• emelvisd05

Ont i benen, 4-åring

Hej,

min 4-årige son har klagat på ont i benen i 4 månader nu, ungefär. Ibland när vi går, precis när han vaknar, mitt i natten, och på kvällen. Har alltid tänkt växtverk. Vi var på 4-års kontroll i tisdags och då sa sjuksköterskan att det är bra att man kollar upp det.
    Han klagar inte varje dag men varje gång han gör det så blir jag orolig. Vi har en tid hos en läkare nu på måndag (efter att ha googlat allt möjligt). 

Hans 3 år äldre syster har haft växtvärk när hon var ungefär i hans ålder, men det var alltid, kvällstid, nattetid.

Klagar era barn på ont i benen? Har ni kollat upp det?

Tack!         

• Svar på tråden Ont i benen, 4-åring
  • Loriyana

När min dotter var i den åldern så klagade hon mycket på att hon hade ont i benen. Tror det rörde sig om växtvärk.

• ThePointOfItAll

Ja, min snart 4-åring har börjat klaga lite på ont i benen. Äldsta barnet hade också ont i den åldern, men vad jag minns endast nattetid.

• Loriyana

Min dotter hade ont på dagen.

• ThePointOfItAll
    emelvisd05 skrev 2013-03-07 21:06:19 följande:
    ThePointOfItAll, klagar din snart 4-åring också bara nattetid?
    Nej, fyraåringen har bara klagat vid ett par tillfällen, och då på dagen. Den äldre vaknade och grät på nätterna under en period.
  • emelvisd05

Tack Loriyana. 
    Har läst att växtvärk brukar bara komma nattetid och värk som kommer dagtid ska man kolla upp. Tror att det var det sjuksköterskan reagerade mest på, plus att det har han haft från och till i 4 månader nu.

• I969

Vår store hade ofta växtvärk, oftast nattetid men en del dagtid också, framförallt i knävecken. Men det kan sitta på olika ställen:
    www.varkupplysningen.se/vaxtvark

Det som funkat toppen för oss är värmeflaska/dyna. Har lagt den på en kudde och knävecken över, sen har vi läst en saga eller något för att leda uppmärksamheten åt annat håll en stund. Efter det har han kunnat somna gott  

• Myking

Min snart 4 åriga son har ont i benen till och från.. morgon, dag, kväll, natt.. När som helst.. ingen specifik tid..
    det är växtvärk det är jag säker på nu :)

• cosinus

Vad jag har förstått så är det bara i ett en så ska man kolla upp det men är det i båda benen så är oddsen goda för växtvärk.

Mina 4 har aldrig haft det, men så växer de nästan inte heller så det kanske hjälper till :) Min kille som fyller 5 om mindre än 2 veckor är 100 cm lång och i den takten han växer gör nog inget ont.

• Gravidamaria

Det är bra att kolla upp. Min dotter hade väldigt ont rätt länge, det visade sig bara barnreumatism. Så det är bra att kolla upp, för att utesluta om inte annat...

Svar på tråden Ont i benen, 4-åring