Inlägg från: likamedfalskt |Visa alla inlägg
  • likamedfalskt

varför plötsligt så viktigt att INTE säga "dagis" ??

Jag tycker självklart att det heter förskola. Jag är inget fossil som inte kan anpassa mig till hur det ser ut idag.

Daghem och förskola är lika på många sätt men inte alla. Det finns en läroplan och en pedagogisk verksamhet på ett sätt som inte fanns i daghemmet. Visst finns det personal som inte har ansvar för pedagogisk verksamhet (barnskötare). Jag har haft barn hos "dagmamma" och det var stor skillnad jämfört med en förskola. Det hade både för- och nackdelar.

Min man är förskollärare/grundskollärare) och barnen kallar honom oftast vid namn vilket han föredrar. Ibland fröken. Sen kan vi båda hålla med om att det i dagens förskola finns en ganska stor klick med lärare som nästan tycker de är för fina för att ha hand om barn. Barnen ska helst inte vara där alls. Men det är ju en annan diskussion

• likamedfalskt
    webby skrev 2013-03-07 12:18:48 följande:
    Jag säger dagis (har jobbat som barnskötare, och började på högskolan för att vidare utbilda mig, men hoppade av) mitt äldsta barn säger dagis, barnen på avdelningen säger dagis. Det är nog bara förskollärarna som säger förskola. Jag tycker inte det spelar någon roll, barnen leker och lär, precis som innan, enda stora skillnaden är att lärarna är mer utbildade ( vet inte om det är så bra egentligen då inget de gör kommer från hjärtat längre, utan allt ska ske ur ett pedagogiskt perspektiv) 
    Jag säger då förskola och det gör mina 3 barn också - även innan jag träffade min man. Kanske beror det på att jag aldrig gick på dagis när jag var liten så jag har aldrig sagt dagis till mina barn?
  • likamedfalskt
    likamedfalskt skrev 2013-03-07 18:23:49 följande:
    Jag säger då förskola och det gör mina 3 barn också - även innan jag träffade min man. Kanske beror det på att jag aldrig gick på dagis när jag var liten så jag har aldrig sagt dagis till mina barn?
    Min man är då lärare för förskola och grundskola. Skrev det tidigare i tråden men kan ju inte kräva att folk ska komma ihåg det
Svar på tråden varför plötsligt så viktigt att INTE säga "dagis" ??