• Anonym (vad säger man?)

När någon inte klarar av sin hund längre..

Hur säger man då för att denne ska förstå att man inte säger det av elakhet utan av rädsla?

Min granne har två hundar, en hane och en hona. Hanhunden gillar i stort sett ingen annan hanhund och skäller och gör utfall.
    I vår port bor massor med folk med hund, tror att i 6 av de 14 lgh som finns bor det hundar av olika stl och den här damen har tidigare bott med sin man som nu dock bor på hem. Damen i fråga har själv en sjukdom som gör henne ytterligare lite klenare och den kan vara dödlig, men man kan också leva med den en längre tid.

Grejen är att nu är det så att alla går åt andra hållet om hon är ute med hundarna, för att undvika en olycka, även hon vänder om hon ser andra först, men risken finns ju att man möts i trappen, utanför hissen tex och då kommer man ingenstans.

• Svar på tråden När någon inte klarar av sin hund längre..
  • Nathalie198702
    Anonym skrev 2013-03-08 20:25:33 följande:
    ang stora hundar. finns nåt som heter halti... är en sorts grimma, som gör att det är lättare att hålla dom. det kanske oxå är nåt för henne?
    Nosgrimma ska man INTE använda på hundar som drar eller gör utfall!!! Det kan förstöra hundens nacke! 
    Nosgrimma är endast till för att träna hunden gå ordentligt,  
  • Fanny b
    Nathalie198702 skrev 2013-03-09 10:26:52 följande:
    Nosgrimma ska man INTE använda på hundar som drar eller gör utfall!!! Det kan förstöra hundens nacke! 
    Nosgrimma är endast till för att träna hunden gå ordentligt,  

För mig är är det så att hundar som går ordentligt  lika med hundar som inte drar. Nosgrimmor gör att hunden inte blir lika stark, så om den den gör ett utfall kan ägaren lättare parera detta. Om man hanterar halti rätt, dvs inte drar hårt i det skadar det inte hundens nacke.
  • Nathalie198702
    Fanny b skrev 2013-03-09 10:38:08 följande:

För mig är är det så att hundar som går ordentligt  lika med hundar som inte drar. Nosgrimmor gör att hunden inte blir lika stark, så om den den gör ett utfall kan ägaren lättare parera detta. Om man hanterar halti rätt, dvs inte drar hårt i det skadar det inte hundens nacke.
    Själva märket är Halti och nosgrimma är produkten!

Folk köper tyvärr nosgrimmor till höger och vänster och tror att de komme funka mirakulöst, men de är enbart till träning! Tänk att använda nosgrimma hela hundens liv, nacken kommer vara förstörd!
  • Anonym (T)
    Anonym skrev 2013-03-08 20:25:33 följande:
    ang stora hundar. finns nåt som heter halti... är en sorts grimma, som gör att det är lättare att hålla dom. det kanske oxå är nåt för henne?
    Halti är ett träningsredskap och inget man ska använda var dag hela tiden, det är inte poängen med halti. 

En hund som drar / gör utfall mot andra hundar kan skada sin egen nacke med en halti, det kan ge ännu värre problem, dessutom är det ingenting som hindrar att hunden fortsätter dra. 
  • Anonym (T)
    Fanny b skrev 2013-03-09 10:38:08 följande:

Som du själv skriver, om man använder halti rätt. Jag tror nog inte att kvinnan i fråga vet vad en halti ens är , ännu mindre hur hon ska använda det. (tyvärr)
  • Fanny b
    Nathalie198702 skrev 2013-03-09 12:45:39 följande:
    Själva märket är Halti och nosgrimma är produkten!

Folk köper tyvärr nosgrimmor till höger och vänster och tror att de komme funka mirakulöst, men de är enbart till träning! Tänk att använda nosgrimma hela hundens liv, nacken kommer vara förstörd!
    Det beror på hur man använder det. Jag tycker inte man ska använda halti hela tiden, utan bara vid behov. Man kan t ex ha ett vanligt halsband, som med en specifk länk är knuten till haltit, samt fästa varsit koppel till haltit och halsbandet. När inget behov finns använder man enbart kopplet till halsbandet, vid tex hundmöten använder kopplet till haltit.

