• Webbredaktör Annelie

Gick du ner i tid när du blev förälder?

"Har du valt att jobba deltid när barnen är små? Hur har det påverkat dig och familjen? Påverkar det din karriär att du har valt att gå ner i tid?. Tack för att du delar med dig!"

Några av svaren i tråden kommer att krydda en kommande artikel om att jobba deltid under småbarnsåren.

• Svar på tråden Gick du ner i tid när du blev förälder?
  • Flickan och kråkan

Ja. Jag har blivit lite fattigare pengamässigt, men rikare på alla andra plan . Jag är lärare så några direkta karriärsmöjligheter finns inte; de flesta lärare är inte lärare av den anledningen. Fattigpensionär kommer jag att bli oavsett med tanke på mitt yrke och löneläget så huruvida jag jobbar deltid eller inte kommer inte att göra någon drastisk skillnad.

• Natulcien

Japp!
    Sonen är 2 år och 4 månader och jag jobbar just nu 50%. Kanske går upp till 75% i höst när han bli 3. Sambon jobbar just nu 80%, men kanske går ner lite om jag går upp. Men ingen av oss kommer nog att jobba 100% de närmsta åren.

Hur det påverkar familjen? Bara bra. Vi har ett härligt liv med mycket tid för varann!

Ekonomin klarar sig också bra. Det är väl pensionen som drabbas...men den kan man ju spara ihop till på annat sätt.

Så jag skulle säga att det är 100% positivt att gå ner i tid. Glad

• Kofot

Jag gick inte ner i tid när barnen var små utan vi delade på föräldradagarna och barnens pappa jobbade skift. Så det behövdes inte direkt.

• RöttÄrSött

Jag kommer att göra det med nästa barn (första barnet fick vi som studenter och då är man mer flexibel med tider).

Jag jobbar som förskollärare och ser hur tufft det är för de små att gå 50 timmar i veckan. Jag själv längtar tills jag får gå ned i tid, jag älskar mitt jobb men jag är helt slut efter mina "nätta" 40 timmar i veckan...

• bubbelmaja

Ja, det gjorde jag. Efter att maken varit föräldraledig med sonen och sonen börjat på förskola jobbade jag 80% och maken ca 90 %. Då var jag gravid med andra barnet. 

När hon började förskolan arbetade jag 100 % men utnyttjade mina förtroendetimmar hemma, så jag kunde hämta i skaplig tid. Maken arbetade då ca 85 % och har successivt trappat upp till de 93% han arbetar nu. Barnen är nu 7 och 5.5 år.

Tycker inte det påverkat karriären direkt. jag är lärare, och där finns ingen stege att klättra på.
    Maken har det nog som han vill ha det. Han är i en bransch där man kan jobba, jobba, jobba, men  han har hittat en bra balans. han har blivit erbjuden nya tjänster och också bytt arbete under småbarnsåren trots att han varit tydlig med att han inte vill arbeta heltid. Han har dock bra arbetsmoral och ställer upp på att jobba lite hemifrån ibland, eller lite extra de gånger barnen ändå är lediga med mig osv. 

• hannis

Vi har inte gått ner i tid efter att första barnet kom utan jobbar 100% båda två. Jag jobbar skift så vår son går ändå inte mer än 25-30 h/vecka på förskolan.

Ev går jag ner till 80% efter att nästa barn börjat förskola men det kommer inte ge kortare dagar utan bara en dag extra ledigt/vecka.

• anyXX

Vi jobbar 90% var och är lediga varannan fredag. Vi pusslar även med tiderna så att barnen ska slippa alltför långa dagar i den mån det går. Jag arbetar ibland kvällstid så det funkar bra. Hur det påverkar karriären? Jag är chef för en mindre kommunal verksamhetschef jag tycker det fungerar bra trots att jag inte jobbar heltid och att jag vabbar ibland. Men det beror också på att jag ser till att vara flexibel själv. Behöver jag gå in och jobba trots att det är min lediga dag gör jag det och är ledig en annan dag. Ibland får barnen följa med till jobbet och ibland tar jag med mig jobb hem och jobbar är barnen sover. Hade jag inte varit flexibel hade det inte fungerat. Dessutom har jag stort förtroende för mina medarbetare, vilket också är en förutsättning.

flicka 2008 & pojke 2010
  • Gurkan

Nej, men jag arbetade deltid redan innan och det var en självklarhet att jag skulle fortsätta med det. Jag arbetar som förskollärare och tyvärr finns varken karriär eller stora lönelyft att göra vilket sambon har möjlighet att göra. Klassisk kvinnofälla, javisst. Men jag är i alla fall medvetenhet det och min son har går i snitt 30 timmar i veckan vilket jag tycker är på gränsen till för mycket.

• Majsan70

Med barn ett och två var jag arbetslös deras första år vilket egentligen var ganska bra ur deras synpunkt.
    Med trean gick jag ner till 89% eller nåt under det första året hos dagmamma men jag jobbade heltid från det att hon var 6 månader tills hon var 13 månader o började hos dagmamma.

Att jag valde att jobba deltid med trean var för att hon varit svårt sjuk när hon var liten. Annars hade jag nog jobbat heltid.

Min man fick sparken från sitt uppdrag när han var pappaledig o när han sen började jobba igen fick han ta de uppdrag som stod till buds o där gick det inte att diskutera tiden.

• Alexi

Vi jobbar 87.5 procent både två. Båda två kontorsjobb så vi kan flexa och gå omlott lite för att korta dagarna för barnen. Men vi har långa restider så dagarna blir inte så korta ändå, de går 40 timmar per vecka.

Nej karriären påverkas nog inte alls av deltiden vad jag kan se, inte för någon av oss. Vi har rätt kvalificerade akademikerjobb båda två, han privat och jag statligt. Och vi sköter ju våra jobb även om vi jobbar deltid.

Svar på tråden Gick du ner i tid när du blev förälder?