Inlägg från: kitkat |Visa alla inlägg
  • kitkat

varför plötsligt så viktigt att INTE säga "dagis" ??

Jag säger dagis. Fröken har sagt åt mig att de vill att alla säger förskola. Jag svarade att dagis är ett fint ord för mig och så kommer jag att säga. Säger fröken, fröknarna säger pedagog. Säger fröken åt alla, inkl barnskötare, vikarier utan utbildning och praktikanter. Sen skiter jag i pedagogiken, för mig är det barnpassning så jag kan jobba. Vet inte pedagogiken med att kolla på labyrint och bolibompa varje dag? Att spela spel på ipaden. Fri lek i lekrumnet. Sitta och tejpa som man vill. Hemma lär jag ut alfabetet, det kunde sonen när han var 2,5. Nu är han 3,5 och de har inte börjat med detta ännu. Han kan räkna till 25, och lägga ihop mm. Det har han lärt sig hemma. Fröknarna är impade och har precis satt honom med de stora barnen. han kan det för vi jobbar hemma. Behöver ingen skola för mitt lilla barn, behöver barnpassning. Inför de skolplikt och har ett schema på dagis kan jag kanske tänka om. med schema menar jag matte, svenska, geografi mm, anpassat för småskitar.

• kitkat
    Flickan och kråkan skrev 2013-03-06 16:09:25 följande:
    Men pedagogik handlar ju inte enbart om att räkna, skriva, läsa etc.. Det finns många olika kunskaper och färdigheter. Att lära sig läsa finns inte med i förskolans läroplan däremot har man andra pedagogiska mål. Min äldsta kunde läsa när han började på förskola. Han knäckte läskoden strax efter 3 år. Han räknar och lägger numera som nybliven 5-åring 500-bitarspussel.....det har de inte på förskoln, inte ens i förskoleklass . Men det finns ju andra sidor han utvecklar på förskolan. men visst handlar det om att de har någonstans att vara när man jobbar, men fortfarande har förskolan andra mål med sin verksamhet än dagis hade. Du säger ju inte barnkrubba t.ex. Varför gör du inte det? Det handlade ju också om barnpassning .

Flickan och kråkan skrev 2013-03-06 16:09:25 följande:
    Men pedagogik handlar ju inte enbart om att räkna, skriva, läsa etc.. Det finns många olika kunskaper och färdigheter. Att lära sig läsa finns inte med i förskolans läroplan däremot har man andra pedagogiska mål. Min äldsta kunde läsa när han började på förskola. Han knäckte läskoden strax efter 3 år. Han räknar och lägger numera som nybliven 5-åring 500-bitarspussel.....det har de inte på förskoln, inte ens i förskoleklass . Men det finns ju andra sidor han utvecklar på förskolan. men visst handlar det om att de har någonstans att vara när man jobbar, men fortfarande har förskolan andra mål med sin verksamhet än dagis hade. Du säger ju inte barnkrubba t.ex. Varför gör du inte det? Det handlade ju också om barnpassning .

jag säger inte barnkrubva för jag har aldrig hört talas om det. Säger inte heller andra begrepp som jag inte hört talas om. Säger inte barnvakt för att för mig är det nån som kommer hem till mig när jag ska göra annat. Säger inte heller dagmamma, för då lämnar man barnet hos en person som jobbar med barnpassning. Dagis är ordet jag lärde mig som barn och det hänger kvar. Hur många säger städare? Senare döptes det till lokalvårdare för att höja statusen. Och senare städtekniker för att höja statusen ytterligare.
  • kitkat
    Natulcien skrev 2013-03-06 16:54:26 följande:
    Har du alltså inte hört talas om förskola?

Natulcien skrev 2013-03-06 16:54:26 följande:
    Har du alltså inte hört talas om förskola?

Nej men det skrev jag ju inte. Jag skrev att jag inte säger begrepp jag aldrig hört om. Men jag använder inte alla begrepp som jag kan.
  • kitkat
    kaffe skrev 2013-03-07 10:39:03 följande:
    Jag tror att det är många förädrar som liksom jag verkligen har försökt att sätta sej in vad det är för pedagogik som bedrivs på förskkolorna. Jag har läst läroplanen fram och tillbaka. Diskuterat med förskolelärare av alla de slag, men förstår ändå inte vad det är som barnen lär sej på förskolan som dom inte kan lära sej hemma. Med det menar jag inte att förskolan är värdelös, för det tycker jag inte. Den fyller sin uppgift väl. Men, just ur pedagogiskt syfte tror inte jag att förskolan är särskilt viktig för barnen. I alla fall inte så viktig som många tycks tro.

kaffe skrev 2013-03-07 10:39:03 följande:
    Jag tror att det är många förädrar som liksom jag verkligen har försökt att sätta sej in vad det är för pedagogik som bedrivs på förskkolorna. Jag har läst läroplanen fram och tillbaka. Diskuterat med förskolelärare av alla de slag, men förstår ändå inte vad det är som barnen lär sej på förskolan som dom inte kan lära sej hemma. Med det menar jag inte att förskolan är värdelös, för det tycker jag inte. Den fyller sin uppgift väl. Men, just ur pedagogiskt syfte tror inte jag att förskolan är särskilt viktig för barnen. I alla fall inte så viktig som många tycks tro.

Svar på tråden varför plötsligt så viktigt att INTE säga "dagis" ??