• tuvali1

Vår 18-månaders tar all vår energi! (långt)

Hej!
    Vi har en son på 18 månader so fullständigt kramar energin ur oss föräldrar. Tycker alltid att han har varit ett ganska krävande barn ang. aktiviteter, sömn osv. Vi upplever honom ofta som gnällig. (Men självklart älskar vi honom och tycker att han är underbar ändå)
    Han går på förskola sen mitten av januari och personalen säger att han leker bra och äter bra.   
    Jag försöker ofta intala mig att "såhär är det att ha barn, men det kommer bli bättre" eller "det är nog en fas (vilket jag egentlgen inte tror på), som snart kommer gå över!"
    Men det går ju inte över!?

Sömnen: Vi ger honom välling i hans rum och lägger sedan ner honom i hans spjälsäng. Oftast somnar han med en gång. (Perfekt!)  Ibland tror man att han har somnet, men så går det kanske 10 min och han skriker. Då kan man få sitta uppemot en halvtimma innan han somnar. Lägga ner, han reser sig upp, lägga ner. Ofta sover han fram till 00-00,30 innan han vaknar och skriker. Försöker då lägga ner honom igen, klappa och sen gå ut. Då skriker han igen. Jag tar över honom till vårt sovrum, han bökar ett tag men sen tror man att han somnat. Sen går det 10-15 min, så vaknar han och bökar, vrider o vänder och till sist skriker! Försöker söva om ca 45 min, vilket ALLTID lutar med att jag får gå ner och göra välling. Han blir arg och vill inte ha först, men sen tar han den och dricker. Bökar och somnar förhoppningsvis om efter 10 min. Jag somnar inte förrän efter en halvtimme.Sover ok, fram till 04-05, sen börjar bökandet och vridandet igen fram till max 05.30 när han inte vill sova mer! Såhär ser VARJE NATT ut! Hur ska vi bryta detta??? Vi orkar inte mer. AV VILKEN ANLEDNING HAR HAN SÅ SVÅRT ATT SOMNA OM? Han måste få sova då han måste orka förskola. Men funderar på att köra ett race i påsk, där jag INTE erbjuder välling och försöker söva om honom i hans egen säng (eftersom han inte somnar om lättare i vår). Då har vi inga jobb eller förskola vi måste orka med.

Humör: Ofta väldigt, väldigt arg när han inte får som han vill eller om man säger till honom. "Hackar" med huvudet i golvet . Slår sig själv i ansiktet och blir typ galen. Slänger saker i golvet. Hur bemöta? Vi måste ju säga till honom. Hur ska ma kunna veta vad som är normalt och  inte?
    Ofta svårt att leka själv, blir gnällig och vill ha sin napp och bli buren HELA TIDEN hemma.  

Matbordet:  Ibland kan han bara illvråla när han ska äta och börjar slänga mat och bestick på golvet. Vi blir bestämda och säger till, då blir han ännu mer arg. Det slutar med att han inte äter nåt alls och vi tar ner honom från hans stol. Vad göra?

Mormor, morfar / Farmor/farfar:   I helgen var jag och min sambo iväg själva lör-sön och vi lämnade bort honom till hans mormor och morfar över natten för FÖRSTA GÅNGEN.
    De han inte kunnat söva honom till middagslurarna varken ör eller sön. Fick sätta honom i bilen. På natten hade han GIVETVIS vaknat och inte kunnat somna om. Mormorn gav välling, men det slutade med att han var vaken mellan 02-04, hon gick upp med honom och gick i huset! (dumt!) Somnade runt 04 igen och sov till 05.30. Känns inget kul alls att lämna bort när man vet att det blir såhär.  
    När vi hämtade honom igår fick vi höra detta som de sa med IRONI : "Han är ju så lätt att ha, sitter ju still och så hela tiden och sover ju så bra!" De poängterar hela tiden att han går från det ena till det andra hela tiden när han leker, sitter inte still och ska pilla på ALLT!
    Jag blev superledsen när min mamma och pappa sa så med ironi.
    Min bors flicka är helt tvärtom. Lugn, snäll, aldrig gnällig och sover hela natten till åtta. Klart det är lättare att ha henne då!   

Summa summarum gör allt detta till att jag och min sambo blir sura, irriterade, gnäller på varandra. Arga på nätterna mm mm. Vi känner ibland att det inte är roligt med familjelivet. Det känns så besvärligt allt. Kan inte ens slappna av att lämna bort eller bjuda hem folk.
    För min del så hade allting bliit så mycket lättare om bara sömnen på natten hade funkat!

