Inlägg från: dubbelbubbel |Visa alla inlägg
  • dubbelbubbel

varför plötsligt så viktigt att INTE säga "dagis" ??

Vi säger dagis, för att det är det ord jag använt sedan jag var liten. Skitsamma vad det innebär i pedagogikens värld, vi säger dagis och vi vet alla var vi ska åka när vi säger att vi ska till dagis Verksamheten på dagis kommer inte förändras pga att vi kallar det dagis och inte förskola. Min svägerska jobbar på dagis men hon skulle aldrig säga annat än förskola, det är väl hennes ord för stället helt enkelt.

Det finns folk som säger att jag är ingenjör, men det är jag inte, jag är civilingenjör, och det är väldigt stor skillnad. Jag bryr mig dock inte om denna ordmiss från personer som vare sig vet eller bryr sig om skillnaden

Folk borde bry sig om viktigare saker än huruvida du säger dagis eller förskola, men det är klart att det kanske kan ses som en del av allmänbildningen att man faktiskt vet vad det heter.

Det heter alltså förskola... men jag kommer fortsätta säga dagis, för jag tycker det låter fint. Jag älskade dagis när jag var barn och har en trevlig känsla förknippad med ordet.

• dubbelbubbel
    Flickan och kråkan skrev 2013-03-06 16:09:25 följande:
    Men pedagogik handlar ju inte enbart om att räkna, skriva, läsa etc.. Det finns många olika kunskaper och färdigheter. Att lära sig läsa finns inte med i förskolans läroplan däremot har man andra pedagogiska mål. Min äldsta kunde läsa när han började på förskola. Han knäckte läskoden strax efter 3 år. Han räknar och lägger numera som nybliven 5-åring 500-bitarspussel.....det har de inte på förskoln, inte ens i förskoleklass . Men det finns ju andra sidor han utvecklar på förskolan. men visst handlar det om att de har någonstans att vara när man jobbar, men fortfarande har förskolan andra mål med sin verksamhet än dagis hade. Du säger ju inte barnkrubba t.ex. Varför gör du inte det? Det handlade ju också om barnpassning .
    Jag tror att de flesta, inklusive mig själv, som säger dagis säger det för att det känns naturligt. Barnkrubba känns nog inte naturligt för så många, själv har jag aldrig hört det förut. De som säger dagis förknippar nog inte namnet med pedagogiken som används inom dagis/förskola. Jag säger städerska också, men numera kallas det lokalvårdare. Jag tror att dessa yrkesbenämningar utför samma arbete, men för mig är det naturligt och enkelt att säga städerska och därför brukar jag inte tänka på att säga något annat. Det finns dock ord som jag aktivt tänker på att inte använda tex neger. För mig är det inget negativt i det ordet utan det är bara en svart person, men eftersom så många svarta uppfattar det som stötande och känner sig kränkta om man säger så, så ändrar jag ordval av respekt för dem.

Om förskolans personal skulle känna sig kränkta om jag sa dagis, så skulle det vara självklart för mig att inte använda det ordet, åtminstone inte när de hör, men så långt har det iaf inte gått på vårt "dagis"
Svar på tråden varför plötsligt så viktigt att INTE säga "dagis" ??