• nigafati

varför plötsligt så viktigt att INTE säga "dagis" ??

Har förstått att det på senare tid nästan inte är OK att säga "dagis" längre... DET HETER FÖRSKOLA!

herregud, när jag var liten hette det dagis (kortform för daghem antar jag?) och vad är det som spelar sån stor roll om man säger dagis då? verkar som att vissa som arbetar på FÖRSKOLAN nästan tar illa upp om man säger "dagis"? J

ag är själv barnskötare och hoppar in som vikarie ibland. Jag säger då dagis, och de flesta andra jag känner med. Alla vet ju vad man menar. Så vad är grejen?

Däremot har jag märkt att "lekis" (som var vårat namn på förskoleklass/6-årsverksamhet när jag var liten) kanske inte används lika mkt idag? ..

ordet "dagis" kommer väl antagligen successivt att försvinna o ersättas av förskola (eller "föris" ?) antar jag. men det får väl ta sin tid? Förstår som sagt inte vad det är som är så fel med att idag säga "dagis" till förskola ?

• Svar på tråden varför plötsligt så viktigt att INTE säga "dagis" ??
  • Amidina

Fattar inte heller hela grejen, men det är väl sånt som händer. Grejer slås ihop, bytar namn och så ska det tjatas in.

När jag var liten gick man först på dagis (eller som jag hos dagmamma), sen 1 år på förskola och sen började man 1a klass i grundskolan.
    Snart har vi väl bara en jäkla lång grundskola som börjar när man är 2.. 

• Flickan och kråkan

Dagis är en förkortning på daghem. Daghem hade inte samma pedagogiska uppdrag som förskolan har så verksamheten ser helt enkelt lite olika ut. Jag säger förskola eftersom jag inte lämnar mina barn på ett daghem. 

• Vinterankan

Jag säger dagis eftersom att det var lättare för min dotter att säga det när hon var mindre. När jag sedan försökte byta till förskola så rättade hon mig. Tycker det är dumt med så långa och lika namn som det är i förskola och förskoleklass. Hade kunnat vara dagis och förskola istället.

• Chridhe

Jag säger dagis. Tycker att det låter trevligt. En fd arbetskamrat säger 'skolan'

• Natulcien

Vi säger Förskola eftersom sonen går på en förskola. Han går inte på dagis (=daghem).
    Även sonen, som är drygt 2 år, säger förskola. Vi lärde honom detta rätta namnet från start. Glad
    Äldre människor säger gärna 'dagis' har jag märkt. Ibland säger jag inget, ibland korrigerar jag dem...beror på situationen.

• skogsvitter

Därför att man vill särskilja förskolans uppdrag med det daghem var förr såklart. Det är ju inte samma sak.

Förövrigt är det många herrans år sedan som daghem byttes ut mot förskolan, så att det tar sin tid stämmer ju absolut. Men den tiden har nog gått nu, skulle jag vilja påstå. Förskolelagen kom redan 1975 (nästan 40 år sen!) och 1998 fick förskolan en läroplan och integrerades ytterligare ett steg med skolan.

Jag säger dock både och. Framförallt nu sedan barnen börjat hos dagbarnvårdare som delar lokal med andra dbv 2 dagar i veckan. Det är ju inte en förskola, även om det är en gammal förskolelokal osv. Men då ordet "dagis" kan istället fungera både som förkortning på dagbarnvårdare och för de två dagar då de är i en förskolelokal tillsammans med de andra dbv och deras barn.

• dubbelbubbel

Vi säger dagis, för att det är det ord jag använt sedan jag var liten. Skitsamma vad det innebär i pedagogikens värld, vi säger dagis och vi vet alla var vi ska åka när vi säger att vi ska till dagis Verksamheten på dagis kommer inte förändras pga att vi kallar det dagis och inte förskola. Min svägerska jobbar på dagis men hon skulle aldrig säga annat än förskola, det är väl hennes ord för stället helt enkelt.

Det finns folk som säger att jag är ingenjör, men det är jag inte, jag är civilingenjör, och det är väldigt stor skillnad. Jag bryr mig dock inte om denna ordmiss från personer som vare sig vet eller bryr sig om skillnaden

Folk borde bry sig om viktigare saker än huruvida du säger dagis eller förskola, men det är klart att det kanske kan ses som en del av allmänbildningen att man faktiskt vet vad det heter.

Det heter alltså förskola... men jag kommer fortsätta säga dagis, för jag tycker det låter fint. Jag älskade dagis när jag var barn och har en trevlig känsla förknippad med ordet.

• Palma

Vi säger förskola. Det fungerar bra. Vår son rättar farmor och farfar när de säger dagis. Han går på förskola!

• kitkat

Jag säger dagis. Fröken har sagt åt mig att de vill att alla säger förskola. Jag svarade att dagis är ett fint ord för mig och så kommer jag att säga. Säger fröken, fröknarna säger pedagog. Säger fröken åt alla, inkl barnskötare, vikarier utan utbildning och praktikanter. Sen skiter jag i pedagogiken, för mig är det barnpassning så jag kan jobba. Vet inte pedagogiken med att kolla på labyrint och bolibompa varje dag? Att spela spel på ipaden. Fri lek i lekrumnet. Sitta och tejpa som man vill. Hemma lär jag ut alfabetet, det kunde sonen när han var 2,5. Nu är han 3,5 och de har inte börjat med detta ännu. Han kan räkna till 25, och lägga ihop mm. Det har han lärt sig hemma. Fröknarna är impade och har precis satt honom med de stora barnen. han kan det för vi jobbar hemma. Behöver ingen skola för mitt lilla barn, behöver barnpassning. Inför de skolplikt och har ett schema på dagis kan jag kanske tänka om. med schema menar jag matte, svenska, geografi mm, anpassat för småskitar.

Svar på tråden varför plötsligt så viktigt att INTE säga "dagis" ??