• Forsström

Hur stor är chansen för gemensamvårdnad?

Min sambo har problem med bonusens mamma. Han är redo att gå upp i rätten för att få gemensamvårdnad för vi tror inte att hon går med på de annars. Hur stor är chansen att rätten ger honom gemensanvårndad???

• Svar på tråden Hur stor är chansen för gemensamvårdnad?
  • Forsström
    Anonym skrev 2013-03-10 17:23:35 följande:
    Vilken skitmorsa! Bryr hon sej alls om barnet?
    Ibland undrar man.. När min sambo började prata med henne om att han ville ha gemensamvårdnad så slutade hon skicka med kläder för att de skulle vi stå för då. Men hon vägrade skriver på papperna hemma utan ville till familjerätten o göra de.. Fattar ite hur hon kan kräva att vi ska stå för kläder när de inte en gott igenom. Hon har både underhåll o bb att köpa kläder för. O den som led mest av o inte ha kläder med sig va barnet.  
  • Anonym
    Forsström skrev 2013-03-10 17:32:51 följande:
    Ibland undrar man.. När min sambo började prata med henne om att han ville ha gemensamvårdnad så slutade hon skicka med kläder för att de skulle vi stå för då. Men hon vägrade skriver på papperna hemma utan ville till familjerätten o göra de.. Fattar ite hur hon kan kräva att vi ska stå för kläder när de inte en gott igenom. Hon har både underhåll o bb att köpa kläder för. O den som led mest av o inte ha kläder med sig va barnet.  
    Ursäkta språket men fy fan vad svinigt!!
  • Anonym

Barnet är kanske det enda den mamman har. inte konstigt att hon inte vill ha varannan vecka osv.
    du har sambo, två barn o säkert mkt annat i livwt också, nu ska du komma o dessutom ta hennes barn. ja, så kanske hon känner vad vet jag. om barnet dessutom inte var önskat inte från pappans sida iaf så är det inte konstigt att hon drar öronen åt sig. varför ska ni ha med barnet på helger för? gör utflykterna på er helg!!

• Anonym
    Anonym skrev 2013-03-11 08:34:24 följande:
    Barnet är kanske det enda den mamman har. inte konstigt att hon inte vill ha varannan vecka osv.
    du har sambo, två barn o säkert mkt annat i livwt också, nu ska du komma o dessutom ta hennes barn. ja, så kanske hon känner vad vet jag. om barnet dessutom inte var önskat inte från pappans sida iaf så är det inte konstigt att hon drar öronen åt sig. varför ska ni ha med barnet på helger för? gör utflykterna på er helg!!
    Varför ska mamman vägra pappan mer tid med sitt barn???? Barnet har rätt att va med pappa mer än varannan helg!
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-03-11 08:34:24 följande:
    på hennes helg, skulle det stå.. gör saker på er helg men varför fråga om barnet vill vara med er hennes helg också...tänk om hon gjorde likadant..ska du följa med till gröna lund istället för att åka till pappa...inte schysst av er tycker jag
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-03-11 08:37:06 följande:
    på hennes helg, skulle det stå.. gör saker på er helg men varför fråga om barnet vill vara med er hennes helg också...tänk om hon gjorde likadant..ska du följa med till gröna lund istället för att åka till pappa...inte schysst av er tycker jag
    Barnet VILL vara mer med sin pappa och Ts!

Pappa får barnet bara träffa 4 dar av 28, är det schysst av mamma?
  • Anonym (M)

Fast har ni ett bestämt umgänge i dagsläget (tex varannan helg) så är det egentligen bara då som mamman är skyldig att skicka dit barnet.
    Rent krasst.

Hon gör egentligen inget fel i att vägra ändra på umgänget när ni ger förslag om utflykter - även om det såklart i den bästa av världar hade varit det bästa för barnet om alla kunde vara sams o flexibla.

Vore jag din sambo så skulle jag sluta fråga om extra umgänge på det viset, eftersom ni vet vad svaret blir o att det leder till irritation.
    Satsa däremot på ett möte hos familjerätten där din sambo föreslår ett utökat umgänge/växelvis boende, o att det där skrivs ett avtal.
    Motsätter sig mamman detta så är ju en stämning i rätten det alternativ som finns, när man inte är överrens.
    Då får de en dom på hur umgänget skall se ut, o sedan skall båda parter rätta sig efter det.

