• Snigeln

Vår 18-månaders tar all vår energi! (långt)

Det första som jag blir och fundera på är varför ger ni honom välling? Han är 1,5-år, är han törstig så är vatten ett bra alternativ. Han måste ju vara superkissnödig hela tiden om han dricker så sent på kvällen och dessutom mer under natten. Sätt honom på toa då han vaknar och byt därefter blöja om den hunnit bli våt. Mina båda barn har vid 1,5-års ålder vaknat p.g.a. att de varit kissnödiga. Ibland i tid, ibland för sent, men likväl har de blivit störda av kissnödighet. Att tanka vätska på dagen och dricka sparsamt på kvälen har hjälp massor.

• Snigeln
    tuvali1 skrev 2013-03-11 08:10:52 följande:
    Humör: Ofta väldigt, väldigt arg när han inte får som han vill eller om man säger till honom. "Hackar" med huvudet i golvet . Slår sig själv i ansiktet och blir typ galen. Slänger saker i golvet. Hur bemöta? Vi måste ju säga till honom. Hur ska ma kunna veta vad som är normalt och  inte?
    Ofta svårt att leka själv, blir gnällig och vill ha sin napp och bli buren HELA TIDEN hemma.  

Matbordet:  Ibland kan han bara illvråla när han ska äta och börjar slänga mat och bestick på golvet. Vi blir bestämda och säger till, då blir han ännu mer arg. Det slutar med att han inte äter nåt alls och vi tar ner honom från hans stol. Vad göra?

MÅSTE ni säga till? Varför? Vad är resultatet? Du skriver att han blir arg, han äter inget till slut... Är det det resultatet ni vill ha? Vad VILL ni ha för resultat?

Han är 1,5 år. Tycker du det är rimligt att han ska kunna leka själv? Hur länge? Har ni givit honom napp då han var liten? Är det konstigt att han finner tröst i den och vill ha den? Är det orimligt att han vill vara nära er hela tiden då han är borta på dagis på dagarna? Hur tycker ni han ska göra när han inte får som han vill? Hur har ni förmedlat det ni vill till honom?

Sedan jag ställde mig själv de frågorna har min vardag börjat löpa mycket bättre...
  • Snigeln
    tuvali1 skrev 2013-03-11 09:06:02 följande:

Har dina inte haft blöja i den åldern? Vi har inte börjat med att sätta honom på toa ännu! Skulle vi sätta honom där mitt i natten skulle han undra vad sjutton det är frågan om, bli pigg och sedan definitivt inte kunna somna om. Men ska de då inte lära sig att kunna sova med en våt blöja? Tar vi upp honom då så lär han ju sig att han får ny blöja när han vaknar?
    Hur vet du att dina varit kissnödiga? Har de kunnat förklara det så tidigt?

Inga kommentarer annat än på vällingen?   
    Ja de har varit torra på dagen fr.o.m. 15 resp 16 månaders ålder. Torra på natten sedan 22 och 23 månaders ålder. Dottern kunde säga och i.o.m. att hon varit så tidig så gissade jag att sonen också var kissnödig, vilket han var.

Jag förstår inte, varför skulle han INTE få en torr blöja om han kissat i den andra??
    tuvali1 skrev 2013-03-11 09:10:46 följande:
    Men då kommer man ju inte bort från att vakna på naten? Om man måste upp och byta blöja? Då lär han ju sig att han inte kan sova om blöjan är lite våt? Då kommer han ju ändå vakna å fort den är våt eftersom vi vänjer honom vid torr blöja hela natten.
    Sen undrar jag hur ni kan veta att det faktiskt berodde på att han var kissnödig eller våt blöja? Kunde han berätta det? 
     Igen, varför får han inte vakna om det beror på att han är kissnödig/har våt blöja? Varför ska han lära sig att sova och kissa i blöjan? När anser du det vara rimligt att han ska bli torr? Och hur ska han bli torr? Hur har ni tänkt gå till väga då det är dags?

