Mustigt långkok?
Jag skulle vilja ha recept på något riktigt gott och mustigt långkok... Nån som har något gott recept/tips?
Jag skulle vilja ha recept på något riktigt gott och mustigt långkok... Nån som har något gott recept/tips?
Denna irländska lammgryta är himmelsk. Se till att potatisen är av en fast sort istället för mjölig - jag hade nog mer potatis i - så det täckte grytan. Och så körde jag längre tid - säkert 3 tim men det beror lite på köttet - man får kolla lite då o då. Gjorde den dagen innan vi skulle ha gäster - den smakar bättre dagen efter. Bara värma på när den ska ätas.
www.bbcgoodfood.com/recipes/9624/irish-stew
Pulled pork
Tack för era tips Fortsätt gärna med fler tips...
Har en spanskinfluerad gryta på högrev här en riktigt slowecooked högrev
eller den här japanska Yakiniku
eller en vanlig gryta med kött, fläsk, rödvin o annat gott grytornas månad
Jag brukar ta typ fransyska och skära grytbitar av, salta, peppra bryna, koka med vatten 2 buljongtärningar och 1 flaska rödvin (man kan ta mindre om man vill), 1 burk krossade tomater, och sirap. Har inga exakta mått, utan jag smakar av hela tiden, sirapen har jag för att väga upp vinets beskhet..
När det kokat ca:2 timmar har jag i: svamp och valfria grönsaker, servera med potatis.. =)
Boeuf bourguignon a la Per Morberg
Bryn kött (gärna älg ) i bitar, krydda med salt , vitpeppar, svartpeppar.
Häll över i gryta, ta vara på stekskyn.
Bryn även lök, vitlök chili och ha i grytan.
Ta några burkar med helatomater (mixa först) släng i.
Ta i ca 4-5 OXBULJONGTÄRNINGAR de ger mustighet.
samt 1 msk mörk soja (mrs cheng muschroom)
1 tsk worchester sås.
lite socker samt 1 tsk paprikapulver 1 krm kanel
Och givetvis vatten så att det täcker.
Koka i några timmar tills köttet delar sig. smaka av med salt , peppar ev mer buljong.
Ha i valfria grönsaker den sista timmen.
Alt
Bryn fläskött i bitar, krydda med salt, pepparmix,
Häll över i gryta, tillsätt oxbuljong, vatten, lök.
Morot, paprika, grädde, philadelfiaost( vitlök och örter). cremefraiche.
Låt allt koka några timmar. (paprikan kan man med fördel tillsätta mot slutet)
En riktig god chiligryta, tar sin tid att tillaga men det blir så gott!
4-5 PERS
1,5 Kg Högrev
4-5 vitlöksklyftor
1,5dl oregano z
2 msk torkad koriander
2 tsk spiskummin
1,5 msk chilipulver
5 st porter (öl)
0,5 - 1 grön eller röd chili peppar (beroende på hur starkt man vill ha den)
knappt en halv burk jalapeño
1/2 dl kalvfond
limejuice från 1-2 lime
1 sockerbit
Skär köttet i 2 cm stora tärningar, stek det så att det får en yta, lägg det i en gjutjärnspanna
Hacka chilipepparn, lägg den i kokande vatten i 15 minuter, häll av vattnet, och lägg chilipepparn i grytan
Hacka vitlöken, rosta den snabbt i lite olja i en stekpanna, häll ner i grytan.
Häll på övriga ingredienser, koka långsamt i typ 5-6 timmar till köttet faller isär, man får använda lock litet till och från för att inte all vätska ska koka bort och chilin bränns vid.
I slutet tar man av locket och kokar ner den till man får den konsistens man vill ha.
Klart å servera med nachos eller tortillas, gräddfil, sallad bröd, salsa, guacamole, och allt annat man vill ha till, och massor med kall öl.
Mmm, tack för alla förslag
vilket kött vill du laga på?
jag har en god nötköttgyta som jag brukar göra
ca 1 kg fransyska eller annat lämpligt kött som man skär i lämpliga bitar.
2 rödlökar som skärs till klyftor
de rotfrukter man vill ha? vi brukar ha plasternacka och morot, men kålrova går också bra. dock inte potatis om du ska frysa in grytan sen.
1 flaska ca 5 dl mörkt öl
salt och peppar
1 citron
lagerblad 2-3 st
2-3 köttbuljingtärningar eller fond
annan kryddning efter smak t ex rosmarin.
2 st paprikor
Först så brukar jag skära upp allting och till rotfrukterna använder jag någon hackmaskin som min man har handlat.
sedan så bryner jag köttet runt om så att de får stekyta. sedan häller jag i allt annat och späder med vatten om så behövs. citronen delar jag på mitten och pressar ut saften ifrån.
detta får sedan småputtra under lock (jag brukar ha på 3.an på en 12-gradig skala) i 3 -3,5 timme. när den sista halvtimmen återstår så hackar jag paprika och lägger i det också.
när vi fryser in denna gryta så brukar vi endast ha så lite vätska som möjligt för att under värmning sedan tillsätta vätska och mer kryddor för smak.
tycker man att den blir blaskig så kan man ha i redning (skaka pulvret i en burk med iskallt vatten för att undvika klumpar) eller matlagningsgrädde.
Alla möjliga sorters kött
Tack förresten, det lät gott!
Åh den här också. Italiens köttsås till pasta.
SÅ gott, gör den hemma just nu :)
lena-makeaheadfood.blogspot.se/2012/11/en-itailens-ljuvlig-kottsas-till-pastan.html
Den här långlagade kycklinggrytan gjorde jag nyligen, väldigt god och smakrik:
matochodla.blogspot.se/2013/03/ljuvligt-god-langlagad-kycklinggryta.html