Hur stor är chansen för gemensamvårdnad?
Min sambo har problem med bonusens mamma. Han är redo att gå upp i rätten för att få gemensamvårdnad för vi tror inte att hon går med på de annars. Hur stor är chansen att rätten ger honom gemensanvårndad???
Min sambo har problem med bonusens mamma. Han är redo att gå upp i rätten för att få gemensamvårdnad för vi tror inte att hon går med på de annars. Hur stor är chansen att rätten ger honom gemensanvårndad???
Barnet är kanske det enda den mamman har. inte konstigt att hon inte vill ha varannan vecka osv.
du har sambo, två barn o säkert mkt annat i livwt också, nu ska du komma o dessutom ta hennes barn. ja, så kanske hon känner vad vet jag. om barnet dessutom inte var önskat inte från pappans sida iaf så är det inte konstigt att hon drar öronen åt sig. varför ska ni ha med barnet på helger för? gör utflykterna på er helg!!
Fast har ni ett bestämt umgänge i dagsläget (tex varannan helg) så är det egentligen bara då som mamman är skyldig att skicka dit barnet.
Rent krasst.
Hon gör egentligen inget fel i att vägra ändra på umgänget när ni ger förslag om utflykter - även om det såklart i den bästa av världar hade varit det bästa för barnet om alla kunde vara sams o flexibla.
Vore jag din sambo så skulle jag sluta fråga om extra umgänge på det viset, eftersom ni vet vad svaret blir o att det leder till irritation.
Satsa däremot på ett möte hos familjerätten där din sambo föreslår ett utökat umgänge/växelvis boende, o att det där skrivs ett avtal.
Motsätter sig mamman detta så är ju en stämning i rätten det alternativ som finns, när man inte är överrens.
Då får de en dom på hur umgänget skall se ut, o sedan skall båda parter rätta sig efter det.
Jag o min sons pappa hade också en dom på umgänge - o så började pappan fråga om extra umgänge precis som ni gör, o de ggr när jag sade nej o hänvisade till domen så blev han jättearg o menade att jag inte kunde samarbeta.
Vi hade en långdragen konflikt bakom oss så jag tyckte att det var skönt att äntligen få en dom på umgänget - o det var jättejobbigt att han ringde o ville ändra hela tiden, o att han blev arg när jag inte ville/kunde.
Idag ser situationen dock annorlunda ut; konflikten har lagt sig, sonen är äldre o vi kan vara flexibla mot varandra på ett helt annat sätt.
Det är dock svårt när man ligger i en konflikt, hur vuxen o mogen man än vill vara
precis, tingsrätten dömer ganska ofta till varannan helg också. Ni kan inte garanterat räkna med att få varannan vecka, för det krävs att man har ett gott samarbete, är flexibla, bor nära varandra och helst att båda föräldrarna vill ha varannan vecka. Stämmer ni mamman lär ju inte samarbetet bli bättre precis. Hon kanske ilsknar till rejält o stället flyttar och då kan ni verkligen glömma varannan vecka. o kanske till och med helgumgänge blir svårt!