CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2013-03-07 12:12:02 följande:
Den här frågan är ganska intressant, det finns å ena sidan ett gäng människor som hårdnackat hävdar att det heter dagis och å andra sidan ett annat gäng som lika hårdnackat hävdar att det absolut måste heta förskola.
Jag ser problem med båda positionerna. I det första fallet för att det faktiskt inte heter dagis längre, det heter i alla relevanta formella situationer förskola precis som Vägverket numer heter Trafikverket. Det står inte Vägverket på breven man får hem. Att hävda att det alltid heter dagis är absurt.
Nästan lika absurt är det att hävda att dagis inte är ett ord som kan användas någonsin. För även om det formellt heter Trafikverket så säger en stor del människor Vägverket. Samma sak med Skatteverket, det finns relativt gott om personer som skriver Riksskatteverket trots att denna myndighet inte längre existerar. Televerket är definitivt på väg bort men pratar man om reparatörer så blir det krångligt att bestämma vilket företag de är från och då säger en del "det var några från televerket här och fixade ledningarna". Det är tjugo år sedan televerket försvann, ändå hörde jag så sent som i vintras någon säga just detta. Och inte en person på 70 heller utan snarare 35. Brandförsvaret är en annan sådan sak som sägs utan vidare trots att det korrekta namnet i de flesta kommuner är "Räddningstjänst".
Sådana saker accepteras utan vidare medan dagis/förskola är extremt laddat, av en något oklar anledning måste jag säga.
Jag reagerar också på att ordet dagis är så laddat.