Inlägg från: Natulcien |Visa alla inlägg
  • Natulcien

Vår 18-månaders tar all vår energi! (långt)

Sömnen:
    Jag skulle vänja av med vällingen! Vissa barn blir pigga av välling (snabba kolhydrater), så det kanske är det som händer med er son? Äter han bra på dagen och går upp i vikt så behöver han ingen nattamat.
    Sen skulle jag ta in en madrass i hans rum och sova på. Ta varannan natt, så att ni får sova ut varannan natt. Om man inte får sova och blir trött, irriterad och stressad så smittar ju det av sig på barnet som då blir ännu värre och så blir det en ond cirkel.
    Så lägg ner honom, men ligg kvar hos honom tills han somnar. Blir han ledsen så håll om honom.

Humör
    :
    Här är det distrahera och avleda så mycket det bara går! Inte så stor vits att säga åt en 1,5-åring. Bättre att bara lyfta bort, lyfta upp. hålla om, ta ifrån etc. D.v.s. agera istället för att prata! Lägger han sig och bankar huvudet i golvet så lyft bara upp honom och håll om honom och låt honom skrika av sig i famnen.

Matbordet
    :
    Fundera på om han kan vara för hungrig när det är dags att äta? Vår son tappar humöret om blodsockret blir för lågt. Viktigt då att det inte går för långt mellan t.ex. mellanmål och middag. Annars likadant som ovan: håll inte på att förmana och säg "nej". Plocka bort och avled istället. Kanske ska han inte ha en hel tallrik mat framför sig om han kastar, utan att ni lägger fram en matbit i taget. Funkade för oss när sonen var i en kast-period.
  • Natulcien
    tuvali1 skrev 2013-03-11 20:36:07 följande:
    Natulcien, tack för dina bra råd. Men han har fortfarande spjälsäng så jag kan inte ligga och hålla om honom tyvärr. Ska snart få en vanlig säng/ madrass på golvet.
    Ang humöret och tipsen kring matbordet så låter det realistisk och värt att prova dina tips! Tyvärr är jag och sambon väldigt dåliga på att turas om. Han jobbar skift så ena veckan är han hemma 24. Då vill han såklart sova ostört tills det är dags att hå upp med sonen vid halv sex. Jag går upp 05.45 varje dag.
    Ok. Om jag vore i era kläder så skulle jag nog flytta honom till madrass på golvet nu, och så kan ena föräldern sova på en annan madrass bredvid, eller på samma madrass, så finns ni nära och slipper springa. Och den andra föräldern kan få sova ostört i er säng.

Om din sambo har jobbiga tider en hel vecka, så kanske det inte fungerar att ta varannan natt...så då kanske ni kan ta varannan vecka istället? Han måste ju ha dagar då han jobbar andra tider, eller är ledig? På något sätt måste ni ju kunna lösa av varann?
  • Natulcien
    maba skrev 2013-03-12 10:17:39 följande:
    Mitt barn är mycket yngre, så jag har ingen erfarenhet ut ett föräldraperspektiv, men har jobbat med "svåra" barn och går en utbildning i den linjen. Jag skulle råda dig att prova att gå MED honom så mycket du kan en period (2-3 veckor) och se om det hjälper. Att gå emot verkar ju inte ga hjälpt. Skaffa en bärryggsäck och låt honom sitta på ryggen om han vill bli buren, och låt honom bli det innan han hunnit gnälla om det, kanske på ditt initiativ (kom älskling så bär jag dig lite)? Ha massor av nappar tillgängliga. Sov bredvid honom hela natten, så att ni är där när han vaknar, INNAN han skriker. I och med att han kan sköta sig på förskolan så skulle jag inte oroa mig för något funktionshinder, min tanke är att han av någon anledning fått in ett mönster där han krånglar för att få närhet och uppmärksamhet, och det bryter man ofta bäst genom att vara före och konsekvent mata på med närhet hur han än beter sig. Ni är trötta och kommer säkert tycka att det känns jobbigt ibland, men mitt råd är ändå att ge det en chans för att se om det hjälper.
    Mycket bra råd! Jag tror att du har helt rätt i detta.
  • Natulcien
    tuvali1 skrev 2013-03-12 10:55:01 följande:

