• Anonym

Hjälp, munsår idag, bröllop imorgon!

Jag ska på bröllop imorgon och nu på morgonen vaknade jag med världens munsår, halva läppen är svullen  Hjälp vad ska jag göra???? Bruden är dessutom min syster så jag MÅSTE gå....

Snälla är det nån som kan hjälpa mig, jag är alldeles gråtfärdig  Finns det nåt medel att köpa, någon huskur? Jag testar vad som helst!!!

• Svar på tråden Hjälp, munsår idag, bröllop imorgon!
  • Gurkan
    Anonym skrev 2013-03-08 09:03:40 följande:
    H-e, det fanns inga tider och husläkaren ville inte skriva ut recept utan att ha kollat Nu åker jag till apoteket och kollar vad de har..
    Vad tråkigt!
    Hoppas du hittar något på apoteket som kan hjälpa dig! 
  • Sommarfjäril

Det är tyvärr inte mycket som hjälper på Apoteket om det blivit svullet och är stort... kan du inte få en tid hos en annnan läkare? Jag har tabletter utskrivna som jag alltid har med mig, och tar jag dem en dag för sent hjälper det lite men effekten är inte lika bra.

Min erfarenhet är att plåstrena är det enda som fungerar bland det som är receptfritt. Ta dubbla om det inte räcker med ett.

• Anonym

Köp L-lysin på hälsokost fråga dem och säg att du hört att det ska vara bra mot herpes munsår!
    Då kan du få snabbt resultat!
    Sedan använd Herstat munsalva. Som finns på en del apotek och hälsokost. 

• Anonym
    Anna74a skrev 2013-03-08 09:15:12 följande:
    Sprita av munsåret ofta, funkar bättre än anti.Tar bort bakterier och torkar ut.
    Munsår är virus....
  • Anonym

I Herstat munsalva finns  det propolis som är bra mot virus. 
    För mig är det den enda salvan som hjälper! 
    Skriv gärna om det hjälpte dig! 

• Anonym

Nu har jag en hel arsenal av medel härhemma iaf, ska se vad jag ska använda...vilket är bäst; anti, vectavir eller zovirax eller salvan som bara heter "salva mot munsår"?

• Gurkan
    Sommarfjäril skrev 2013-03-08 09:16:33 följande:
    Det är tyvärr inte mycket som hjälper på Apoteket om det blivit svullet och är stort... kan du inte få en tid hos en annnan läkare? Jag har tabletter utskrivna som jag alltid har med mig, och tar jag dem en dag för sent hjälper det lite men effekten är inte lika bra.

Min erfarenhet är att plåstrena är det enda som fungerar bland det som är receptfritt. Ta dubbla om det inte räcker med ett.
    jag provade faktiskt plåsterna för första gången bara för ett par månader sedan. Fick pirrningar en söndag och inga tabletter hemma så jag åkte till apoteket och köpte en ask plåster. Trodde egentligen inte så mycket på det eftersom jag alltid obehandlat får ganska stora munsår men plåsterna hjälpte faktiskt bättre än jag trodde! Eler så hade jag tur och fick ett mindre utbrott bara.

Brukar vilja ha tabletter eftersom jag får mina i näsan med. Och där går det inte att sätta plåster elelr smörja med kräm ;) 
  • iwannarock

Har hemska problem med munsår och det enda som funkar för mig är vectavir. Hoppas verkligen du får ner svullnaden tills imorgon

• Anonym

För mig är det endast Herstat som fungerar! 
    Det slutar sticka eller svida på en gång och det fula försvinner! 
    Vectavir m.m. tycker jag kan få det att reagera och bli värre tillen början.

• iwannarock

Herstat är det receptfritt? Jag tycker att det tar lite tid att få set att försvinna med vectavir men har bara testat det och anti, så kanske lite o ledigt av mig att typ säga att vectavir är bäst ;)

Svar på tråden Hjälp, munsår idag, bröllop imorgon!