• Anonym

Hjälp, munsår idag, bröllop imorgon!

Jag ska på bröllop imorgon och nu på morgonen vaknade jag med världens munsår, halva läppen är svullen  Hjälp vad ska jag göra???? Bruden är dessutom min syster så jag MÅSTE gå....

Snälla är det nån som kan hjälpa mig, jag är alldeles gråtfärdig  Finns det nåt medel att köpa, någon huskur? Jag testar vad som helst!!!

• Svar på tråden Hjälp, munsår idag, bröllop imorgon!
  • Anonym

Herstat är receptfritt! Det finns på en del hälsokost och apotek. 
    Man blir lätt skeptisk eftersom man tycker att de receptbelagda ska vara bättre, men så är det inte i just detta fall.
    Testa  ni kommer bli förvånad, hur bra det är! 

• Delphin80

När jag var yngre så fick jag lätt munsår så den som jag tyckte fungerade bäst var vectavir.

• FredrikaH

Råd från en som har lidit av massvis med utbrott av munherpes, plåsterna är bäst!!! Smittorisken minskar, dom döljer och påskyndar läkningen och dom gör så att det inte spricker, för det gör fruktansvärt ont! Jg brukar också smeta på tandkräm inför natten!

• Anonym

Å jag trodde du var bruden. Det är hennes dag, fokusera på det och försök tänka bort munsåret.

Det som fungerar snabbast för mig är is, kyl ner det jädrans munsåret i omgångar och smörj med Vectavir eller liknande. Och kasta omgående i dig L-lysin - det är oslagbart mot munsår. Du kan åtminstone ta 1500 mg utspritt under dagen. Undvik nötter, frön, choklad, ris och kikärter. Och ät mycket fisk, kyckling och nötkött. 

• Anonym

Om du inte fått blåsor än finns det gott hopp att du kan vända det och få ner svullnaden till imorgon. Smörj överdrivet mycket en gång i kvarten typ med Vectavir eller liknande. Kyl ner läppen med is, brukar fungera jättebra för mig innan blåsor utvecklats. Också L-lysin! Viruset aktiveras av aminosyran L-arginin och L-lysin tar ut effekten av argininet.

• alice85

Ös på med vectavir, applicera hela tiden. Sen plåster på och sminka dig med ett ljust täckande läppstift på bröllopet. Lägg krutet på ögonsmink för att dra bort uppmärksamheten från munnen.

• Anonym

Även en till som vet om L-Lysin :). Jag har läst någon sådan forskning på internet, som skulle vara bevisat. 
    +Herstat<3 

• Anonym (känsla)
    Gurkan skrev 2013-03-08 09:29:40 följande:
    Brukar vilja ha tabletter eftersom jag får mina i näsan med. Och där går det inte att sätta plåster elelr smörja med kräm ;) 

Hur yttrar det sig i näsan? Jag funderar nämligen på om jag har det, får ibland små små vattenblåsor som spricker och efterlämnar veckor med hårda skorpor. Sätter sig oftast inne i näsan men har oxå fått utanför.

Om du kan få tag på någon som har tablett Aciklovir hemma, eller känner någon som kan "fixa" (as in ta hem från jobbet..) så är det det bästa. Ingen vill skriva ut detta för ett munsår, och ska inte heller göra det, men hjälper gör det.

• Anna74a

Ja munsår är virus men när det blommar upp blir det mindre aktiv svullnad om man spritar av det och läker fortare.

• Gurkan
    Anonym (känsla) skrev 2013-03-08 11:27:20 följande:
    Hur yttrar det sig i näsan? Jag funderar nämligen på om jag har det, får ibland små små vattenblåsor som spricker och efterlämnar veckor med hårda skorpor. Sätter sig oftast inne i näsan men har oxå fått utanför. Om du kan få tag på någon som har tablett Aciklovir hemma, eller känner någon som kan "fixa" (as in ta hem från jobbet..) så är det det bästa. Ingen vill skriva ut detta för ett munsår, och ska inte heller göra det, men hjälper gör det.