Jag o min sons pappa hade också en dom på umgänge - o så började pappan fråga om extra umgänge precis som ni gör, o de ggr när jag sade nej o hänvisade till domen så blev han jättearg o menade att jag inte kunde samarbeta.
    Vi hade en långdragen konflikt bakom oss så jag tyckte att det var skönt att äntligen få en dom på umgänget - o det var jättejobbigt att han ringde o ville ändra hela tiden, o att han blev arg när jag inte ville/kunde.

Idag ser situationen dock annorlunda ut; konflikten har lagt sig, sonen är äldre o vi kan vara flexibla mot varandra på ett helt annat sätt.
    Det är dock svårt när man ligger i en konflikt, hur vuxen o mogen man än vill vara  

• Anonym

precis, tingsrätten dömer ganska ofta till varannan helg också. Ni kan inte garanterat räkna med att få varannan vecka, för det krävs att man har ett gott samarbete, är flexibla, bor nära varandra och helst att båda föräldrarna vill ha varannan vecka. Stämmer ni mamman lär ju inte samarbetet bli bättre precis. Hon kanske ilsknar till rejält o stället flyttar och då kan ni verkligen glömma varannan vecka. o kanske till och med helgumgänge blir svårt!

• Anonym
    Anonym skrev 2013-03-11 08:59:11 följande:
    precis, tingsrätten dömer ganska ofta till varannan helg också. Ni kan inte garanterat räkna med att få varannan vecka, för det krävs att man har ett gott samarbete, är flexibla, bor nära varandra och helst att båda föräldrarna vill ha varannan vecka. Stämmer ni mamman lär ju inte samarbetet bli bättre precis. Hon kanske ilsknar till rejält o stället flyttar och då kan ni verkligen glömma varannan vecka. o kanske till och med helgumgänge blir svårt!
    Det var bland det dummaste jag har läst!!! Manipulerar verkligen morsor så? Barnet har rätt till en så bra relation med sin pappa som det bara är möjligt och att en morsa ska dra upp barnet från vänner, pappa, trygghet och flytta för att pappa kämpar för att barnet ska få träffa honom mer måste betyda att mamman är en idiot!
  • Anonym (M)
    Forsström skrev 2013-03-10 17:17:00 följande:

Mamman motsätter sig allt. Vi frågade sonen i veckan då vi träffade honom i affären om man ville komma till oss på tors istället för fredag så kan kunde hänga med mig o barnen o en utflykt men när sambon frågade mamman så va svaret: varför ska han vara med dom när inte du (sambon) är hemma. Då kunde han lika gärna vara hos henne. 

De har nyligen flyttat o bonusen har bytt skola men inte börjat än för mamman skyller på att läraren inte är där så då man kan han inte börja. Låter underligt med de är svaret sambon fått då han frågade..   

När vi ska på sommarutflykter så bjuder vi med bonusen fast de inte är vår helg o han vill följa med men sen är de som om mamman erbjuder nåt annat o då vill han med på de istället.  Har alltd varit så.     
    Dessutom så är det absolut inte schysst att i er situation först fråga barnet, o sedan mamman.
    Det leder inte bara till irritation hos er utan även besvikelse hos barnet.

Återigen; även om rätten skulle tilldöma gemensam vårdnad så kvarstår problemet med umgänge o boendet, så gemensam vårdnad löser definitivt inte alla problem eftersom mamman o pappan inte verkar vara överrens alls.

Ett möte hos familjerätten till att börja med, tycker jag, o sedan får pappan utgå därifrån.

O rent krasst är det ju så, precis som jag skrev ovan, att det är varannan helg som gäller såvida mamman o pappan inte har kommit överrens om annat - o mamman har all rätt att neka umgänge utöver det.
    I ditt fall är det dessutom du som vill umgås med barnet, o dig har barnet ingen rättighet till umgänge med öht, om man ska se det rent krasst.

Förstår att ni är ledsna o besvikna, det är alltid jobbigt när man inte kommer överrens o det blir barnet som kommer i kläm
    Dock är man ju sällan ensam om att träta, o mamman har ju säkert sin version också (liksom pappan har, vi har ju bara hört din version här egentligen).

Hoppas det löser sig för er. 
Svar på tråden Hur stor är chansen för gemensamvårdnad?