Inlägg från: Kraftverk |Visa alla inlägg
  • Kraftverk

Vår 18-månaders tar all vår energi! (långt)

Jag känner igen vår son i mycket av det du skriver, och jag känner igen frustrationen och maktlösheten ni känner som föräldrar.

Det första jag tror att ni ska göra är att acceptera. Försök göra något åt nattsömnen, men i övrigt försök acceptera att såhär är er son, såhär ser ert liv ut just nu. Med betoning på just nu! Hitta sätt att avlasta varandra och tänk att det går faktiskt över. Det kommer bli bättre.

Lite kort hur vi hanterade de tyngre perioderna. 
    - Vi slutade med mjölk. Den kostanta oro som fanns i hans kropp dämpades och nattsömnen blev betydligt bättre. Ingenting hittades vid allergiutredningar, men vi såg alla hur mycket bättre han mådde när han åt mjölkproteinfritt så valet var enkelt och stöttades av sjukvården.

- Dela upp nätterna. För oss var det bäst med två "barnnätter" sedan två "sovnätter". Bara vissheten under dagen att i natt kommer jag att få sova, var fantastisk.

- På helgerna tog vi varsitt förmiddagspass utomhus med barnen (vi har ett äldre barn också). En förälder tog lördagen, en söndagen. Ut med kidsen, bygg kojor i skogen, ta med fika. Simhallen/biblioteket/lekland, det finns mycket att hitta på även om man inte gillar att hänga i naturen. Principen var ute från frukost till lunch. Kvarvarande förälder vilar ut efter natten, röjer hemma, läser en bok, vad som nu behövs för att må bra och hitta tillbaka till tålamodet.

- Läs boken "Raising your spirited child". Den gav oss tips och mycket igenkänning.

Som sagt tror jag att ni ska fokusera på att få ordning på nätterna. Vad händer om barnet får bestämma läggtid själv? Om ni väntar in att barnet själv vill gå och lägga sig? Låter kanske galet till att börja med, men genom att göra så med vår minsta har vi undvikit alla konflikter kring sömn och läggning.

Svar på tråden Vår 18-månaders tar all vår energi! (långt)