• Anonym (smärta)

Endometrios?

Är orolig att jag har endometrios.

Jag är 33 år, har två barn. Har aldrig haft några större besvär med mensvärk förrän nåt år efter min senaste förlossning. Ipren har alltid hjälpt mot mensvärk, bara jag tagit det i tid.

Vad jag vet har vi inga gynekologiska åkommor i släkten förutom att min mamma opererade bort en av äggstockarna som 12-åring pga en cysta. Mina gynkontroller har alltid varit ua. Går på mina cellprovskontroller som jag ska, dvs vart tredje år. Nu har jag dock inte varit på gynkontroll sen jag tog det sista cellprovet och det var i december 2010. Det är mao dags i år igen.

Jag använder inga hormonella p-medel då jag inte mår bra av det. Har testat både kombinerade p-piller och minipiller men båda har varit skit för mitt mående. 

Inser att jag måste kolla upp detta nu då jag nu haft min värsta mens någonsin. Har haft besvär med kraftig mensvärk i ca tre år nu (mitt yngsta barn blir fyra år om några veckor) men det har ändå bara varit i perioder de två första dagarna. Den här gången har jag haft konstant värk i tre dagar. Har varit "smärtfri" någon timme bara. Har tagit både Alvedon och Ipren. Har tidigare provat byta ut Ipren mot både Voltaren och Naproxen (och nåt annat NSAID-prep jag inte minns namnet på) men det har inte hjälpt.

Läste på 1177 att förvärrad mensvärk efter förlossning kan tyda på endometrios. Har även andra symptom som smärtor vid avföring men å andra sidan fick jag en sfinkterruptur min senaste förlossning så det kan lika gärna bero på det. HAr dock fått för mig att mina smärtor inte riktigt är av enometrioskaraktär... Mina smärtor är som väldigt kraftiga eftervärkar, typ som att hela livmodern drar ihop sig i kraftiga krampanfall... Och konstant molande. Har fattat det som att endo-smärtor är mer av stickande/skärande/brännande karaktär?

Kan ni som har endometrios hjälpa mig lite här? Tacksam i så fall... 

• Svar på tråden Endometrios?
  • LFF
    Anonym skrev 2013-04-11 09:52:22 följande:
    Kom på ett symtom jag har mensvärks liknade smärta då o då fast jag inte har mens!

Min vän, var blogginlägg om endometrios jag länkat till tidigare, har smärtor även vid ägglossning.
  • Anonym (smärta)
    Anonym skrev 2013-04-11 09:48:32 följande:
    Hej! Är en 22 åring tjej och läkarna misstänker att jag har endrometrios. Har nästan alla symtom. Vad har ni andra för symtom?? Själv har jag kraftig mensvärk, vid mens känns det som att kissa tagtråd och det gör ont att göra nummer 2. Nu när jag inte ens har mens så gör hela underlivet ont och det känns som att kissa tagtråd. Det gör ont vid sex oxå.
    Jag har smärtor mest vid mens och ägglossning, men har även sporadiskt "mensvärk" emellan mens och ägglossning också, dock inte så kraftig värk att jag behövt ta smärtstillande hittills... Har även ont vid toabesök, men som jag skriver i TS så vet jag inte om den smärtan lika gärna har att göra med förlossningsskada. Får ont vid sex också, men återigen, förlossningsskada eller "nåt annat", ingen vet... Ont i korsryggen har jag, men det kan vara dålig bukmuskulatur? Trötthet är också ett symptom jag har men jag har då en kronisk autoimmun sjukdom där ett av "kardinalsymptomen" är just trötthet... 

Jag blöder inte mycket när jag har mens och jag har inte haft några problem att bli gravid (snarare tvärtom).

Även om det inte är endometrios, har man inte ändå rätt att få hjälp mot sån kraftig smärta? Sitter och stör mig på detta så in i bängen just nu. Jag antar att de gör så här för att inte riskera att göra folk beroende, men seriöst liksom... Det är ju inte bra att gå med så kraftig smärta obehandlad heller, det kan ju bli ett kroniskt tillstånd? Åh vad jag hoppas detta vänder...
  • LolVStein
    Anonym (smärta) skrev 2013-03-25 00:40:42 följande:
    Har nu varit inne och läst lite på medsystrar.se . Visste inte att endometrios är en autoimmun sjukdom. Det sätter saker i ett nytt perspektiv för mig då jag redan har en autoimmun sjukdom och vet att risken då är högre att man drabbas av andra sådana sjukdomar...
    Medsystrar har fel. Det är en spridd missuppfattning att det är en autoimmun sjukdom med det är en inflammatorisk sjukdom och inget annat. 

