Inlägg från: Natulcien |Visa alla inlägg
  • Natulcien

varför plötsligt så viktigt att INTE säga "dagis" ??

Vi säger Förskola eftersom sonen går på en förskola. Han går inte på dagis (=daghem).
    Även sonen, som är drygt 2 år, säger förskola. Vi lärde honom detta rätta namnet från start. Glad
    Äldre människor säger gärna 'dagis' har jag märkt. Ibland säger jag inget, ibland korrigerar jag dem...beror på situationen.

• Natulcien
    kitkat skrev 2013-03-06 16:41:34 följande:

jag säger inte barnkrubva för jag har aldrig hört talas om det. Säger inte heller andra begrepp som jag inte hört talas om.
    Har du alltså inte hört talas om förskola?
  • Natulcien

Jag tycker att det har med respekt för olika yrkesgrupper att göra vad man säger...
    Är man själv inte förskollärare, renhållningsarbetare eller städtekniker så kanske man tycker att man lika gärna kan säga dagisfröken, sopgubbe eller städare. Men om det är viktigt för dessa yrkesgrupper vad man säger så kan man väl anstränga sig lite..? Så tänker jag i alla fall. Det skulle aldrig falla mig in att kalla någon för dagisfröken eller sopgubbe.

• Natulcien
    Gerdsmygen skrev 2013-03-06 17:02:46 följande:
    Det heter förskola? Jag är inte heller "dagisfröken" som bedriver barnpassning utan förskollärare med fyra års högskoleutbildning på avancerad nivå och jag bedriver pedagogisk verksamhet utifrån en läroplan som jag är skyldig att följa enligt skollagen. Typ därför...

Precis. Typ därför... Glad
  • Natulcien
    Nénharma skrev 2013-03-07 09:51:05 följande:
    Jag säger förskola (men har inte fått mitt barn än), när jag var liten hette det dagis men nu heter det ju förskola så jag säger det. Känns naturligt.

Däremot har jag svårt vad jag ska kalla personalen.. "pedagog" känns lite krångligt för små barn? (Jag vet inte, är förstagångsföderska så är inte riktigt van med små barn) och "fröken" känns otroligt förlegat.

Förslag?
    Vi kallar personalen vid deras namn. Enklast och trevligast, tycker jag. Glad
  • Natulcien
    Theonsmamma skrev 2013-03-07 14:48:55 följande:
    Jag har alltid, och kommer fortsätta med att säga dagis. Min son börjar på DAGIS nu i hösten och hur mycket de än säger 'det heter förskola' så ger jag blanka f i det för jag säger dagis. Håller med om hur laddat det är :/
    Klagar du på Televerket också om telefonen strular..?
  • Natulcien
    Theonsmamma skrev 2013-03-07 17:27:29 följande:
    Nä för jag har ingen hemtelefon!
    Skrattande
  • Natulcien
    Smecker skrev 2013-03-07 20:52:01 följande:
    Jag upplever att det mest är den något yngre förskolepedagogsgenerationen som verkar ha issues med att "inte kalla det för vad det heter". Det har väl något med yrkets status att göra. Det roliga uppstår när samma personer helt plötsligt inte har några som helst problem med att varken äta mellis eller gå på prommis, "det är ju lättare för de små barnen att säga".
    Fast 'mellis' är ju en kortform för något som existerar, nämligen mellanmål, precis som 'prommis' är kort för promenad. Medan 'dagis' är en kortform för något som inte existerar längre, nämligen daghem. Viss skillnad...
  • Natulcien
    LindaEfraim skrev 2013-03-07 23:03:44 följande:
    Natulcien