Det blir precis som på läppen förutom att pirret brukar utebli. Det börjar med att det kliar i näsan, så som det kan göra på läppenoch sen blir det de typiska små blåsorna som spricker och bli öppet sår och sen blir det skorpor och sen läker det. Ont så ini gör det med :/ det värsta med herpesmunsår är att dt kan sätta sig över hela kroppen. Läpparna, i munnen, i svalget, i näsan, i ansiktet, på kroppen... Små gulvita blåsor i ett kluster som spricker och vätskar sig och sen skorpar sig och det brukar ta 1-2 veckor innan de trillar. Stress, sol och menstruation kan trigga utbrott precis som de kan komma när man är nedsatt i immunförsvaret. Aciklovir jag utskrivet för mina munsår och numera ringer jag bara till vårdcentralen så skriver läkaren ut nytt recept. Varför ska de inte skriva ut aciklovir?
  • Anonym (känsla)
    Gurkan skrev 2013-03-08 13:07:01 följande:

Det blir precis som på läppen förutom att pirret brukar utebli. Det börjar med att det kliar i näsan, så som det kan göra på läppenoch sen blir det de typiska små blåsorna som spricker och bli öppet sår och sen blir det skorpor och sen läker det. Ont så ini gör det med :/ det värsta med herpesmunsår är att dt kan sätta sig över hela kroppen. Läpparna, i munnen, i svalget, i näsan, i ansiktet, på kroppen... Små gulvita blåsor i ett kluster som spricker och vätskar sig och sen skorpar sig och det brukar ta 1-2 veckor innan de trillar. Stress, sol och menstruation kan trigga utbrott precis som de kan komma när man är nedsatt i immunförsvaret. Aciklovir jag utskrivet för mina munsår och numera ringer jag bara till vårdcentralen så skriver läkaren ut nytt recept. Varför ska de inte skriva ut aciklovir?
    Jag fick för mig att de helst bara skrev ut det om man har nedsatt immunförsvar eller om man har allvarliga infektioner orsakade av herpesvirus, inte "bara" för ett munsår. Just för att det är ett av få virus man har behandling emot, kanske finns det risk för resistensutveckling? Men skönt att de gör det då! : )

I alla fall, då måste det vara det jag har i näsan! Gör fantastiskt ont ja! Har aldrig haft på läppan *peppar peppar* så har inget att jämföra med.
  • Gurkan
    Anonym (känsla) skrev 2013-03-08 13:23:26 följande:
    Jag fick för mig att de helst bara skrev ut det om man har nedsatt immunförsvar eller om man har allvarliga infektioner orsakade av herpesvirus, inte "bara" för ett munsår. Just för att det är ett av få virus man har behandling emot, kanske finns det risk för resistensutveckling? Men skönt att de gör det då! : ) I alla fall, då måste det vara det jag har i näsan! Gör fantastiskt ont ja! Har aldrig haft på läppan *peppar peppar* så har inget att jämföra med.

Ah, du menade så! Krämarna innehåller ju också aciklovir, men jag kan inte så mycket om resistentutveckling. Jag har fått men jag får ganska rejäla utbrott med..
  • Tååtan

Älskar verkligen munsårsplåster från compeed! Döljer det nästintill helt! Lite läppglans på så måste man komma väldigt nära för att se. Dessutom gör det inte ont utan blir som en liten stötdämpare och svider inte!

• Anonym

Tusen tack för alla tips! {#emotions_dlg.flower} Nu är vi på g härhemma och munsåret ser inte allt för hemskt ut, svullnaden har lagt sig  och jag tror jag kan dölja det med rejält med läppstift Hoppas ni alla får en härlig dag, det ska vi ha! Skål

• Gurkan
    Anonym skrev 2013-03-09 08:22:40 följande:
    Tusen tack för alla tips! {#emotions_dlg.flower} Nu är vi på g härhemma och munsåret ser inte allt för hemskt ut, svullnaden har lagt sig  och jag tror jag kan dölja det med rejält med läppstift Hoppas ni alla får en härlig dag, det ska vi ha! Skål
    Härligt att höra!
    Köper du munsårsplåster kan du måla läppstift ovanpå. Man ser inte plåstret om man inte vet att det är där. Ha det härligt på bröllopet nu! 
  • Anonym

Vilka metoder använde du dig av, nu då?
    Skriv gärna hur det gick! 

Svar på tråden Hjälp, munsår idag, bröllop imorgon!