tuvali1 skrev 2013-03-11 09:06:02 följande:
Har dina inte haft blöja i den åldern? Vi har inte börjat med att sätta honom på toa ännu! Skulle vi sätta honom där mitt i natten skulle han undra vad sjutton det är frågan om, bli pigg och sedan definitivt inte kunna somna om. Men ska de då inte lära sig att kunna sova med en våt blöja? Tar vi upp honom då så lär han ju sig att han får ny blöja när han vaknar?
Hur vet du att dina varit kissnödiga? Har de kunnat förklara det så tidigt?
Inga kommentarer annat än på vällingen?
Ja de har varit torra på dagen fr.o.m. 15 resp 16 månaders ålder. Torra på natten sedan 22 och 23 månaders ålder. Dottern kunde säga och i.o.m. att hon varit så tidig så gissade jag att sonen också var kissnödig, vilket han var.
Jag förstår inte, varför skulle han INTE få en torr blöja om han kissat i den andra??
tuvali1 skrev 2013-03-11 09:10:46 följande:
Men då kommer man ju inte bort från att vakna på naten? Om man måste upp och byta blöja? Då lär han ju sig att han inte kan sova om blöjan är lite våt? Då kommer han ju ändå vakna å fort den är våt eftersom vi vänjer honom vid torr blöja hela natten.
Sen undrar jag hur ni kan veta att det faktiskt berodde på att han var kissnödig eller våt blöja? Kunde han berätta det?
Igen, varför får han inte vakna om det beror på att han är kissnödig/har våt blöja? Varför ska han lära sig att sova och kissa i blöjan? När anser du det vara rimligt att han ska bli torr? Och hur ska han bli torr? Hur har ni tänkt gå till väga då det är dags?
Jag tror att ni skapar problem lite själva faktiskt. Tycker ni det är jobbigt om han vill lära sig bli torr redan? Låter lite som om ni vill ha en lite söt kille som inte krånglar, men yvärr är det ju så att barn innebär krångel, krångel och åter krångel (eller snarare jobb/uppoffringar från föräldrarnas sida). Det kommer man bara inte ifrån. Under matsituation och humör skriver du att ni måste säga till då han beter sig illa. Varför? Har det givit er de resultat ni vill ha? Vill ni att han blir ännu argare och slutresultatet blir att han inte äter? Knappast tror jag ni vill det. Kan ni göra på ett annat sätt?
Du skriver också att han blir arg då han inte får som han vill. Hur vill NI att han ska göra istället och vad har ni gjort för att lära honom det? Och är det konstigt eller orimligt att en 18-månaders vill bli buren hela tiden då han redan är borta på dagis på dagarna? Eller att han finner tröst i nappen?
Jag tror ni (såsom alla föräldrar) bör fundrera på ert sätt att både se och agera på olika situationer. Menar inget illa, men av dina inlägg får jag en känsla av att ni inte helt kan acceptera att föräldraskap verkligen kräver enormt mycket jobb. Tycker din sons beteende låter helt normalt för en 1,5-åring...