• Webbredaktör Annelie

Gick du ner i tid när du blev förälder?

"Har du valt att jobba deltid när barnen är små? Hur har det påverkat dig och familjen? Påverkar det din karriär att du har valt att gå ner i tid?. Tack för att du delar med dig!"

Några av svaren i tråden kommer att krydda en kommande artikel om att jobba deltid under småbarnsåren.

• Svar på tråden Gick du ner i tid när du blev förälder?
  • Nape

Vi bytte tider på våra jobb. Sambon hade ständigt morgonskift (började halv fem och slutade väldigt tidigt- han hämtade barnet på förskolan). Jag bytte så jag hade kvällslektioner, slutade halv 8 varje kväll, men kunde lämna sent på förskolan.

Vi orkade i 2,5 år. Det var slitigt att inte ha så mycket tid hela familjen, men vi visste att det var en kort period i livet. Idag har vi normala tider och fattar inte att vi orkade. *s*

• mammasusan

Jag var hemma i 5 år med mina barn, föräldraledig först sedan efter ett år studerade jag resterande tid. Efter studierna gick jag ned från 100% till 75% perfekt för barnen & mig att slippa så långa dagar hela veckan + en helt ledig dag/v. Första barnet hade ingen förskola alls utan gick direkt till F.klass, yngsta barnet börja förskola vid 3 års ålder.

• Dohgon

Nja, jag ville gå ner i tid, men då sambon blev arbetslös var jag tvungen att dra mitt strå och jobba så mycket som möjligt. sen blev även jag arbetslös så för tillfället går vi båda hemma men börjar praktik om 2 veckor.
    Däremot kommer jag när sambon också har jobb enbart söka tjänster på max 80% för att kunna vara med barnen så mycket som möjligt.

• Butterscotch

Jag gick ner till 80% när första barnet föddes, och jobbade så tills minstingen var 2,5 år. Det är definitivt karriärofrämjande att jobba deltid (i alla fall i den roll jag har) och dessutom är det svårt att faktiskt hinna med det som behöver göras på förkortad arbetstid, så nu jobbar jag 100% igen. Jag förlägger min arbetstid lite som jag vill (börjar vid 7-7.30, och jobbar några timmar på kvällen), så barnen kan lämnas vid 8.30 och hämtas 15.30 trots att båda föräldrarna jobbar heltid med 30-45 minuters restid enkel väg till jobbet. Den flexibiliteten är jag tacksam för.

• Päronmamma

Jag har jobbat deltid hela min arbetskarriär. När vi sen fick barn så var det ingen skillnad. Nu ska vi ha barn nr 4. Lönemässigt så vet vi inget annat, vi har det bra på min deltidslön! Bor i fint radhus, tre bilar och fin båt. Barnen får dela rum men vi kommer bygga ut. Vi har det gott och familjen mår bra av att jag kan vara hemma mer och minska stressen. Maten står på bordet och ungarna slipper långa dagar i skolan/dagis.

• älskarlivet81

Mellan barnen har vi inte gått ner i tid utan dottern har fått gå på förskola heltid ca 7 månader. Nu kommer snart tvåan och när vi skolat in det barnet i januari 2015 så kommer en av oss går ner i tid. Vi kommer troligen turas om att jobba deltid.

• Mademoiselle

Jag har ett jobb med helt oreglerad arbetstid på vilket heltid innebär långt mer än 40 timmar i veckan. Att gå ner till deltid är alltså inte möjligt (80 procent av hur många timmar då?). Jag skulle visserligen gärna jobba lite mindre nu under småbarnsåren men då måste jag byta jobb och det är inte helt enkelt. Vi kan ändå båda vara relativt flexibla med hämtnings- och lämningstider och kan jobba hemma på kvällar och helger istället. Vårt barn är därför på förskolan mellan 35 och 38 h i veckan.

• mde

Jag har alltid jobbat runt 80% men skillnaden nu och innan sonen är att jag tog extrapass så jag kom upp i 120%.
    Nu jobbar jag 82% och kan ha min son hemma 1-2 dagar i veckan, de dagarna han går hos dagmamman varierar allt från 6.30-14 till 6.30-16.30. Ekonomin fungerar ändå och ibland jobbar jag extra på helger. Vardagar är viktiga för då får vi mycket egentid jag och sonen.

• Dixie

Ja, jag har valt att jobba 80 % för att barnen inte ska gå så långa dagar på dagis.

• Eilem

Vi har båda jobbat heltid efter att sonen började på förskolan vid ett års ålder. Hade lite ångest över att det skulle bli mkt timmar för honom för vi pendlar 5 mil till och från jobbet. Men jag jobbar skift och fick ett bra schema som gör att han har många halvdagar. Sedan ser jag hur han älskar att vara med alla barn så att gå ned i tid nu har inte känts relevant. Men nu ska vi få barn i sommar och jag har fått problem med fogarna så jag har börjat ta bort vissa pass och i maj ska jag gå på havandeskapspenning.

• vivla

Tja jag jobbar 40% just nu och det funkar fint! Lite mer pengar än när jag var helt fl iom att jag tar föräldradagar övrig tid. Klart det påverkar mitt arbete, men det är det värt. Jobbar på förskola och där kan man ändå inte göra någon direkt karriär.

• Harmagedon

Vi har tre år mellan barnen. Äldsta gick på dagis ett år innan tvåan kom. Det året jobbade vi båda heltid. Vi har båda flexibla arbetstider och hade inte så lång restid så det blev rimliga dagistider för barnet. När tvåan börjar på dagis kommer vi antagligen båda gå ner i tid. Dels för att vi har längre pendling nu men också för att det är mer med två barn. Ettan blir fem och vill antagligen börja på lite aktiviteter etc.

• Mrs Green

Jag gick ner till 80% först men ökade sen gradvis och började jobba heltid när dottern var ca 5 år. Min man gick ner till 90% och gör det fortfarande (tills hon blir 8 år).

Jag vet inte om min deltid egentligen gjorde någon skillnad varken hemma eller på jobbet. Mitt jobb är flexibelt och jag kan ändå gå hem tidigare på dagen, men får jobba desto mer hemifrån på kvällarna. Så effekten blev bara att jag jobbade minst lika mycket, men med mindre lön.

• In medias res

Jag gick ner till 85% och maken till 80%. Vi arbetar inom vården båda två, vilket innebär både helger och kvällar.
    När dottern blev 3 år bestämde vi oss för att byta från "nattis" till vanlig förskola, för att hon skulle få bättre rutiner och lättare kunna komma in i barngruppen. Det innebär att vi numera arbetar motsatta helger och endast är hel-lediga tillsammans 3 vardagar under en 4-veckorsperiod. Om vi skulle arbeta heltid båda två, hade vi knappt sett varandra.
    Rent ekonomiskt är det väl inte någon högvinst direkt, men vi har valt bort hus och dyra utlandsresor för att istället jobba med det vi trivs med och för att dottern skall slippa alltför långa dagar på förskolan. I dagsläget går hon i snitt  20h/v. Vi försöker kompensera den lediga tid vi saknar genom att ta ut semester några dagar/termin för att hita på något roligt tillsammans.    

Live slow
Svar på tråden Gick du ner i tid när du blev förälder?