• kaffe

varför plötsligt så viktigt att INTE säga "dagis" ??

Gerdsmygen skrev 2013-03-06 17:02:46 följande:
    Det heter förskola? Jag är inte heller "dagisfröken" som bedriver barnpassning utan förskollärare med fyra års högskoleutbildning på avancerad nivå och jag bedriver pedagogisk verksamhet utifrån en läroplan som jag är skyldig att följa enligt skollagen. Typ därför...
    Men du bedriver också barnpassning. I alla fall när det gäller barn upp till 5 år. För alla oss som jobbar är det just det ni gör för oss. Att ni sen passar barnen pedagogoiskt är ju ingen nackdel, även om jag inte riktigt förstått vari pedagogiken ligger när det gäller så små barn.
  • kaffe
    Flickan och kråkan skrev 2013-03-07 09:42:52 följande:
    Varför enbart upp till 5 år? "Barnpassning" bedrivs ju på ett eller annat sätt av pedagogisk personal genom hela grundskolan. 
    Så kan man ju också se det.  Skillnaden är att grundskolan är obligatorisk, med undantag av förskoleklassen. Barnen är skyldiga att gå där vare sej man behöver barnpassning eller ej.

När det gäller barn under 5 år så är orsaken till varför man har sitt barn på förskolan, för de allra flesta, att man behöver någon som passar barnen medans man jobbar. Inget annat.  När det gäller grundskolan så har man barnen där av en helt annan anledning.
  • kaffe

Ordet förskola har vissa nackdelar. När man säger förskola får man i prinicp alltid förklara om man menar f.d. dagis eller förskolan som i förskoleklassen.

Dessutom tror en del förskolelärare på allvar att dom har samma rätt till ledighet på skollov som lärarna i grundskolan har. Får dom inte stänga förskolan på grundskolans orinarie lov blir många mycket irriterade. Beror det månne på att förskolelärarena själva jämställer sej med och lärare i grunskolan  och därför anser sej ha dom rättigheterna? Verksamheten i förskolan och gundskolan har ju på den punkten inga likheter alls. Mej veterligen finns det inga andra yrkesgrupper som kräver att man ska stänga alla skollov.

• kaffe
    Flickan och kråkan skrev 2013-03-07 10:26:25 följande:
    Ja, det finns många sätt att se på det. Det spännande är att i den här tråden så är det många som enbart ser förskolan som barnpassning när man jobbar - pedagogiken bryr man sig inte om eller vet man inget om. I två andra pågående trådar om huruvida man bör ha barn under 3 år på förskola när föräldern är föräldraledig med yngre syskon så är det andra tongångar. Då är det inte alls fråga om barnpassning, utan barnen behöver den pedagogiska verksamheten för att utvecklas och stimuleras .
    Jag tror att det är många förädrar som liksom jag verkligen har försökt att sätta sej in vad det är för pedagogik som bedrivs på förskkolorna. Jag har läst läroplanen fram och tillbaka. Diskuterat med förskolelärare av alla de slag, men förstår ändå inte vad det är som barnen lär sej på förskolan som dom inte kan lära sej hemma. Med det menar jag inte att förskolan är värdelös, för det tycker jag inte. Den fyller sin uppgift väl. Men, just ur pedagogiskt syfte tror inte jag att förskolan är särskilt viktig för barnen. I alla fall inte så viktig som många tycks tro.
  • kaffe
    Flickan och kråkan skrev 2013-03-07 10:56:38 följande:
    Jag är av samma uppfattning som dig. Vi har haft barnen hemma relativt länge (3 år respektive 2,5 år) och de går korta dagar. Idag när de är 5 och 4 år så upplever jag att de har det pedagogiska utbytet med jämnåriga kompisar framför allt. Alla barn i den åldern går ju i förskola mer eller mindre så svårt att tillgodose det behovet numera enbart på hemmaplan. 

För mig känns det ändå helt logiskt och naturligt att säga förskola eftersom det är det det heter idag. Barnen går inte på daghem. Jag är lärare och jobbar på en 7-9-skola. Det finns ju trots allt en röd tråd från förskola och upp genom åldrarna vad gäller läroplaner och förskolan har ett annat uppdrag än daghemmen så att kalla det dagis känns bara galet. Hur sedan den faktiska verkligheten ser ut med stora barngrupper etc. är ju en annan sak.

Det var mest en iakttagelse det där med jämförelsen av trådar. Lite festligt tyckte jag

Personligen tror jag inget barn under 3 år har något som helst behov av förskolan. Säger man det så tror jag mer det är för att man vill tro det. Inget annat. Men, för den skull ska man inte se ner på dom som väljer att ha sina barn på förskolan när dom är föräldralediga. Det är deras val och antagligen har dom gjort valet efter vad som fungerar bäst i deras familj.
  • kaffe
    Flickan och kråkan skrev 2013-03-07 11:42:45 följande:
    Ja, men oavsett hur man ställer sig till vår lilla OT-utvikning så finns det ju faktiskt inga daghem idag. Inget barn går på daghem och därmed inte på dagis heller. Man kan inte heller utbilda sig till dagisfröken, utan de som arbetar inom förskolan har andra examina. 
    Så sant.

