om du gör en rutinoperation för att få ut barnet.

Ja du, jag e ledsen att det e din bild av att föda barn, det gör det lätt att förstår att du då är rädd för att föda och det är synd att denna information är det som du tar för sanning.

Jag har helt rätt i de komplikationer som radas upp och en sår infektion är inte "bara" en infektion. Är dock intresserad av att veta vart du fått din info ifrån med massa siffror och fakta som hasplas ur på löpande band med en skev bild av verkligheten.
  • Anonym (naturligt)
    hannis skrev 2013-03-07 12:20:12 följande:
    Har precis genomgått min andra vaginala förlossning. Jag använde mig bara av lustgas, blev sydd några små stygn, inga komplikationer alls. Uppe och går och känner mig helt som vanligt nu 5 timmar efteråt. Inte ont, kroppen känns i stort sett som vanligt. Hade inte bytt mot ett kejsarsnitt för några pengar i världen!

Grattis till bebis!
  • Anonym (naturligt)

Kan det vara så att ni som förespråkar snitt framför vaginala förlossningar själv har råkat illa ut vid förlossning så ni är avundsjuka på oss som lyckats föda fram våra barn utan att få skador?

• Anonym (naturligt)
    Minnie7 skrev 2013-03-10 11:51:19 följande:
    Anonym(naturligt)- snarare så att vi inte vill att någon annan ska råka illa ut och därmed förespråkar de flesta valfrihet vad gäller förlossningssätt. Jättebra att det finns några som inte råkat illa ut- varför skulle man missunna dem?

NÅGON som inte råkar illa ut? ? De flesta råkar inte illa ut alls!
  • Anonym (naturligt)
    Dracarys skrev 2013-03-10 11:54:19 följande:
    I mina ögon är det lika imponerande att "lyckas" med en förlossning utan skador som att "lyckas" med att ha oskyddat sex i Sydafrika utan att drabbas av HIV. Det är, i mina ögon, en totalt onödig handling som det aldrig skulle falla mig in att vara avundsjuk på.

Jag förespråkar ett informerat val - dvs att kvinnor ska bli upplysta om riskerna med förlossningar innan de utsätts för dem.

Du är visst avundsjuk!
  • Anonym (naturligt)
    orolig2121 skrev 2013-03-10 16:09:38 följande:
    För det är väl vad det här är för en del kvinnor, ett mandomsprov? Något man ska klara av för att vara en "riktig" kvinna?

"Mandomsprov är en typ av initiationsrit där unga pojkar ställs inför en utmaning i syfte att bevisa att de inte längre är unga pojkar utan vuxna män. Olika typer av mandomsprover är t. ex bungy jump med rötter i Melanesien; att döda ett lejon vilket är traditionen bland massajer eller soldansen som praktiserades av siouxindianerna.Mandomsproverna utförs ofta inför publik: antingen hela samhället eller bara gruppens män. Vanligt för olika typer av mandomsprover är att de är farliga och/eller smärtsamma samt relativt underhållande för publiken." 

Ja jag hade då verkligen kännt mig okvinnlig om jag inte lyckats föda fram mina egna barn.
  • Anonym (naturligt)
    orolig2121 skrev 2013-03-10 17:03:52 följande:
    Det hade ju varit ganska anmärkningsvärt om du lyckades föda fram någon annans barn. :)

Så du håller med om att det är ett mandomsprov för kvinnor? 

Självklart är det kvinnligt att föda barn :)
  • Anonym (naturligt)
    Minnie7 skrev 2013-03-10 17:20:49 följande:
    Anonym (naturligt)- ja, NÅGON som inte råkat illa ut. Hälften gör ju det. Lite ödmjukhet om jag får be.

Du har fel. Hälften råkar inte alls illa ut! Du försöker få det att det är så för att ?? Du själv råkat illa ut?
  • Anonym (naturligt)
    Minnie7 skrev 2013-03-10 17:30:03 följande:
    Och jag tycker genuint synd om dig om du anser att din kvinnlighet består i att föds barn vaginalt. Hoppas du inte haft behov av medicinsk hjälp för att bli gravid eller igångsättning. Det vore väl lika illa som ett snitt antar jag.

Nej då har lätt för att bli gravid . Jättebra att det finns hjälp att bli gravid för de som inte kan på naturlig väg. Ett snitt är illa ja om du kan föda vaginalt.
Svar på tråden Varför föda naturligt?