• yup

Gastric bypass i västra götaland någon?

Hej alla! Även jag sitter och väntar på att få (förhoppningsvis) en GBP operation. Har "bara" fått remissbekräftelsen än så det dröjer nig ett tag till skulle jag tro.

Jag är orolig för att inte bli godkänd då mitt BMI "bara" är 38,5. Har förstått vad jag läst här och på andra ställen att dom är stenhårda med BMI 40 i Västra Götaland. Jag har prövat ALLT, dietist, Alli, pulver, lågkolhydrats kost mfl spm många andra här inne. Visst jag går ner 5-10 kg, men sedan är det tvärstopp och upp igen, med gärna några kilo extra mot var det var innan. Jag har PCOS vilket försvårar viktnedgång ännu mer. Min pappa är GBP opererad och vi har övervikt, högt blodtryck, diabetes typ 2 och till och med tjocktarmscancer orsakad av fetma i släkten så jag är jätte oroad.

Läste att på informationsmötet ges behandlingsalternativ, så som pulver diet, Xenical mm. Jag är verkligen inte ute efter den hjälpen, det kan jag fixa på VC. Utan min förhoppning och mitt sista hopp är tyvärr en operation.

• yup

En fråga, jag har läst på viktop.se och i andra bloggar osv. att man kan när man fått remissbekräftelsen kontakta "Det fria vårdvalet" inom SU och begära att få en betalningsförbindelse till exempelvis ett privat alternativ utan att ha blivit godkänd på SU än och på så sätt göra utredning och ev operation på annat sjukhus, ex Aleris eller Sophiahemmet. Men då får man betala resorna dit själv, det är inte samma regel som när man använder sig utan vårdgarantin om dom inte håller tiden. Då får man resorna betalda, men får vänta på att bli godkänd först.

Hur lång tid efter informationsmötet blir man kallad på läkarbesök för utredning på SU ni som vet? Är det ytterligare 3 månader till läkarbesök och sedan ytterligare 3 månader innan ev operation?

• yup
    Lennie skrev 2013-11-28 07:17:46 följande:
    Jag frågade om jag fick gå direkt till Aleris men svaret jag fick då var att jag skulle få bekosta operationen själv då eftersom mitt landsting inte godkänt att den ska bekostas av dem än.

Jag skickade in min remiss i juni och fick bekräftelse vid midsommar. I mitten av september var jag på infomöte och fick tid till sköterska för provtagning i början av oktober. Dock blev jag sjuk så jag var där sista oktober istället. Fick träffa läkaren nu den 20 november då han sa att jag skulle bli godkänd.

Redan vid infomötet sa de att det är stenhårt med 40.0. Har man 39.9 blir man inte godkänd. Har man däremot tex diabetes låg gränsen vid 35 tror jag

Vem var det du pratade med då om det, Sahlgrenska själva eller vårdlotsen? Har varit i kontakt med både Aleris och Sophiahemmet och dom påstår att det ska gå att kunna få betalningsförbindelse genom vårdlotsen. Och enligt flera bloggare/viktop.se går det att gå den vägen tydligen eftersom dom uppenbarligen har gjort det nu i år. Jag har dock inte pratat med vårdlotsen själv än eftersom dom bara har öppet vissa dagar i veckan. Ska pröva då. Ja det återstår väl att se vad svaret där blir

-Vad gör man på infomötet?

-Väger man sig naken? (Haha knäpp fråga men jag har sån ångest att visa mig utan kläder...).

-Tar man prover, väger sig, blodtryck vid infomötet eller läkarbesöket?

-Hur lång tid efter godkännande från läkaren kan man räkna med att man får operation?

Alltså detta kanske låter heeeelt sjukt, men jag är beredd att äta mig upp 1,5 BMI enheter för att vara garanterad en operation. Detta är min absolut sista utväg.
  • yup

Nä det är klart att dom inte betslar för något som dom själva inte hade gjort, men man blir ju inte heller godkänd utav det privata alternativet heller om man inte har kvalifikationer som det betalande landstinget har. Man får ju göra "utredning" på den vägen också. Nu har dom ju knappt några köer i VGR heller säger dom på kontaktpunkten. Jag blev kallad till infomöte två veckor efter att remissen kom in. Så då kan man ju lika gärna vänta kvar här och slippa krångla till det med att åka iväg än (kanske blir så ändå tillslut vem vet). Och varför skynda på egentligen, det har ju tagit ett tag att komma hit och då kommer det ta tid innan man kan komma ner i vikt också så att säga. Fast det är klart - när man väl har bestämt sig så vill man ju att det ska gå undan det ska jag inte sticka under stolen med. Lennie: Har du fått reda på något mer efter läkarbesöket? Är det någon av er som har blogg eller så om era operationer?