Tack för mer info om Halti, som tydligen är en nosgrimma Jag tror inte hon vet vad det är, nej, än mindre kommer hon antagligen att ta på en sådan, likväl som jag inte kan tänka mig att hon kommer ta på en munkorg.
    Det är, som jag skrev, hennes bebisar. Nu verkar hon inte vara hemma, så jag får ändå vänta med att tala med henne, men jäklars vad svårt det är att veta vad man ska säga.

• jessie01
    Anonym (vad säger man?) skrev 2013-03-10 11:53:23 följande:
    Tack för mer info om Halti, som tydligen är en nosgrimma Jag tror inte hon vet vad det är, nej, än mindre kommer hon antagligen att ta på en sådan, likväl som jag inte kan tänka mig att hon kommer ta på en munkorg.
    Det är, som jag skrev, hennes bebisar. Nu verkar hon inte vara hemma, så jag får ändå vänta med att tala med henne, men jäklars vad svårt det är att veta vad man ska säga.
    kan du inte bara säga som det är?
    att du märkt att era hundar inte går ihop, och att du är orolig och tycker det är jobbigt?
    och försök få en dialog med henne på det viset?
    försök iallafall.
    det kan ju inte sluta i annat än med bråk,,  så att ge det ett försök, är värt det. 
    jessie01 skrev 2013-03-10 13:32:09 följande:
    kan du inte bara säga som det är?
    att du märkt att era hundar inte går ihop, och att du är orolig och tycker det är jobbigt?
    och försök få en dialog med henne på det viset?
    försök iallafall.
    det kan ju inte sluta i annat än med bråk,,  så att ge det ett försök, är värt det. 
    Jo, fast det har vi pratat om. Och när jag torde det gällde bara min och hennes hund var det lugnt, jag kan ju alltid lyfta upp min och gå min väg, min hund undviker också gärna den hunden om han kan, men om vi skulle råka på dem är han (tyvärr) inte sen att haka på så liten han är.

Men jag har märkt att den är så mot (nästan iaf) ALLA hanhundar och då råkar en hel del lite äldre människor illa ut, som inte kan lyfta upp sin hund och gå.
    Det var därför jag frågade här efter lite tips.
  • ThisIsMe
    Anonym (vad säger man?) skrev 2013-03-10 11:53:23 följande:
    Kolla upp vgw-bältet. Det är en frontkopplad sele, kopplet fästs framme på bröstkorgen, som gör att hunden blir mycket lättare att kontrollera.
    ThisIsMe skrev 2013-03-15 01:07:31 följande:
    Kolla upp vgw-bältet. Det är en frontkopplad sele, kopplet fästs framme på bröstkorgen, som gör att hunden blir mycket lättare att kontrollera.
    Ska kollas! Hoppas det inte är allför dyrt bara, fast då får jag väl köpa det till henne själv..
    Kzena skrev 2013-03-15 01:08:59 följande:
    Låter inte alls kul
    Nej, inte ett dugg. Nu har jag inte sett henne på ett tag så antingen är hon borta eller på sjukhus igen.

Alltså borta som i på besök hos någon!

• Nathalie198702

Såg att ni skrivit om VGW bälte, jag använder det på min hund, den är bra för kroppen, då man inte sliter på hundens kropp på samma sätt!  Den är skit bra enligt mig, jag tror bältet ligger på 499-599 oavsett storlek så är alla lika "dyra"

Nathalie198702 skrev 2013-03-16 11:23:19 följande:
    Såg att ni skrivit om VGW bälte, jag använder det på min hund, den är bra för kroppen, då man inte sliter på hundens kropp på samma sätt!  Den är skit bra enligt mig, jag tror bältet ligger på 499-599 oavsett storlek så är alla lika "dyra"

Ok tack. Får väl ta den kostnaden, hellre än att någon skadas.
Svar på tråden När någon inte klarar av sin hund längre..