Jag tror att ni skapar problem lite själva faktiskt. Tycker ni det är jobbigt om han vill lära sig bli torr redan? Låter lite som om ni vill ha en lite söt kille som inte krånglar, men yvärr är det ju så att barn innebär krångel, krångel och åter krångel (eller snarare jobb/uppoffringar från föräldrarnas sida). Det kommer man bara inte ifrån. Under matsituation och humör skriver du att ni måste säga till då han beter sig illa. Varför? Har det givit er de resultat ni vill ha? Vill ni att han blir ännu argare och slutresultatet blir att han inte äter? Knappast tror jag ni vill det. Kan ni göra på ett annat sätt?

Du skriver också att han blir arg då han inte får som han vill. Hur vill NI att han ska göra istället och vad har ni gjort för att lära honom det? Och är det konstigt eller orimligt att en 18-månaders vill bli buren hela tiden då han redan är borta på dagis på dagarna? Eller att han finner tröst i nappen?

Jag tror ni (såsom alla föräldrar) bör fundrera på ert sätt att både se och agera på olika situationer. Menar inget illa, men av dina inlägg får jag en känsla av att ni inte helt kan acceptera att föräldraskap verkligen kräver enormt mycket jobb. Tycker din sons beteende låter helt normalt för en 1,5-åring...
  • Snigeln

Oj, min dator hoppar. Första inlägget försvann och kom fram när jag skrivit det andra. Ursäkta upprepningarna!

• Snigeln
    yohio skrev 2013-03-11 09:56:10 följande:
    Snigeln : Att bli torr på natten kommer oftast av sig själv o oftast är det inte något man behöver lära dom vid 18 mån !
    Sen är det bättre att försöka bli torr på dagen först !
    Visst är det så. Men OM (säger inte att det är så) han vaknar för att han behöver kissa, så varför inte acceptera att han gör det istället för att försöka få honom att somna med våt blöja? Kanske även introducera pottan dagtid? OM ts son vaknar p.g.a. kissnödighet så har han väl "lärt sig" det själv redan?
  • Snigeln
    yohio skrev 2013-03-11 10:09:37 följande:
    Det är ju väldigt liten chans att det är just det han vaknar av , är väldigt få barn i den åldern som gör det om en nån !
    Mmm, fast mina har ju gjort det så visst kan det hända. (jag lär också varit tidig så det kanske är ärftligt?) Kan lova att jag inte sprang och satte dem på pottan nattetid för att JAG tyckte det var kul. Personligen hade jag velat sova istället, men var de kissnödiga så var de... Och då slapp jag ju skrik i.o.m. att de sedan kunde somna om. Och igen, säger inte att det ÄR så i ts fall, men det kan vara, så kanske det är värt ett försök att sätta på pottan/byta blöja? Hjälper det inte är det ju bara att testa nåt annat...
  • Snigeln
    tuvali1 skrev 2013-03-11 10:29:23 följande:
    Snigeln, tack för att du delar med dig. Men faktiskt så tror jag inte det är pga av det. Och jag kan ju inte sätta på pottan när han använder blöja? Är han kissnödig så kissar han väl i blöjan?? Och återigen: vänjer vi honom vid torr blöja lär han ju vakna för att han vill ha det?!
    Okej, du känner honom givetvis bäst  
    yohio skrev 2013-03-11 10:30:52 följande:
    Snigeln : Du har ingen aning om det var för att ditt barn var kissnödig ändå , det kan ju faktiskt vända av andra anledningar :)
    Min son pratade inte så mycket vid 18 mån så där kan det kanske stämma, men eftersom dottern ropade "mamma, jag behöver kissa" på nätterna, så är jag ganska så säker på att hon vaknade för att hon var kissnödig Tog dock inte bort blöjan förrän hon själv bad om det vid 23 månader för självfallet vaknade hon inte alltid i tid vid 18 mån. Men nu blir det lite ot så vi kan lämna kissdiskussionen då ts är säker på att hennes son inte är kissnödig :) Var som sagt bara min första tanke då jag läste ts...

