EnAnonumius skrev 2013-03-09 15:22:09 följande:
Klart att det är smakskillnad på många olika märkesvaror.
Dock så behöver inte en "billig" fabrikat smaka sämre än ett "dyrt" fabrikat bara för att det är "billigt".
Findus och Felix är ju båda som räknas som "dyra" märken men ändå smakar de heller inte riktigt likadant.
Dock köper man frysta grönsaker i påse, så känner jag knappt någon skillnad mellan IcaBasic's frysta "ärter,majs,paprika" från Findus frysta "ärter,majs och paprika" smakmässigt faktiskt. Ser lika friska och fina ut i färgen med från båda fabrikaten.
Som jag skrev som svar till en annan som hade gjort ett salt test "Anonym (Salt)".
Bergssalt och Havssalt smakar olika bara för att det enat är utvunnet ur berget och det andra från havet.
Dock så smakar ju knappast Bergsaltet sämre bara för att det kostar 10kr/Kg i stället för 30kr/kg.
Bergsaltet har fortfarande samma innehåll och är hämtat från speciella saltgivande Berg..
Samma med Havssalt. Sedan så påverkar ju jod också smaken på saltet.
Sedan bara för att DU smakmässigt föredrar Apotekarnas framför Icas Julmust är en smaksak. Det håller jag med om. För den som har läst på om Jul-/Påskmust så har varje fabrikant sin egna smak sammansättning av musten. Jag föredra själv Nygårdas julmust. Då jag tycker Apotekarnas har för söt smak. (Söt smak behöver inte komma av mängden socker, det kan vara annat som gör att det kan ha en sötare smak)
Dock så är det faktiskt inte majsen som smakar olika från olika fabrikat som saluför burkmajs. Det är spadet som majsen ligger i som gör att majsen smakar lite olika från fabrikat till fabrikat. Samma är det med konserverad ananas. Det är ofta spadet som gör om ananasen smakar mycket/litet. Självklart på verkar jorden och annat smaken med. Men dem som odlar naturlig väg märker att de blir smakskillnad på grönsakerna beroende på vilken jordsammansättning man använder.
Dock det som påverkar mest smaken vid konserverade grönsaker och frukt är egentligen själva inläggsspadet faktiskt.
Aha, så det är spadet som gör att vissa majs är alldeles hårda och smakar träigt
Spelar roll, klart som fanken att det är smakskillnader på olika varumärken men stort grattis till er som inte känner skillnad på olika smaker, måste vara underbart att ha såna smaklökar som gör att man aldrig behöver reflektera över vilket märke man köper
Kalla mig gärna matsnobb eller vad ni vill men jo det är skillnad på olika varumärken beträffande smaker, sen är det givetvis personligt vilken smak man fördrar men jag har märkt att speciellt här på FL så är det stor fy fy att inte göra vågen för Eldorado o liknande billighetsmärken.
Jag tycker att det är lite småsött när man hela tiden måste framhävda att det är samma varor vilket märke man än köper och att smaken enbart är placeboeffekt

Jomen Findus djupfrysta grönsaker är givetvis odlade på samma åkrar som tex Eldorados
Nästa gång mitt barn anmärker på smaken på majs, jouice eller vad det nu kan vara så ska jag klappa henne på huvudet och säga - Nej min lilla vän, du känner fel, det är absolut ingen skillnad på majsen, jouicen eller vad det nu kan vara, du bara inbillar dig

För en sex-sjuåring som äter majs på en lunchrestaurang är givetvis mycke väl upplyst om vilket märke på majsen som serveras och kan absolut inte ha smaklökar som känner skillnaden