Finns många källor, men bla : www.netdoktorpro.se/gynekologi-obstetrik/medicinska-oversikter/endometrios_6 

• Äppelkaka

Vad jag vet så är hormonbehandling det enda som lindrar endometrios på sikt. Operationer tar ju bara bort härdar, cystor och sammanväxningar tillfälligt, de kommer tillbaka. Det enda som fungerat för mig är p-piller och trots att jag är emot att äta det hela livet så inser jag att jag nog måste om jag ska må bra. Senast igår frågade jag min läkare om det skulle hjälpa att ta bort livmodern men hon sa att det är hormonellt och att jag skulle få cystor och sammanväxningar ändå.

Jag har fått bäst hjälp på gyn och de har alltid hjälpt mig att hitta en smärtlindring som fungerar under de perioder jag inte kunnat äta p-piller (försökt få barn t ex). Efter att ha opererat bort två cystor och blivit av med en äggstock så är jag dock väldigt less på den här skiten och när tvåan väl är född så ska de få sätta mig på en vettig hormonbehandlig direkt. Har testar Visanne men det var vidrigt eftersom jag fick migrän flera gånger i veckan.

Angående din fundering kring smärtan så har jag alltid haft svåra kramper, har svimmat och kräkts av smärta vid mens och endast de starkaste pillren har hjälpt, typ Citodon, Naporxen, Diklofenak.

Hoppas du får diagons och bra hjälp snart!

• Anonym (smärta)
    LolVStein skrev 2013-04-13 09:18:24 följande:
    Medsystrar har fel. Det är en spridd missuppfattning att det är en autoimmun sjukdom med det är en inflammatorisk sjukdom och inget annat. 

Finns många källor, men bla : www.netdoktorpro.se/gynekologi-obstetrik/medi... 

OK, nu är det kanske så att endometrios inte är en autoimmun sjukdom. Men inflammatoriska sjukdomar kan vara autoimmuna. Den kroniska autoimmuna sjukdomen jag har är inflammatorisk t ex.
  • Anonym (smärta)
    Äppelkaka skrev 2013-04-18 10:09:35 följande:
    Vad jag vet så är hormonbehandling det enda som lindrar endometrios på sikt. Operationer tar ju bara bort härdar, cystor och sammanväxningar tillfälligt, de kommer tillbaka. Det enda som fungerat för mig är p-piller och trots att jag är emot att äta det hela livet så inser jag att jag nog måste om jag ska må bra. Senast igår frågade jag min läkare om det skulle hjälpa att ta bort livmodern men hon sa att det är hormonellt och att jag skulle få cystor och sammanväxningar ändå.

Jag har fått bäst hjälp på gyn och de har alltid hjälpt mig att hitta en smärtlindring som fungerar under de perioder jag inte kunnat äta p-piller (försökt få barn t ex). Efter att ha opererat bort två cystor och blivit av med en äggstock så är jag dock väldigt less på den här skiten och när tvåan väl är född så ska de få sätta mig på en vettig hormonbehandlig direkt. Har testar Visanne men det var vidrigt eftersom jag fick migrän flera gånger i veckan.

Angående din fundering kring smärtan så har jag alltid haft svåra kramper, har svimmat och kräkts av smärta vid mens och endast de starkaste pillren har hjälpt, typ Citodon, Naporxen, Diklofenak.

Hoppas du får diagons och bra hjälp snart!
    Jag är absolut med på vad du menar. Men där jag är i livet just nu så fungerar det inte med hormoner. När jag är klar med barnafödande o.dyl så är jag lite mer villig att testa hormonbehandling om inte detta blivit bättre då, förutsatt att jag inte mår piss av det som jag gjort tidigare. Orkar inte ligga helt pall några dagar varje månad bara för att jag har mens... Flera år till. Men under tiden som jag inte kan ta hormoner är det väl inte meningen att jag ska ha det så här? Jag vill verkligen inte hamna på sjukhus och få de allra starkaste grejerna bara för att ingen har velat hjälpa mig mota Olle i grind redan innan han kom fram till grinden så att säga...

Nåja, jag får väl fortsätta jaga läkare. 
  • Anonym (smärta)
    LolVStein skrev 2013-04-13 09:18:24 följande:

Finns många källor, men bla : www.netdoktorpro.se/gynekologi-obstetrik/medi... 