Kanske, men det hjälper ju inte att sova bredvid honom, han krånglar ändå! Försöker vi krama blir han stel som en pinne.Ska vi ge välling innan han ber om det då?
    Jag tror mer på att bryta en ovana, bryta en ond cirkel som han har kommit in i, med att vakna, krångla och vilja ha välling. Närheten får han så mycket det bara går.
    Vad tror du om det?  
    Ja, gör som du vill. Det blir säkert jättebra.
  • Natulcien
    Antilopen skrev 2013-03-12 23:00:13 följande:

Håller med. Kanske dags att ta bort spjälsängen TS? Lägg en madrass på golvet och sov med honom. Ta i samma veva bort vällingen, tänker att han kanske får ont i magen och/eller blir väldigt kissnödig av den. (Dessutom är det ju dåligt för tänderna att somna med välling.) Kanske kan han somna genom att ni ligger nära och kramar, klappar, smeker, sjunger eller vad som kan tänkas funka. När min tjorvar på natten och inte somnar om av amningen så brukar det funka att lägga hans huvud på min arm, hålla honom tätt intill mig och klappa honom i rumpan. Då lugnar han sig och somnar om. Ni får testa er fram vad som funkar för er, men jag tror på att ge närhet, INTE att bråka med honom om att han ska stanna i sin säg som vissa tyckte tidigare i tråden. Fördelen med att ligga nära, förutom att barn mår bra av fysiskt närhet, är att man hinner söva om innan barnet riktigt hunnit vakna till.
  • Natulcien
    VeraLu skrev 2013-03-19 09:59:56 följande:
    Hej TS!

Jag har 2 små barn: en 19 månader & en 3 månaders bebis. För några veckor sedan var jag ensam hemma med båda två i 2 veckor när min sambo var bortrest. Min mamma skulle hjälpa mig under den tiden men blev magsjuk....Så av nödvändighet införde jag Anna Wahlgrens sova hela natten kur. Jag hade boken men hade enbart ströläst den. Det jag gjorde var att jag bestämde mig att NU skulle barnen sovanså jag själv fick sova - annars skulle inte JAG vara ngn vidare bra förälder, vare sig på natten eller på dagen. Så jag läste de viktigaste delarna i boken (ca 1-2 timmar) och kompletterade med inlägg från andra föräldrar som jag hittade på hennes forum (googla på hennes namn så hittar du hennes hemsida). Var uppe 2 nätteri följd då det inte blev så mkt sovande.

Men nu ca 1 månad senare sover min 3 månaders bebis fr 19 till kl 6 utan att ammas el matas på natten och utan att vakna. Vaknar han till ibland så ramsar jag och han somnar om, oftast inom 5 min. Dessutom har han slutat med napp!! 
    Min 19 månaders bor växelvis hos mig och hos sin pappa så där har det varit svårare då han delvis har olika rutiner. Så "kuren" har hjälpt på så sätt att det numera tar ca 10 min högst att natta honom (kunde tidigare ta upp t 1 tim) och att han vaknar färre ggr (1-4 ggr/natt) samt att han slutat m välling och springande på natten. Innan var det ett himla springande fr hans sovrum till vårt - nu ligger han kvar, jag kommer in, stoppar om, tröstar, ger närhet och återvänder sen t min egen säng.

Jag skulle råda dig att testa. Sätt igång på en gång. Det ger kraft att se resultat ppå en gång!

Och bry dig inte om vad folk tycker om Anna Wahlgren i övrigt, hennes privatliv etc. Fokusera på hennes metod och på att få barn att sova och må bra. Jag lovar, det hjälper.

Lycka till!    
    Nej, SHN är det sista man ska utsätta ett litet barn för! Så oerhört grymt! Utsätt inte ditt barn för denna grymma metod, TS!
Svar på tråden Vår 18-månaders tar all vår energi! (långt)