Och ts, ang, dina föräldrar så låter det tråkigt Har inga råd där tyvärr annat än kanske säga till dem att du bli ledsen...?
  • Snigeln
    tuvali1 skrev 2013-03-11 10:50:41 följande:
    Visst kan han vara kissnödig, men inte låter han bli och kissar då? Då kissar han väl i blöjan? Och sen är han inte kissnödig längre!? Blöjan kanske blir våt, men han borde ändå kunna sova en hel natt utan blöjbyte?
    Kanske han redan tycker den blir för blöt då? Vad använder du för blöjmärke? Har en nyfödd nu och då vi köpte Libero till först brydde han sig inte alls om han kissat eller bajsat. Direkt då vi böt till Toujours då han vägde tillräckligt (tidigare erfarenhet av att de inte ger exem, enda märket som dottern tålde, har hudproblem i släkten) så märker han av att det blir blött om kan kissat lite mer. Testa "bättre" märke på blöjor om ni har nåt lågprismärke nu...?
  • Snigeln
    tuvali1 skrev 2013-03-11 10:59:31 följande:

Vi har Libero, och han har sovit hela nätter med samma blöja innán. De senaste månaderna har nätterna blivit värre!
    Tror du verkligen han kqan koppla ihop att "nu kissar jag inte, för då blir blöjan så våt!" 
    Nej, det menar jag inte, tror du lite missförstod mig... Min tanke vad att han vaknar för att han behöver kissa och kissar sedan i blöjan och vill därefter ha den bytt för att han känner att den är våt. Eller att han, då han vaknar, inser att blöjan är våt och vill ha den bytt. Inte tror jag att han håller sig medvetet eller ens skulle kunna det. OM kissandet/blöjan är problemet, vilket det ju inte alls behöver vara.
  • Snigeln
    tuvali1 skrev 2013-03-11 11:07:59 följande:

Då anser du alltså att det är något fel på honom eftersom det inte låter som normalt om jag beskriver det. Vad tror du kan vara fel då?

Ok, så vi ska inte lämna bort honom. Då har vi aldrig någon chans att gå iväg ensamma jag och sambon. Men så får det väl vara då. Du tycker att det var ok av mina föräldrar att säga så?
    Han sover ca 1 1/2 timma dagtid och ca 10 på natten.   
    Vilka åtgärder ska vi göra tycker du?
    Har du egna barn?  
    Nu frågade du ju inte mig men jag tror inte det är nåt fel på din son alls! Någonting runtomkring är fel då han inte kommer till ro. Men din son låter alldeles normal!!
  • Snigeln
    straw2008 skrev 2013-03-11 15:48:48 följande:
    Men du... alltså tycker du själv att det är bra att din mamma ska vara upp 2h på natten då barnet inte sover, o behöva bära omkring honom ? Tror inte att jag menar något illa för det gör jag inte men barn som inte sover på nätterna behöver ju lära sig det. Givetvis kommer han kunna sova borta då han blir äldre ? Kanske vid 3 års ålder ? O NEJ jag har aldrig träffat ett barn som är missnöjt o ställer större krav på sin omgivning faktiskt. Alla barn har gått att roa på NÅGOT sätt. Lycka till, en del barn ÄR väldigt mkt jobbigare än andra.
    I kinamockaskogen.....

straw2008 skrev 2013-03-11 15:48:48 följande:
    Men du... alltså tycker du själv att det är bra att din mamma ska vara upp 2h på natten då barnet inte sover, o behöva bära omkring honom ? Tror inte att jag menar något illa för det gör jag inte men barn som inte sover på nätterna behöver ju lära sig det. Givetvis kommer han kunna sova borta då han blir äldre ? Kanske vid 3 års ålder ? O NEJ jag har aldrig träffat ett barn som är missnöjt o ställer större krav på sin omgivning faktiskt. Alla barn har gått att roa på NÅGOT sätt. Lycka till, en del barn ÄR väldigt mkt jobbigare än andra.
    I kinamockaskogen.....

Är det inte just föräldrar till de barn som sover dåligt som behöver avlastning? Vad är en natt med dålig sömn för mormor om det hjälper hennes dotter att ladda batterierna?
Svar på tråden Vår 18-månaders tar all vår energi! (långt)