• yup

Vad roligt! Då har du något att se fram emot även när du kommer hem ifrån semestern!

Nyfiken, hur kommer det sig att du valde Aleris? Läst positivt om både Aleris och Sophiahemmet men för min del hade nog avståndet till Kristanstad varit avgörande ändå om man får välja.

• yup
    systersandra skrev 2013-12-05 23:17:19 följande:
    Vad gött då slipper du den långa pulverdieten som västra götalandsregionen har,ca 4 veckor.

På aleris behöver du bara gå ner 5 kg på vilket sätt du vill.

Jag har princip gått fyra veckor på modifast nu och det är ingen dans på rosor direkt.Man går tydligen ner det man går ner,inget viktkrav finns.I Skövde ska man ju tex gått ner 10 %,ganska hårt.

Tänk att det kan vara så olika på olika ställen egentligen. Att gå på flyt i fyra veckor innan känns olidligt. Eller vill dom att man ska "vänja" sig?

Så i VGR vill dom alltså att man ska flyta i 4 veckor men dom har inget vikt krav? Och på andra ställen typ 5-10% av vikten? Men huvudsyftet trodde jag ändå var att minska fettet runt levern? Knasigt hur det kan vara så olika iaf
  • yup
    Lennie skrev 2013-12-06 07:13:37 följande:
    Har läst mycket positivt om dem och maken känner sig lite mindre nervös om jag åker dit En jag jobbar med har gjort där och är kanonnöjd. Sen är det långt men det tar jag gärna. Jag tillhör NÄL annars men vill inte riskera att hamna där. Hör så mycket negativt om sjukhuset.

Ja jag har också läst bara positivt om Aleris, men även Sophiahemmet. Men med tanke på avståndet så är ju ändå Aleris att föredra tycker jag också. Lite närmare än Stockholm ändå.

Jag tillhör också NÄL men har inte hört något om negativa GBP operationer där än iallafall. Är det mer allmänt om sjukhuset du menar?
  • yup

Men apropå opererande sjukhus i VGR, blir man enbart opererad på det man tillhör eller där det finns tid?

• yup
    systersandra skrev 2013-12-07 11:48:45 följande:
    Frölunda på måndag.Börjar kännas nervöst faktiskt.

Lite orolig att läkaren inte ska godkänna min viktnedgång,har gått ner åtta kilo på fyra veckor.Lite dåligt tycker jag.

Har druckit dåligt senaste veckan,man är ju inte så törstig bara torr i munnen..

Känns som om kroppen inte vill släppa vätska utan jag är knappt kissenödig.

Så har det varit förut men rätt som det är så måste man kissa hela tiden igen.

Men 8 kg är ju bättre än inget, tycker det låter som en bra viktnedgång, även om jag förstår hur det känns. Man vill så gärna tro att det skulle blivit mer när man enbart levt på pulver så länge. Har gått på otaliga pulver kurer i månader av besvikelser. Därför är verkligen GBP mitt sista hopp, även om det också svider rejält. Är jag verkligen så tjock? Hur gick det här till? Osv osv

STORT lycka till på måndag!!! Snart är du på "andra" sidan och kan berätta ännu mer för oss som väntar än.
  • yup
    Lennie skrev 2013-12-07 00:09:31 följande:
    Står man på kö genom regionen står man på listorna för de sjukhus som finns inom regionen. (Så sa de till mig)

Nyfiken igen - Vad är det du har hört för dåligt om GBP på NÄL, blev lite orolig nu, om man nu skulle "få" operation där.

Är det lång väntetid på Aleris förresten?

När du fått godkänt på konferensen, fick du brev om det då eller hur blir man informerad om det? Sen är det bara att fixa betalningsförbindelse dit man vill?
Svar på tråden Gastric bypass i västra götaland någon?