Vår 18-månaders tar all vår energi! (långt)
Mitt barn är mycket yngre, så jag har ingen erfarenhet ut ett föräldraperspektiv, men har jobbat med "svåra" barn och går en utbildning i den linjen. Jag skulle råda dig att prova att gå MED honom så mycket du kan en period (2-3 veckor) och se om det hjälper. Att gå emot verkar ju inte ga hjälpt. Skaffa en bärryggsäck och låt honom sitta på ryggen om han vill bli buren, och låt honom bli det innan han hunnit gnälla om det, kanske på ditt initiativ (kom älskling så bär jag dig lite)? Ha massor av nappar tillgängliga. Sov bredvid honom hela natten, så att ni är där när han vaknar, INNAN han skriker. I och med att han kan sköta sig på förskolan så skulle jag inte oroa mig för något funktionshinder, min tanke är att han av någon anledning fått in ett mönster där han krånglar för att få närhet och uppmärksamhet, och det bryter man ofta bäst genom att vara före och konsekvent mata på med närhet hur han än beter sig. Ni är trötta och kommer säkert tycka att det känns jobbigt ibland, men mitt råd är ändå att ge det en chans för att se om det hjälper.