Lite kul är dock att följande test är hämtad från länken du skrev:

"Endometrios är en autoimmun inflammatorisk sjukdom som oftast uppträder i skov men betraktas som kronisk då den inte kan botas."

http://www.netdoktorpro.se/gynekologi-obstetrik/medicinska-oversikter/endometrios_6
  • Äppelkaka

Jag förstår dig och det är verkligen jobbigt när man samtidigt vill ha barn. Utan hormonbehandling så är enda alternativet att lindra smärtan vad jag vet. Har pratat med så många läkare vid det här laget så stå på dig om du inte får bra hjälp av den första! Ring gyn direkt utan att prata med vårdcentralen först så får du träffa de som kan något om det hela.

• Anonym (smärta)
    Äppelkaka skrev 2013-04-21 13:06:59 följande:
    Jag förstår dig och det är verkligen jobbigt när man samtidigt vill ha barn. Utan hormonbehandling så är enda alternativet att lindra smärtan vad jag vet. Har pratat med så många läkare vid det här laget så stå på dig om du inte får bra hjälp av den första! Ring gyn direkt utan att prata med vårdcentralen först så får du träffa de som kan något om det hela.
    Läste att graviditet och barnafödande och därefter amning är bra "behandling" för endometrios då härdarna kan läka ut eftersom inte det vanliga hormonkaoset triggar dem vid mens och ägglossning.

Att kontakta gyn får jag nog säga är det jag gör allra sist, efter att ha kontaktat alla andra privata gynekologer och även vårdcentralen. Har väldigt starka skäl till detta som jag inte vill gå in på... Annars hade ju det lätt varit mitt nästa val efter min nitlott hos gynekologen jag var hos!
  • Äppelkaka
    Anonym (smärta) skrev 2013-04-29 23:38:24 följande:
    Läste att graviditet och barnafödande och därefter amning är bra "behandling" för endometrios då härdarna kan läka ut eftersom inte det vanliga hormonkaoset triggar dem vid mens och ägglossning.

Att kontakta gyn får jag nog säga är det jag gör allra sist, efter att ha kontaktat alla andra privata gynekologer och även vårdcentralen. Har väldigt starka skäl till detta som jag inte vill gå in på... Annars hade ju det lätt varit mitt nästa val efter min nitlott hos gynekologen jag var hos!
    Jo, i bästa fall så är det så. Så länge jag inte blöder så mår jag ju bra (förutom gravidkrämpor då förstås) men jag fick tillbaka mensen redan 4 månader efter förlossningen och ca ett halvår senare hade jag första känningar av den senaste cystan jag fick operera bort.

För en del så verkar endon kunna läka ut helt efter graviditet och de får lättare att bli gravida med nästa barn men för mig blev det tvärtom. Jag tänker utgå från att du tillhör första kategorin

Lycka till med läkare och barn!
  • LFF
    Äppelkaka skrev 2013-04-30 10:59:28 följande:
    För en del så verkar endon kunna läka ut helt efter graviditet och de får lättare att bli gravida med nästa barn men för mig blev det tvärtom. Jag tänker utgå från att du tillhör första kategorin

Lycka till med läkare och barn!
    Och en del med endo kan inte behålla en graviditet alls pga endon. Tyvärr.
  • Anonym (Fundersam)

Jag har alla symtom som man har vid endometrios, väldigt kraftiga ska tilläggas. Genomgick en titthålsoperation och läkaren sa efteråt att bukvägg o äggstockar såg fina ut. Men min gynläkare misstänkte att endon sitter i fickan framför ändtarmen o vid livmodertappen. Kan detta betyda att de inte undersökte alla möjliga ställen under operationen? Och hur stör möjlighet finns det att man missar endo under en operation? Om man äter visanne, kan härdarna bli mer osynliga och svårupptäckta då?

• Anonym (smärta)
    Anonym (Fundersam) skrev 2013-06-17 02:30:52 följande:
    Jag har alla symtom som man har vid endometrios, väldigt kraftiga ska tilläggas. Genomgick en titthålsoperation och läkaren sa efteråt att bukvägg o äggstockar såg fina ut. Men min gynläkare misstänkte att endon sitter i fickan framför ändtarmen o vid livmodertappen. Kan detta betyda att de inte undersökte alla möjliga ställen under operationen? Och hur stör möjlighet finns det att man missar endo under en operation? Om man äter visanne, kan härdarna bli mer osynliga och svårupptäckta då?
    Jag har fått förklarat för mig att man vid enstaka tillfällen hittat endometrios på väldigt konstiga - och helt oväntade - ställen i kroppen. Ett exempel är en tjej där man hittade det i knäna! Lungorna har jag också hört. Dock ovanligt när det sitter så långt från där det brukar, men det förekommer. Vill inte skrämma upp dig, jag menar bara att de visst kan ha missat endometriom hos dig. Visanne vet jag inget om.
Svar på tråden Endometrios?