Inlägg från: En blå giraff |Visa alla inlägg
  • En blå giraff

Vår 18-månaders tar all vår energi! (långt)

* Sömnen - tror absolut det skulle vara bra att vänja av vid välling och att köra hårt på att han ska sova i sin egen säng. Påsken då ni är lediga är ju ett jättebra tillfälle. Låter som om ni kommit in i en ond spiral och att er son kanske inte är ett så "lätt" barn med sömnen. Har själv en son som var sådan som riktigt liten och det som hjälpte oss bäst då var att införa väldigt strikta rutiner med att sova i egen säng och inte äta på natten. Håll ut för din son kan säkert vara väldigt envis där. Räkna med att det kan ta 2 veckor att lära honom.

* Humöret - låter typiskt som en normal 1,5 åring. Jobbigt men inget konstigt tycker jag. Bemöt honom med lugn men hindra från att slå andra eller slå sönder saker. Gnällig och vill inte leka själv - låter också helt normalt. Håll ut helt enkelt.

* Matbordet - samma där, låter normalt. Så har båda mina barn betett sig. Säg ifrån då han slänger mat men ge honom snabbt en ny chans att komma tillbaka till bordet.

* Mormor/morfar, tråkigt. Men jag kan förstå att de också tycker att det är jobbigt. Mina föräldrar ville helst inte barnvakta nattetid heller då äldsta sonen var liten p.g.a. hans sömn. Ta det inte så hårt. 

Jag tror mycket av era problem bottnar i sömnproblemen. Kommer ni till rätta med det så blir hela situationen bättre. Kanske har barnet också konstant sömnbrist vilket gör att han blir ännu mer envis/sur/trotsig. Kanske ska han sova mer på dagen för att sova bättre nattetid? Så fungerade min äldsta son. 

Svar på tråden Vår 18-månaders tar all vår energi! (långt)