Inlägg från: Anonym (känsla) |Visa alla inlägg
  • Anonym (känsla)

Hjälp, munsår idag, bröllop imorgon!

Gurkan skrev 2013-03-08 09:29:40 följande:
    Brukar vilja ha tabletter eftersom jag får mina i näsan med. Och där går det inte att sätta plåster elelr smörja med kräm ;) 

Hur yttrar det sig i näsan? Jag funderar nämligen på om jag har det, får ibland små små vattenblåsor som spricker och efterlämnar veckor med hårda skorpor. Sätter sig oftast inne i näsan men har oxå fått utanför.

Om du kan få tag på någon som har tablett Aciklovir hemma, eller känner någon som kan "fixa" (as in ta hem från jobbet..) så är det det bästa. Ingen vill skriva ut detta för ett munsår, och ska inte heller göra det, men hjälper gör det.

• Anonym (känsla)
    Gurkan skrev 2013-03-08 13:07:01 följande:

Det blir precis som på läppen förutom att pirret brukar utebli. Det börjar med att det kliar i näsan, så som det kan göra på läppenoch sen blir det de typiska små blåsorna som spricker och bli öppet sår och sen blir det skorpor och sen läker det. Ont så ini gör det med :/ det värsta med herpesmunsår är att dt kan sätta sig över hela kroppen. Läpparna, i munnen, i svalget, i näsan, i ansiktet, på kroppen... Små gulvita blåsor i ett kluster som spricker och vätskar sig och sen skorpar sig och det brukar ta 1-2 veckor innan de trillar. Stress, sol och menstruation kan trigga utbrott precis som de kan komma när man är nedsatt i immunförsvaret. Aciklovir jag utskrivet för mina munsår och numera ringer jag bara till vårdcentralen så skriver läkaren ut nytt recept. Varför ska de inte skriva ut aciklovir?
    Jag fick för mig att de helst bara skrev ut det om man har nedsatt immunförsvar eller om man har allvarliga infektioner orsakade av herpesvirus, inte "bara" för ett munsår. Just för att det är ett av få virus man har behandling emot, kanske finns det risk för resistensutveckling? Men skönt att de gör det då! : )

I alla fall, då måste det vara det jag har i näsan! Gör fantastiskt ont ja! Har aldrig haft på läppan *peppar peppar* så har inget att jämföra med.
Svar på tråden Hjälp, munsår idag, bröllop imorgon!