Snälla, ni som har det likadant, eller ni som har tips och råd att komma med! ÖS på nu!!!
    Behöver pepp, råd och lite realistiska tankar.

Tusen tack för er hjälp!!!!       

• Svar på tråden Vår 18-månaders tar all vår energi! (långt)
  • stjierna

Ang sovandet o vällingen: har ni testat honom för glutenintolerans?? Det kan förklara att han skriker o bökar några timmar efter intaget av välling (fullkorn river för övrigt på tarmväggen) och det faktum att han faktiskt inte gärna ville ha MER välling mitt i natten. Bland annat gluten täpper även till receptorerna på cellerna i tal- o kommunikationscentret i hjärnan och kan således påverka kommunikation (både att uttrycka samt uppfatta) negativt då rätt hormon inte används, vilket kan leda till frustration, ilska och utbrott.

Hur äter han (vad för sorts mat) i övrigt?

• yohio

Det är inte så ovanligt i den åldern ! Mycket som händer hos ett barn o dessutom är det ganska nytt med förskola !
    Varför inte ge välling på natten om barnet vill ha ? Max tre mål välling per dygn brukar man rekommendera !
    Han kanske behöver aktiveras på dagarna ? Han kanske behöver sova mera eller mindre på dagen ?

• tuvali1

Han äter vanlig mat, typ husmanskost som vi.
    Vi har inte testat för gluten. Tror mer att han är så arg och viftar bort vällingen! Han reagerar inte på annan gluten?
    Hur testar man?

• tuvali1

Yohio. Har tänkt likadant. Jag ger väl välling om han somnar om då! Men sen tror jag att det har blivit en vana att han inte kan somna om om han inte får välling! Jag måste bryta detta på nåt vis

• yohio

Ja men det är ingen fara att ge välling på natten i så låg ålder ! Lite tidigt att börja bryta tycker jag när barnet är krångligt med sömnen !

• cosinus

Jag hade absolut försökt få in en rutin där han somnar/somnar om utan välling.

Jag har inget emot välling överlag, mina barn har ätit välling men jag har aldrig använt det för att söva/söva om just för att jag inte vill fastna i att det är ett måste.

Jag hade absolut försökt använda påsken till att få bort vällingen som sömnmedel. Sen hade jag stoppat in en madrass i barnets rum och sovit på den om han nu sover lika bra i sin säng som i eran. Då får den som sover i riktiga sängen iaf sova bra. Så kan ni byta och ta varannan natt. Man klarar sig rätt långt på att få sova ostört varannan natt iaf.

Humöret låter som en helt normal 1.5-åring. Av mina 4 så har en varit precis som du beskriver. För honom blev frustrationen och ilskan något bättre när han började prata mer och jag förstod honom. Bara för att bli precis lika illa igen när han insåg att trots att jag förstod vad han ville så fick han ändå inte :)

Kommer inte ihåg när det gav sig men nu har det varit väldigt lungt länge. Han fyller 7 i maj och är sen länge väldigt sansad och resonabel.

Vid matbordet har vi också haft precis likadant. Hemma hällde han ut vatten, kastade mat och varje måltid slutade alltid med att vi tog ner honom ur stolen för att han inte kunde låta bli att just hälla vatten och kasta mat. Så kom jag till dagis en gång när han satt och åt. Satt som ett ljus, åt ordentligt och jag stod säkert 5 minuter gömd bakom en dörr och bara beundrade honom. Sen såg han mig, kastade tallriken i golvet och hällde ut vattnet på bordet. Dagisfröknarna bara skratade, de hade aldrig sett honom så på dagis.

Mitt enda råd är att försöka lösa sömnen, resten får man såklart jobba med och sätta gränser och stå ut med gnällheten och ilskan men det går iaf över. Det kommer lugnare perioder men sömnen blir man tokig om den inte funkar.

• tuvali1
    cosinus skrev 2013-03-11 08:40:43 följande:
    Jag hade absolut försökt få in en rutin där han somnar/somnar om utan välling.

Jag har inget emot välling överlag, mina barn har ätit välling men jag har aldrig använt det för att söva/söva om just för att jag inte vill fastna i att det är ett måste.

Jag hade absolut försökt använda påsken till att få bort vällingen som sömnmedel. Sen hade jag stoppat in en madrass i barnets rum och sovit på den om han nu sover lika bra i sin säng som i eran. Då får den som sover i riktiga sängen iaf sova bra. Så kan ni byta och ta varannan natt. Man klarar sig rätt långt på att få sova ostört varannan natt iaf.

