• Anonym (Sorgligt)

Att bara köpa eldorado och andra billiga märken. Sorgligt

Stod bakom en dam i kassakön och hon lade upp eldoradovara efter eldoradovara. Hon köpte ingenting av bättre kvalitet och det var så gott som bara ätbara produkter som lades upp på banden. 

Känns det inte sorgligt att bara kunna köpa de billigaste produkterna? För inte kan väl någon välja att köpa produkter av sämre kvalitet för att de vill köpa dessa? 

• Svar på tråden Att bara köpa eldorado och andra billiga märken. Sorgligt
  • tilj75

Ja, vad ska man säga, de människorna som handlar Eldorado borde hellre köpa svindyr mat och skita i att betala sina räkningar, hellre kronofogden och lyxfällan än att handla billig mat?
    Eller?
    Strunta i att ge ungarna mat och istället köpa dyr mat en gång i veckan?
    Hur tänker du ts?

♥ Jack 070423 ♥ Jonatan 080918 ♥ Tim 091208 ♥ Kevin 091208 ♥ bf 130315 ♥
  • MBB

Jag köper ICA Basic: våtservetter, plastpåsar, köks-, badrums-, fönsterrengöring, folie, pasta ibland, "mozzarellan" ibland och äppelmoset. Inget mer! Skulle aldrig köpa ICA basic köttfärs men ofta köper vi ICASs "egna märke". Lägger ingen större värdering i vad andra handlar, och tror att det mesta som säljs i Sverige ändå är av ok kvalité över lag.

• Regnig måndag
    Anonym skrev 2013-03-09 08:33:01 följande:
    Jag jobbar med unga vuxna och där har vi ibland konsumenttester där man får provsmaka olika märken samma produkt för att välja vilken som är godast. 1 gång har det dyraste vunnit och det var kaffe. Annars lätt det billigaste
    Har ni samtidigt undersökt matvanorna hemma, vilka produkter som vanligen används? Ekomiska förutsättningar, familjebild, utbildning etc?

Testet du pratar om är värdelöst i sig själv därför att smak är personlig och handlar mycket om vad man är van vid.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Miss Blue

Det finns vissa varor jag hellre betalar mer för, som kaffe, ost, grädde, smör, kött, fisk och fågel. Sen kan jag köpa vissa andra varor (helst Garant) brukar köpa deras våffelsmet, 2 för 25kr tror jag. Youghurt, musli, m.m.

Pasta brukar jag köpa både dyr och billig, tycker det är bra och 3 pkt gnocchi i skafferiet, men köper helst barilla spaghetti. Halvfabrikat köper jag inte.

Bröd köper jag också dyrbröd, Östras ftw. Med  bregott och någon av Boxholms underbara ostar. muuums.

Men, jag skulle aldrig döma någon som står framför mig i kön och handlar enbart eldorado, det kan finnas många anledningar till det.

• PolyPond
    Anonym (Maria) skrev 2013-03-09 07:58:04 följande:
    Eldorado är inte alltid sämst. 

När jag handlade äppelmos för ett tag sen kollade jag på vilket märke som hade högst andel äpple. Gissa vilket! Eldorado såklart

Å andra sidan köpe jag eldorados svarta plastscäkar för några år sedan. Not so good. Det var lövtunn plast som inte höll för någonting. 

Mitt råd är att kika på innehållet inte på märket.  Och att ALLTID köpa krav-märkt eller fairtrade märkt när det finns. 
  • Anonym (mlölkfri)

vi köper eldorado av den enkla anledningen att det nästan bara är deras tex köttbullar som inte är stekta i animaliskt fett.....deras och lidls....

• likamedfalskt
    Anonym (Sofia) skrev 2013-03-08 18:38:34 följande:

Problemet att hela tiden köpa det billigaste som finns är att det alltid är någon annan som får betala. Vet ni att personalhanteringen på Lidl är dålig? ICA o Coop är något helt annat! (har själv jobbat på Lidl som chef, 1 vecka innan jag sa upp mig) Köp dansk gris och och djurhanteringen är usel, något levande får betala med lidande för att du som konsument ska få det så billigt som möjligt. Eftersträvar man som konsument det billigaste hela tiden utan att tänka längre än näsan räcker så bjuder man in kriminalitet o skumma aktörer på marknaden (som hästkött istället för nötkött) just för att konkurrensen är hård och konsumenten bara ser på hur B I L L I G T det ska vara.

Jag håller med TS, jag tycker det är ganska äckligt att stötta eldorado, det säger en hel del var personens moral eller oeftertänksamhet ligger. Ni som säger att ni inte har rååååd att köpa annan mat, bullshit. Ni stöttar en billighets och omoralisk industri som någon annan alltid lider för.

Ja och när vi ändå är inne på det, sluta äta kött över huvudtaget. Både i Sverige och andra länder lider djuren. Hästköttsskandalen visar väl om nåt att vi inte har en aning om vad det är för kött vi köper.
  • snuppis

Tycker det är lite B att du ens handlar mat där eldorado finns!! Ta dig till butikerna med RIKTIGT märke..då slipper du se skiten också..Och NEJ jag handlar inte BARA eldorado men jag besväras inte ett skit av andra som gör det.

• teälskaren
    snuppis skrev 2013-03-09 11:52:11 följande:
    Tycker det är lite B att du ens handlar mat där eldorado finns!! Ta dig till butikerna med RIKTIGT märke..då slipper du se skiten också..Och NEJ jag handlar inte BARA eldorado men jag besväras inte ett skit av andra som gör det.

vi handlar på willys,öb och coop mest. Nån gång på icamaxi.
  • JohnSword

Jag trodde att TS va ett spöke ute efter att provocera, för vem fan bryr sig om vad andra lägger upp på bandet..men det gör folk tydligen. Själv hade jag aldrig kunnat tänka mig att det va en statusmarkör att handla Findus färdigmat istället för Eldorados, skiten är förmodligen gjord i samma fabrik med samma råvaror och skillnaderna marginella. Jag känner folk som tjänar +500k i månaden som handlar både på Willys och Lidl, Lidl i Djursan ska för övrigt gå riktigt bra. Men om någon mår bättre av att handla lite dyrare "märkesmat" så fortsätt med det, men sluta förminska de som inte har råd eller helt enkelt har insett att den billigare varan inte är sämre.

Svar på tråden Att bara köpa eldorado och andra billiga märken. Sorgligt