Sen är ju frågan om man verkligen behöver ha 3 år (eller är der 4 år?) högskoleutbildning för att ta hand om dom allra minsta. Men det är ju en annan fråga som jag egentligen inte kan bedömma.
  • kaffe
    ToK skrev 2013-03-07 11:51:12 följande:
    Ts, anledningen till att man inte säger dagis är för att det inte finns några dagis kvar längre. När jag var liten gick även jag på dagis, men all den verksamheten har lagt ner och finns inte. Det finns inga dagis kvar längre! Förskola är något annat.

På vilket sätt skiljer sej verksamheten på dagis jämfört med förskolan? Jag vet att man har en annan läroplan nu, men rent praktiskt, vad är det egentligen för skillnad?
  • kaffe
    ToK skrev 2013-03-07 11:55:55 följande:
    Va? Varför skulle man behöva förklara? Säger man förskola menar man ju självklart förskolan. Om man pratar om förskoleklass säger man väl självklart förskoleklass... Vad menar du? Varför skulle någon tro att man menar förskoleklass när när säger något annat? Folk är väl inte korkade heller, de måste ju kunna höra vad man säger...

Jo det händer lite då och då att personer frågar om det är dagis eller förskoleklass man menar när man säger förskola. Mej veterligen så tillhör både förkskoleklassen och verksamheten för barn under 5 år förskolan. Så att kalla förskoleklassen för förskolan är väl egentligen inte något fel?  Korkat tycker jag det aldrig är om man frågar, vad det än är. Det får stå för dej.
  • kaffe
    AnkiC skrev 2013-03-07 11:59:54 följande:
    Here we go again! Orkar inte debattera för en miljonte gången. Du säger att det får ta sin tid. Det har hetat förskola sen 1998 så nog 17 tar det tid allt. Hur lång tid ska det egentligen ta?! Vi är inne på 15 år. Detta är inget nytt ord som du verkar tro. Det bytte namn för att daghemmen togs bort och byttes till en annan slags verksamhet och förvaltning. Det är stor skillnad på daghem och förskola. Har massa fler argument till varför det är självklart att använda ordet förskola men orkar inte som sagt. Läs på!

Jag har läst på. Jag har läst läroplanen framlänges och baklänges. Frågat dussintals utbildad förskolepedagogoer men ändå inte fattat mer än att förskolan har en annan läroplan och ett annat uppdrag än vad daghemmen hade. Men det säger egentligen ingenting. Rent konkret: En 5-åring som gått på dagis kontra en 5-åring som gått på förskola. I slutänden, exakt vad är det som 5-åringen fått mer av som gått i förskoleklassen jämfört med dagis-5-åringen.
  • kaffe
    Karianne skrev 2013-03-07 12:08:18 följande:
    Jag säger förskola, men sa dagis tidigare. Jag blev rättad av min granne som är lärare och jobbade då inom förskolan. Till slut föll det sig naturligt att säga förskola.

Ni som skriver att ni inte kan se vad barnen lär sig på förskolan som de inte kan lära sig hemma, vad för typ av förskola har ni barnen på?

Jag har mina barn på en Emilia Reggio förskola, alla kommunala förskolor i stadsdelen är Reggio förskolor med åldersindelade avdelningar. För mig är det en klar skillnad mellan en traditionell förskola och en Reggio förskola.

Vad har dina barn lärt sej som du inte kunnat lära dom om du haft dom hemma på heltid?

• kaffe
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2013-03-07 12:12:02 följande:
    Den här frågan är ganska intressant, det finns å ena sidan ett gäng människor som hårdnackat hävdar att det heter dagis och å andra sidan ett annat gäng som lika hårdnackat hävdar att det absolut måste heta förskola.

Jag ser problem med båda positionerna. I det första fallet för att det faktiskt inte heter dagis längre, det heter i alla relevanta formella situationer förskola precis som Vägverket numer heter Trafikverket. Det står inte Vägverket på breven man får hem. Att hävda att det alltid heter dagis är absurt.

Nästan lika absurt är det att hävda att dagis inte är ett ord som kan användas någonsin. För även om det formellt heter Trafikverket så säger en stor del människor Vägverket. Samma sak med Skatteverket, det finns relativt gott om personer som skriver Riksskatteverket trots att denna myndighet inte längre existerar. Televerket är definitivt på väg bort men pratar man om reparatörer så blir det krångligt att bestämma vilket företag de är från och då säger en del "det var några från televerket här och fixade ledningarna".  Det är tjugo år sedan televerket försvann, ändå hörde jag så sent som i vintras någon säga just detta. Och inte en person på 70 heller utan snarare 35. Brandförsvaret är en annan sådan sak som sägs utan vidare trots att det korrekta namnet i de flesta kommuner är "Räddningstjänst".

Sådana saker accepteras utan vidare medan dagis/förskola är extremt laddat, av en något oklar anledning måste jag säga.

Jag reagerar också på att ordet dagis är så laddat.
Svar på tråden varför plötsligt så viktigt att INTE säga "dagis" ??