Humöret låter som en helt normal 1.5-åring. Av mina 4 så har en varit precis som du beskriver. För honom blev frustrationen och ilskan något bättre när han började prata mer och jag förstod honom. Bara för att bli precis lika illa igen när han insåg att trots att jag förstod vad han ville så fick han ändå inte :)

Kommer inte ihåg när det gav sig men nu har det varit väldigt lungt länge. Han fyller 7 i maj och är sen länge väldigt sansad och resonabel.

Vid matbordet har vi också haft precis likadant. Hemma hällde han ut vatten, kastade mat och varje måltid slutade alltid med att vi tog ner honom ur stolen för att han inte kunde låta bli att just hälla vatten och kasta mat. Så kom jag till dagis en gång när han satt och åt. Satt som ett ljus, åt ordentligt och jag stod säkert 5 minuter gömd bakom en dörr och bara beundrade honom. Sen såg han mig, kastade tallriken i golvet och hällde ut vattnet på bordet. Dagisfröknarna bara skratade, de hade aldrig sett honom så på dagis.

Mitt enda råd är att försöka lösa sömnen, resten får man såklart jobba med och sätta gränser och stå ut med gnällheten och ilskan men det går iaf över. Det kommer lugnare perioder men sömnen blir man tokig om den inte funkar.
    Tack för dina råd!
    Precis, så länge sömnen funkar så klarar man mer.
    Så ditt förslag är alltså att vara benhård nu i påsk att det inte ges ngn välling på natten för att somna om? Jag får helt enkelt trösta och söva om på andra vis!? Jag har möjlighet att köra detta 6 nätter, så efter det bored han vara avvänjd. Men sen om han sover bättre vet man ju inte? Men då har man i alla fall provat? Det gör honom inte otryggare då att låta homom skrika? Jag finns ju givetvis där och klappar, tröstar.
    Inegn kommentar ang. mormor /farmor?   
  • Snigeln

Det första som jag blir och fundera på är varför ger ni honom välling? Han är 1,5-år, är han törstig så är vatten ett bra alternativ. Han måste ju vara superkissnödig hela tiden om han dricker så sent på kvällen och dessutom mer under natten. Sätt honom på toa då han vaknar och byt därefter blöja om den hunnit bli våt. Mina båda barn har vid 1,5-års ålder vaknat p.g.a. att de varit kissnödiga. Ibland i tid, ibland för sent, men likväl har de blivit störda av kissnödighet. Att tanka vätska på dagen och dricka sparsamt på kvälen har hjälp massor.

• tuvali1
    Snigeln skrev 2013-03-11 08:57:18 följande:
    Det första som jag blir och fundera på är varför ger ni honom välling? Han är 1,5-år, är han törstig så är vatten ett bra alternativ. Han måste ju vara superkissnödig hela tiden om han dricker så sent på kvällen och dessutom mer under natten. Sätt honom på toa då han vaknar och byt därefter blöja om den hunnit bli våt. Mina båda barn har vid 1,5-års ålder vaknat p.g.a. att de varit kissnödiga. Ibland i tid, ibland för sent, men likväl har de blivit störda av kissnödighet. Att tanka vätska på dagen och dricka sparsamt på kvälen har hjälp massor.

Har dina inte haft blöja i den åldern? Vi har inte börjat med att sätta honom på toa ännu! Skulle vi sätta honom där mitt i natten skulle han undra vad sjutton det är frågan om, bli pigg och sedan definitivt inte kunna somna om. Men ska de då inte lära sig att kunna sova med en våt blöja? Tar vi upp honom då så lär han ju sig att han får ny blöja när han vaknar?
    Hur vet du att dina varit kissnödiga? Har de kunnat förklara det så tidigt?

Inga kommentarer annat än på vällingen?   
  • Mamma plus son

Min son vaknade och bökade runt och försökte hitta ett bra läge när han var kissnödig eller hade kissat på sig i blöjan. Kanske testa att byta blöja eller öppna och se om han vill kissa i potta eller liknande om det är problemet. 
    Sen bytte jag faktiskt till majsvälling och då blev våra nätter mycket bättre. Då han reagerade på fullkorn med ont i magen och hård mage trots att han inte är intolerant. Hoppas det löser sig snart. För min del var de första två åren riktigt jobbiga med kolik, skrik osv. Nu funkar det mycket bättre

Svar på tråden Vår 18-månaders tar all vår energi! (långt)