liv skrev 2013-03-08 08:29:12 följande:
Bara för att du ser dagis som något negativt betyder inte det att alla gör det. Jag säger dagis och jag lägger ingen värdering i det. Jag förstår inte hur man kan se det som kränkande? Tror du att ditt yrke får mer värde för att man säger förskola? Barn kallar ju sina lärare för fröken så vad är det för konstigt med att säga dagisfröken? Eller ska barnen i skolan kalla fröken för pedagogen??
Jag har inte sagt någonting om att jag uppfattar dagis som negativt? Däremot så åsyftar ordet en annan verksamheten jag arbetar inom? Jag har inte heller sagt att det är kränkande.
Nej, jag tror inte att mitt yrke får högre
status av att verksamheten har bytt namn och innehåll, allra helst inte hos de som väljer att se mitt yrke som barnpassning. Att mitt yrke inte skulle ha
värde, det får stå för dig, jag VET att mitt jobb är otroligt värdefullt.
Och nej, ALLA barn kallar INTE sina pedagoger för "fröken", jag har ett namn. Både mina förskolebarn och skolbarn har klarat av att lära sig säga det genom åren. De flesta av mina manliga kollegor inom förskolan har inte heller alltid uppskattat tituleringen "fröken", speciellt inte av föräldrar.