Inlägg från: likamedfalskt |Visa alla inlägg
  • likamedfalskt

Att bara köpa eldorado och andra billiga märken. Sorgligt

Jag tycker att en del billiga varor är riktigt bra, andra är mindre bra och de undviker vi. Kanske redan står men ex. ICA Basics mozzarella fick faktiskt väldigt högt betyg i ett test för ett tag sedan. Blindtest då såklart, hade de vetat att det var basic hade de säkert gett lägre betyg Likaså gjorde de ett vintest för kanske ett år sedan som de pratade om på radio. De sa att ett visst vin för dyrare och då var det helt plötsligt mycket godare haha. När jag studerade var vi på besök i fabriker i baltländerna och det var rätt lustigt att de ofta tillverkade både billiga varor och dyra varor på samma band i princip . Det som skilde var ofta saker som marknadsföring - inte råvarorna.

Vi blandar friskt mellan dyra varor och billigare varor, ekologiskt och inte ekologiskt. Att köpa dyrt bara för att det ser fint ut låter idiotiskt enligt mig.

/Ekonomen

• likamedfalskt
    Anonym (Sofia) skrev 2013-03-08 18:38:34 följande:

Problemet att hela tiden köpa det billigaste som finns är att det alltid är någon annan som får betala. Vet ni att personalhanteringen på Lidl är dålig? ICA o Coop är något helt annat! (har själv jobbat på Lidl som chef, 1 vecka innan jag sa upp mig) Köp dansk gris och och djurhanteringen är usel, något levande får betala med lidande för att du som konsument ska få det så billigt som möjligt. Eftersträvar man som konsument det billigaste hela tiden utan att tänka längre än näsan räcker så bjuder man in kriminalitet o skumma aktörer på marknaden (som hästkött istället för nötkött) just för att konkurrensen är hård och konsumenten bara ser på hur B I L L I G T det ska vara.

Jag håller med TS, jag tycker det är ganska äckligt att stötta eldorado, det säger en hel del var personens moral eller oeftertänksamhet ligger. Ni som säger att ni inte har rååååd att köpa annan mat, bullshit. Ni stöttar en billighets och omoralisk industri som någon annan alltid lider för.

Ja och när vi ändå är inne på det, sluta äta kött över huvudtaget. Både i Sverige och andra länder lider djuren. Hästköttsskandalen visar väl om nåt att vi inte har en aning om vad det är för kött vi köper.
Svar på tråden Att bara köpa eldorado och andra billiga märken. Sorgligt