• systersandra

Gastric bypass i västra götaland någon?

Har skrivit en egenremiss till Borås för att få komma till läkare och få en sådan operation beviljad,

Har fått tid till sjuksköterska samt medicinläkare i början på maj på obesitasmottagningen  på Sahlgrenska.

Är det någon annan som ska dit nyligen eller har varit där?

Undrar hur det går till,om man måste träffa en kirurg också eller om medicinläkaren kan ta beslutet.
    Trodde faktiskt att man bara träffade en kirurg.

Undrar hur lång väntetid det är osv  och hur hela processen går till.

Fick vänta nästan tre månader från det att jag skickade in min remiss tills det jag fick komma dit (inom vårdgarantitiden precis alltså) 

Kunde vara roligt om någon kunde dela med sig av sina erfarenheter. 
  • Svar på tråden Gastric bypass i västra götaland någon?
  • MBE01

Hej!

Jag undrar hur det har gått för dig? Jag har precis samma funderingar och har fått en tid denna veckan till sjuksköterskan och sedan nästa vecka till läkaren. Men jag har inte varit på någon informationsträff eller liknande som de flesta andra verkar gå på först!

Hur som helst så hoppas att det gick jättebra med dina möten på Sahlgrenska!

• systersandraa

Jo jag var hos sjuksköterskan (tog längd,vikt och diverse blodprover)
    Hos läkaren pratade vi lite mer om min överviktshistoria mm och hon
    undersökte mig.
    Vad jag förstod så ersatte detta informationsträff i mitt fall.,jag var så så välinformerad om 
    operation och så jobbar jag inom sjukvården.
    Hon skulle iallafall ta upp mitt fall på en konferens som de har en gång i månaden och hon sa att jag
    var godkänd för operationen,nu väntar jag bara på ett papper från dem där detta står svart på vitt.
    Hon sa också att det skulle ta 3-6 månader innan man får operationstid. 

• MBE01

Åhh det var ju roligt att det gick så smidigt för dig! Och att du blev godkänd!!! Man vill ju gärna få det "överstökat" på en endaste gång, men har man väntat så många år utan att gå ner speciellt i vikt så är några månader knappast något att bry sig om! Vad jag har förstått så görs det inte så många operationer under sommaren (om det inte är privat) ändå. Jag börjar bli nervös, men är sprudlande glad ändå - och jag har inte ens OK ännu!!!

Hoppas att du får en tid snabbt, det finns ju en liten chans att det blir avbokning och man måste ju tänka positivt Skrattande!

Jag ska ditt i morgon bitti och lääängtar faktiskt Drömmer!

• systersandra

Du får tala om hur det går imorgon.
    Jag var jättenervös men när jag skulle till sjuksköterskan så var det inte så
    mycket man fick prata om,bara provtagning,vikt mm.
    Vilket BMI har du?
    För har du över 40 eller mer än 35 med diabetes behöver du inte vara orolig att inte få operation om det
    inte är något speciellt. 

• MBE01

Det gick jättebra!!! Och det var världens snällaste sjuksköterska som tog blodprov, vägde, mätte och kollade blodtrycket på (båda) armarna på mig - helt onödigt att vara nervös! Och ja visst ja, kisseprov lämnade jag också.

Sköterskan sa att väntetiden på Sahlgrenska är mellan 3- 6 månader (efter OK) för OP men hon sa också att ibland går det snabbare och vissa får en OP redan efter 2 månader. Sahlgrenska samarbetar även med de privata sjukhusen, så på måndag (läkarbesök för mig) så ska jag fråga läkaren vad hon tycker är bäst - snällt, stå kvar hos dem eller om jag ska be dem flytta över mig privat (vårdval eller vårdgaranti).

Hur som helst, så var det ett toppenbesök och jag är på ett strålande humör - snart kanske jag vågar cykla igen!!! Solig (Jag är lite rädd att cykeln inte orkar med en tjockis på 42 bmi som mig) Tungan ute Bara en sån sak kan ju göra vem som helst glad!!!

Hoppas att du får ditt svart snart!!!

• MBE01
    MBE01 skrev 2013-05-23 10:08:50 följande:
    Det gick jättebra!!! Och det var världens snällaste sjuksköterska som tog blodprov, vägde, mätte och kollade blodtrycket på (båda) armarna på mig - helt onödigt att vara nervös! Och ja visst ja, kisseprov lämnade jag också.

Sköterskan sa att väntetiden på Sahlgrenska är mellan 3- 6 månader (efter OK) för OP men hon sa också att ibland går det snabbare och vissa får en OP redan efter 2 månader. Sahlgrenska samarbetar även med de privata sjukhusen, så på måndag (läkarbesök för mig) så ska jag fråga läkaren vad hon tycker är bäst - snällt, stå kvar hos dem eller om jag ska be dem flytta över mig privat (vårdval eller vårdgaranti).

Hur som helst, så var det ett toppenbesök och jag är på ett strålande humör - snart kanske jag vågar cykla igen!!! Solig (Jag är lite rädd att cykeln inte orkar med en tjockis på 42 bmi som mig) Tungan ute Bara en sån sak kan ju göra vem som helst glad!!!

Hoppas att du får ditt svart snart!!!
    SVAR skulle det så klart stå {#emotions_dlg.flower}!!! (eller kan man ju tolka det som SVART på VITT också!!!)
  • systersandra

Ja då var det samma så de sa till mig.
    Har fortfarande inte fått mitt brev ännu.Jag var hos läkaren på en måndag och de skulle ha konferens på fredagen där mitt fall skulle tas upp.Nu har det gått nästan två veckor men inget brev ännu.
     Läkaren sa att man har rätt att utnyttja vårdgarantin men att de flesta inte gör det utan de har inga problem att vänta ett halvår.
    Jag är fortfarande osäker på hur jag vill göra,man vill ju också gärna ha operationen avklarad så fort som möjligt, 

• MBE01

Ja men sa de så, så kommer jag att åberopa vårdgarantin bums!!! Varför ska man vänta om den privata sektorn tar itu med "problemet" snabbare :D Jag vill absolut inte vänta ett halvår - inte nu när jag har bestämt mig!!!

Jag lovar att berätta hur det går för mig på måndag, jag kommer att fråga läkaren och absolut åberopa garantin eller vårdvalet så att jag ialla fal har en chans att komma till OP innan 6 månader! Håll tummarna! Solig

• systersandra

Nej jag vill egentligen inte vänta heller.
    Vi får se hur jag känner.Har det gått tre månader och man inte fått
    någon tid till kirurg(man ska ju dit en tid innan operationen och så ska man ju veta hur länge man ska dricka pulver) då ringer jag säkert dit och åberopar vårdgarantin.
    Då får man tydligen själv ringer runt till de ställen de har avtal med men det blir säkert så kan jag tänka.Jag vill inte leva så här med mig själv.

• MBE01

Om du åberopar vårdgarantin så behöver du inte ringa runt och leta efter ett bra privat val själv, det gör Sahlgrenska (i vårt fall) åt dig, men om du väljer vårdvalet så får du själv ringa runt. Så har jag uppfattat att man gör när man läser bland bloggar och i forum. Men jag kommer minsann att fråga och fråga igen på måndag så att jag vet exakt hur det ligger till! Drömmer

Och du, det kommer säkert att bli toppen hur det än blir och nästa sommar struttar vi runt med bara ben, cyklar och bara mår precis så där som man SKA må!!!

Svar på tråden Gastric bypass i västra götaland någon?