Inlägg från: systersandra |Visa alla inlägg
  • systersandra

Gastric bypass i västra götaland någon?

Har skrivit en egenremiss till Borås för att få komma till läkare och få en sådan operation beviljad,

Har fått tid till sjuksköterska samt medicinläkare i början på maj på obesitasmottagningen  på Sahlgrenska.

Är det någon annan som ska dit nyligen eller har varit där?

Undrar hur det går till,om man måste träffa en kirurg också eller om medicinläkaren kan ta beslutet.
    Trodde faktiskt att man bara träffade en kirurg.

Undrar hur lång väntetid det är osv  och hur hela processen går till.

Fick vänta nästan tre månader från det att jag skickade in min remiss tills det jag fick komma dit (inom vårdgarantitiden precis alltså) 

Kunde vara roligt om någon kunde dela med sig av sina erfarenheter. 
  • Svar på tråden Gastric bypass i västra götaland någon?
  • systersandra

Du får tala om hur det går imorgon.
    Jag var jättenervös men när jag skulle till sjuksköterskan så var det inte så
    mycket man fick prata om,bara provtagning,vikt mm.
    Vilket BMI har du?
    För har du över 40 eller mer än 35 med diabetes behöver du inte vara orolig att inte få operation om det
    inte är något speciellt. 

• systersandra

Ja då var det samma så de sa till mig.
    Har fortfarande inte fått mitt brev ännu.Jag var hos läkaren på en måndag och de skulle ha konferens på fredagen där mitt fall skulle tas upp.Nu har det gått nästan två veckor men inget brev ännu.
     Läkaren sa att man har rätt att utnyttja vårdgarantin men att de flesta inte gör det utan de har inga problem att vänta ett halvår.
    Jag är fortfarande osäker på hur jag vill göra,man vill ju också gärna ha operationen avklarad så fort som möjligt, 

• systersandra

Nej jag vill egentligen inte vänta heller.
    Vi får se hur jag känner.Har det gått tre månader och man inte fått
    någon tid till kirurg(man ska ju dit en tid innan operationen och så ska man ju veta hur länge man ska dricka pulver) då ringer jag säkert dit och åberopar vårdgarantin.
    Då får man tydligen själv ringer runt till de ställen de har avtal med men det blir säkert så kan jag tänka.Jag vill inte leva så här med mig själv.

• systersandra

Jaha till mig sa de att JAG fick ringa runt men jag kanske missförstod.

Ja tänk om man kan kunde vara trettio kilo lättare eller något nästa sommar så man slipper gömma sig.

Jag väntar fortfarande på mitt godkäntbrev.    

• systersandra

Gratulerar till att du blev godkänd.
    Jag vet nu varför mitt brev dröjde,ringde koordinatorn idag och tydligen behöver de kompletterande uppgifter från vårdcentralen för att jag tidigare varit utredd för cushings syndrom men detta var avfärdat för 1,5 år sedan så jag är inte godkänd förrän vårdcentralen skriver tillbaks till dem att jag inte har denna sjukdom. 
    Lite strul kan man säga så detta tar väl lite extra tid,de är ju inte direkt snabba på vc.
    Men nu ska jag baske mig utnyttja vårdgarantin då jag inte tänker vänta så länge....
    Vi får se när jag blir godkänd då får jag ringa vårdgarantinsamordnaren.
    Vi får se vem som blir opererad först,säkert du haha. 

• systersandra

Jag ska göra ett urinprov och sedan skickar läkaren på VC ett brev på att jag är frisk (vilket ju jag utgår ifrån) till Sahlgrenska och då blir jag godkänd.Detta tar väl förmodligen ett par veckor med tanke på vilken tid allt tar men sedan står jag i kö på riktigt.
    Har läst hur mycket som helst om detta med vårdgaranti osv på viktop så nu kan jag allt om detta.
    Det verkar som om det i nuläget är Sophiahemmet som gör operationer åt västra götaland när man åberopar vårdgarantin och det verkar helt ok för mig.
    Vill göra denna operationen idag känns det som,väntan är fruktansvärt jobbig. 

• systersandra

De borde fått svar på mitt urinprov och är det ok så skickar de svar till Sahlgrenska att allt är grönt och då sätts jag i kön. 
    Ska ringa i slutet på veckan.
    Det finns hur mycket som helst att läsa på viktop,kan sitta hela natten om det är så. 

• systersandra

Hur har det gått för dig MBE01?
    Fått någon köbekräftelse? 
    Själv har jag äntligen fått svar på mitt urinprov och allt var bra.
    Skulle ringa koordinatorn för att kolla att de satt mig i kö men hon är på semester till 1 juli.
    Hoppas verkligen inte det tar veckotals nu innan jag kommer i kön...
    Ska åberopa vårdgarantin så fort jag vet att jag är i kön för det har gått lång tid sen jag var hos läkaren utan att något hänt.

Svar på tråden Gastric bypass i västra götaland någon?