Endometrios?
Är orolig att jag har endometrios.
Jag är 33 år, har två barn. Har aldrig haft några större besvär med mensvärk förrän nåt år efter min senaste förlossning. Ipren har alltid hjälpt mot mensvärk, bara jag tagit det i tid.
Vad jag vet har vi inga gynekologiska åkommor i släkten förutom att min mamma opererade bort en av äggstockarna som 12-åring pga en cysta. Mina gynkontroller har alltid varit ua. Går på mina cellprovskontroller som jag ska, dvs vart tredje år. Nu har jag dock inte varit på gynkontroll sen jag tog det sista cellprovet och det var i december 2010. Det är mao dags i år igen.
Jag använder inga hormonella p-medel då jag inte mår bra av det. Har testat både kombinerade p-piller och minipiller men båda har varit skit för mitt mående.
Inser att jag måste kolla upp detta nu då jag nu haft min värsta mens någonsin. Har haft besvär med kraftig mensvärk i ca tre år nu (mitt yngsta barn blir fyra år om några veckor) men det har ändå bara varit i perioder de två första dagarna. Den här gången har jag haft konstant värk i tre dagar. Har varit "smärtfri" någon timme bara. Har tagit både Alvedon och Ipren. Har tidigare provat byta ut Ipren mot både Voltaren och Naproxen (och nåt annat NSAID-prep jag inte minns namnet på) men det har inte hjälpt.
Läste på 1177 att förvärrad mensvärk efter förlossning kan tyda på endometrios. Har även andra symptom som smärtor vid avföring men å andra sidan fick jag en sfinkterruptur min senaste förlossning så det kan lika gärna bero på det. HAr dock fått för mig att mina smärtor inte riktigt är av enometrioskaraktär... Mina smärtor är som väldigt kraftiga eftervärkar, typ som att hela livmodern drar ihop sig i kraftiga krampanfall... Och konstant molande. Har fattat det som att endo-smärtor är mer av stickande/skärande/brännande karaktär?
Kan ni som har endometrios hjälpa mig lite här? Tacksam i så fall...