Precis som du förkortar mellanmålet till "mellis" och promenader till "prommis" så kan man lika väl förkorta dagaktiviteten på förskolan till just "dagis". Varför är det ok med de två första att förkorta och inte att förkorta dagens aktiviteter till dagis. För förskolan/skolan ska ju vara ett aktivitetcentrum för lärandet. Att då inte få använda inarbetade förkortningar för det är fel men sedan komma på nya för att man inte orkar säga mellanmål eller promenad är ju som att göra självmål.
    Nu skrev jag ju inte att jag säger 'mellig' och 'prommis', för det gör jag inte. Jag säger mellanmål och promenad. Däremot skrev jag att jag förstår sådana förkortningar eftersom de härleder från något som existerar, vilket alltså inte dagis gör eftersom daghem inte existerar.
  • Natulcien
    Theonsmamma skrev 2013-03-07 22:57:32 följande:
     Lättare och säga till barnet sen.
    Min son hade jättelätt för att säga förskola. Det sa han när han var 22 månader, utan problem.
  • Natulcien
    liv skrev 2013-03-08 08:29:12 följande:
    Barn kallar ju sina lärare för fröken så vad är det för konstigt med att säga dagisfröken?
    Vår son kallar personlen vid deras tilltalsnamn, t.ex. Emma, Lotta eller Pia, inte 'fröken'. Det är trevligast så. Eller vad kallar dina kolleger dig på jobbet? Ingenjören? Kassörskan? Frisören? Bankiren?
  • Natulcien
    LindaEfraim skrev 2013-03-08 12:01:08 följande:
    Natulcien

Så där barnen är på dagtid för inte förkortas dagis fast dag i dagis står just för dagen?
    Helt naturlig förkortning precis som allt annat man sätter is på i slutet för att man inte orkar med krångliga ord.

Folk-skola innehåller skola och skola används även idag av folket Sven om man idag tagit bort folk och bara använder skola.

Att kalla förskolan för nattis på nattetid verkar vara helt OK men inte använda det invanda ordet dagis för dagtiden barnen är på förskolan. Lite dubbelmoral.
    Får? Det är klart att man får använda ordet... Ingen har väl skrivit något om förbud mot ordet? Jag har bara skrivit att jag väljer ordet förskola eftersom det heter så. Sen om andra vill använda det mer ålderdomliga 'dagis' så får väl folk det. Jag bryr mig inte nämnvärt.
    LindaEfraim skrev 2013-03-08 12:02:59 följande:
    Natuclien

Dagis existerar visst eftersom ordet används och det är stället barnen är på dagtid när föräldrarna arbetar.
    Jag skrev att DAGHEM inte existerar, vilket dags är en förkortning av...

• Natulcien
    LindaEfraim skrev 2013-03-08 12:35:00 följande:
    Tycker dagis ligger i tiden iaf. Då vet man vilken tid på dygnet verksamheten bedrivs.
    Nja, "ligger i tiden" gör det ju inte...

Men visst, om man är osäker på vilken tid på dygnet ens barn är på förskolan så kan man väl kalla det 'dagis' om det underlättar...
    Själv tycker jag inte att det är så svårt att förstå. Jag förstår också att äldre barn går i skola på dagtid fastän det heter skola och inte dag-skola. Och jag förstår att jag måste välja en dagtid för ett tandläkarbesök fastän det inte heter dag-tandläkare, eller att jag måste besöka banken på dagtid fastän det inte heter dag-bank...
    Men förskolan kanske skiljer sig från andra verksamheter i begripligheten?
  • Natulcien
    LindaEfraim skrev 2013-03-08 13:21:06 följande:
    Natulcien

Det var mer pga att det är ok att säga nattis men inte dagis.
    Jag skulle å andra sidan inte säga 'nattis' heller...
  • Natulcien
    Gurkan skrev 2013-03-08 13:27:07 följande:

Min son säger också pedagogernas namn och vi har kortat ner förskolan till föris. Funkar finfint. Arbetar på förskola själv och säger bara förskola och föris men säger barnen dagis så säger jag så klart ingenting. Däremot om de säger fröken brukar jag fråga om de kommer ihåg vad jag heter. Vi är ju noga med att barnen ska lära känna sina kompisar vid namn och jag tycker det är trevligt att bli kallad mitt ett namn istället för fröken. Får mig att känna mig så ruggigt gammal ;)
    Ja visst. Jag tycker att det är en självklarhet att få bli tilltalad vid sitt namn. Klart trevligast! Glad
Svar på tråden varför plötsligt så viktigt att INTE säga "dagis" ??