Inlägg från: Gerdsmygen |Visa alla inlägg
  • Gerdsmygen

varför plötsligt så viktigt att INTE säga "dagis" ??

Det heter förskola? Jag är inte heller "dagisfröken" som bedriver barnpassning utan förskollärare med fyra års högskoleutbildning på avancerad nivå och jag bedriver pedagogisk verksamhet utifrån en läroplan som jag är skyldig att följa enligt skollagen. Typ därför...

• Gerdsmygen

Men intresset låg väl inte i att få ett ärligt svar utan i att kunna kräkas lite över att inte få behålla gulleordet dagis?

• Gerdsmygen
    Sadie skrev 2013-03-07 10:04:10 följande:
    Helt ärligt. Du passar barn. Att du har en magister(?)examen ändrar inte den saken. Du är där för att andra ska kunna vara på jobbet.

Känns sjukt skitnödigt att inte kunna låta utbildningsnivån tala för sig själv och plötsligt bli för fin för ett ord som funkar.

Skönt att du kan berätta för mig vad mitt jobb innebär...
  • Gerdsmygen
    Smecker skrev 2013-03-07 20:52:01 följande:
    Jag upplever att det mest är den något yngre förskolepedagogsgenerationen som verkar ha issues med att "inte kalla det för vad det heter". Det har väl något med yrkets status att göra. Det roliga uppstår när samma personer helt plötsligt inte har några som helst problem med att varken äta mellis eller gå på prommis, "det är ju lättare för de små barnen att säga".

Japp, stämmer rätt bra att det är vi yngre förskolepedagoger som ser en problematik i att bli förknippade med daghemmens pedagogik som hade riktlinjer från socialstyrelsen istället för som nudagens förskola som har en läroplan från skolverket, helt rätt. 

Min dotter hade dessutom inget som helst problem att lära sig säga förskola från start. 

Men återigen, majoriteten av er är ju intresserade av att få ett ärligt svar på frågan utan vill mest kräkas över oss pretantiösa förskollärare och barnskötare som har fräckheten att kalla vår verksamhet vid sitt rätta namn?
    ( jag har dock ALDRIG ifrågasatt en förälder eller något barn som säger "dagis")  
  • Gerdsmygen
    liv skrev 2013-03-08 08:29:12 följande:
    Bara för att du ser dagis som något negativt betyder inte det att alla gör det. Jag säger dagis och jag lägger ingen värdering i det. Jag förstår inte hur man kan se det som kränkande? Tror du att ditt yrke får mer värde för att man säger förskola? Barn kallar ju sina lärare för fröken så vad är det för konstigt med att säga dagisfröken? Eller ska barnen i skolan kalla fröken för pedagogen??

Jag har inte sagt någonting om att jag uppfattar dagis som negativt? Däremot så åsyftar ordet en annan verksamheten jag arbetar inom? Jag har inte heller sagt att det är kränkande.

Nej, jag tror inte att mitt yrke får högre status av att verksamheten har bytt namn och innehåll, allra helst inte hos de som väljer att se mitt yrke som barnpassning. Att mitt yrke inte skulle ha värde, det får stå för dig, jag VET att mitt jobb är otroligt värdefullt.

Och nej, ALLA barn kallar INTE sina pedagoger för "fröken", jag har ett namn. Både mina förskolebarn och skolbarn har klarat av att lära sig säga det genom åren. De flesta av mina manliga kollegor inom förskolan har inte heller alltid uppskattat tituleringen "fröken", speciellt inte av föräldrar.  
Svar på tråden varför plötsligt så viktigt att INTE säga "dagis" ??