• Anonym

    vältränad -> lättare eller svårare förlossning?

    Hej,
    Finns det någon forskning på vältränad/välmusklad och lätta/tuffare förlossningar? Jag är i v. 33 och tränar fortfarande ambitiöst med PT på gymmet samt rider 6 dagar/vecka på medelnivå. Tränar både hoppning och dressyr så det är absolut inte bara promenadridning. Promenerar också långt varje dag med hunden. Ska kanske tillägga att jag är mkt vältränad från början och inte har några problem med rygg, fogar eller annat och har endast gått upp i vikt som kula på magen inget övrigt. Alla värden är toppenbra och jag är en mönsterpatient enl. barnmorskan.

    Har hört både att förlossningen kan bli tuffare om man är välmusklad i bäckenet men också att det kan gå lättare och snabbare. Finns det forskning och hur hittar jag den i så fall? 

  • Svar på tråden vältränad -> lättare eller svårare förlossning?
  • Träningsexpert Elmina

    Hej

    Vilken bra och viktig fråga!

    Jag har hört många som är orolig för att en stark bäckenbotten kan försvåra förlossningen, men jag är övertygad om att det är en myt, det är tvärtom!

    Starka bäckenbottenmuskler kan underlätta förlossningsarbetet, visar en norsk studie från 2004. studien visar att intensiv träning av bäckenbottenmusklerna under graviditetens sista hälft kunde risken för en utdragen förlossning minska. Träning av bäckenbottenmusklerna under graviditeten leder till förbättrad muskelkontroll och starka, flexibla muskler som underlättar förlossningen.

    Har du starka bäckenbottenmuskler är du medveten om hur bäckenbotten spänns och hur den slappnar av. Att få tillbaka styrkan efter en förlossning blir också lättare då du snabbare återfår kontakten med musklerna. 


Svar på tråden vältränad -> lättare eller svårare förlossning?