Inlägg från: Elin 885 |Visa alla inlägg
  • Elin 885

Mustigt långkok?

vilket kött vill du laga på?
    jag har en god nötköttgyta som jag brukar göra

ca 1 kg fransyska eller annat lämpligt kött som man skär i lämpliga bitar.
    2 rödlökar som skärs till klyftor
    de rotfrukter man vill ha? vi brukar ha plasternacka och morot, men kålrova går också bra. dock inte potatis om du ska frysa in grytan sen.
    1 flaska ca 5 dl mörkt öl
    salt och peppar
    1 citron
    lagerblad 2-3 st
    2-3 köttbuljingtärningar eller fond
    annan kryddning efter smak t ex rosmarin.
    2 st paprikor

Först så brukar jag skära upp allting och till rotfrukterna använder jag någon hackmaskin som min man har handlat.
    sedan så bryner jag köttet runt om så att de får stekyta. sedan häller jag i allt annat och späder med vatten om så behövs. citronen delar jag på mitten och pressar ut saften ifrån.
    detta får sedan småputtra under lock (jag brukar ha på 3.an på en 12-gradig skala) i 3 -3,5 timme. när den sista halvtimmen återstår så hackar jag paprika och lägger i det också.

när vi fryser in denna gryta så brukar vi endast ha så lite vätska som möjligt för att under värmning sedan tillsätta vätska och mer kryddor för smak.
    tycker man att den blir blaskig så kan man ha i redning (skaka pulvret i en burk med iskallt vatten för att undvika klumpar) eller matlagningsgrädde.

Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, problem med det?
  • Elin 885
    Elin 885 skrev 2013-03-18 14:06:49 följande:
    vilket kött vill du laga på?
    jag har en god nötköttgyta som jag brukar göra

ca 1 kg fransyska eller annat lämpligt kött som man skär i lämpliga bitar.
    2 rödlökar som skärs till klyftor
    de rotfrukter man vill ha? vi brukar ha plasternacka och morot, men kålrova går också bra. dock inte potatis om du ska frysa in grytan sen.
    1 flaska ca 5 dl mörkt öl
    salt och peppar
    1 citron
    lagerblad 2-3 st
    2-3 köttbuljingtärningar eller fond
    annan kryddning efter smak t ex rosmarin.
    2 st paprikor

Först så brukar jag skära upp allting och till rotfrukterna använder jag någon hackmaskin som min man har handlat.
    sedan så bryner jag köttet runt om så att de får stekyta. sedan häller jag i allt annat och späder med vatten om så behövs. citronen delar jag på mitten och pressar ut saften ifrån.
    detta får sedan småputtra under lock (jag brukar ha på 3.an på en 12-gradig skala) i 3 -3,5 timme. när den sista halvtimmen återstår så hackar jag paprika och lägger i det också.

när vi fryser in denna gryta så brukar vi endast ha så lite vätska som möjligt för att under värmning sedan tillsätta vätska och mer kryddor för smak.
    tycker man att den blir blaskig så kan man ha i redning (skaka pulvret i en burk med iskallt vatten för att undvika klumpar) eller matlagningsgrädde.
    just ja, rotfrukterna ska givetvis skalas innan!
  • Elin 885
    levande charader skrev 2013-03-18 14:10:38 följande:
    Tack förresten, det lät gott!
    mitt recept?
    ja det är taget från min mammas recept men med lite mer kryddor och sting i =).
    du vet mammas mat är ju alltid den bästa =).
    det är ju enkelt att göra för den lagar ju sig själv, man bör nog röra om någon gång i timmen.
    jag brukar göra någon gryta varje helg om inte annat så för den goda doftens skull =).
Svar på tråden Mustigt långkok?