Inlägg från: straw2008 |Visa alla inlägg
  • straw2008

Vår 18-månaders tar all vår energi! (långt)

Oj... stackare !! Spontant tänker jag att "det är något som är fel" Visst är vissa barn grinigare än andra men inte som du beskriver det. Vad jobbigt för er. Mitt första råd är att inte lämna bort honom, det är för jobbigt för de som är barnvakt. Sen skulle jag se över hans sömn dagtid ? Sover han något dagtid ? Då våra barn varit kring 2 har det varit MAX MAX 30-40 min sömn dagtid. Annars är det tivoli hela natten. Försök att ha honom en i taget så den andre får ta det lugnt ett par timmar, turas om !!

I kinamockaskogen.....
  • straw2008

Ett annat tips är att ha MÅNGA nappar i sängen så han hittar de själv. Typ i alla fall 7-8 st :)

I kinamockaskogen.....
  • straw2008
    tuvali1 skrev 2013-03-11 11:07:59 följande:
    Då anser du alltså att det är något fel på honom eftersom det inte låter som normalt om jag beskriver det. Vad tror du kan vara fel då?Ok, så vi ska inte lämna bort honom. Då har vi aldrig någon chans att gå iväg ensamma jag och sambon. Men så får det väl vara då. Du tycker att det var ok av mina föräldrar att säga så?Han sover ca 1 1/2 timma dagtid och ca 10 på natten.    Vilka åtgärder ska vi göra tycker du?Har du egna barn?  

Jag har två egna barn som jag skrev. O nej ni ska inte lämna bort honom om det innebär så pass mkt jobb för barnvakten, det kanske du förstår själv innerst inne ? Behöver du göra något så gör det själv eller med en kompis, det samma med din man. O JO jag anser at något är fel, jag har vaktat MKT barn i mina unga år o aldrig någonsinn träffat ett barn som aldrig mår riktigt bra o är glad. Mina råd är att göra saker var o en, så en av er får vila o kan "ge allt" då det är dags. Åk till lekland, badhus osv osv, man kan ju typ göra ALLT själv med ett barn. 1,5h dagssömn är inte galet mkt men kanske för mkt för just ert barn ? Han är väl kanske inte tillräckligt trött om natten ?
    I kinamockaskogen.....
  • straw2008
    tuvali1 skrev 2013-03-11 15:09:55 följande:
    Så bara för att vårt barn är livligt och vaknar på natten så har vi inte möjlighet att få en liten stund på tuman hand jag och min sambo? Självklart förklarar jag för mamma att han kan vakna på natten och inte somna om. Och jag frågar om de vill vara barnvakt, inte tvingar dem. Detta är absolut enda gången vi lämnat bort honom för natten!Du har aldrig nånsin träffat ett barn som liknar mitt??! Då är det ju solklart att det är något fel på min son? Men du beskriver inte vad för sorts fel du anser att det är och ej heller hur vi kan finna felet.  

Men du... alltså tycker du själv att det är bra att din mamma ska vara upp 2h på natten då barnet inte sover, o behöva bära omkring honom ? Tror inte att jag menar något illa för det gör jag inte men barn som inte sover på nätterna behöver ju lära sig det. Givetvis kommer han kunna sova borta då han blir äldre ? Kanske vid 3 års ålder ? O NEJ jag har aldrig träffat ett barn som är missnöjt o ställer större krav på sin omgivning faktiskt. Alla barn har gått att roa på NÅGOT sätt. Lycka till, en del barn ÄR väldigt mkt jobbigare än andra.
    I kinamockaskogen.....
  • straw2008
    Afasi skrev 2013-03-12 10:18:40 följande:
    Har en 16-månaders som är precis likadan. I perioder sover han nästan ingenting och vaknar heeeela tiden, vrider på sig och jävlas. Maten och vattnet sular han oftast rakt över bordet eller ner i golvet när han är nöjd och sen fleeera månader tillbaka så har han gjort sig själv illa genom att slå sig själv i ansiktet, dunkat huvudet i golvet eller annat hårt och en gång kastade han sig rakt in i väggen. Han är också ett sånt barn som har svårt att leka för sig själv och kräver en del uppmärksamhet. Jag har testat att köpa pussel, göra play doh deg, pennor och papper, fingerfärg osv men efter 30 sekunder har han tröttnat och vill på nästa grej. När han ska lägga sig har han alltid en flaska med vatten in i sovrummet så han kan dricka under natten om han blir törstig men nu har han börjat överdriva genom att dricka heeeela flaskan nästan direkt. Det är något vi måste ta ur honom. Välling dricker han periodvis men det är något som vi försöker undvika, det får han bara om han vaknar och är hungrig. Faktiskt så har jag aldrig reflekterat över att han skulle vara extra jobbig eller krävande. Jag har snarare tänkt att jag har tur som har ett så lugnt barn. Inte förän jag läste den här tråden har jag kommit på att han nog kanske är lite jobbigare än andra barn. Men så är det, barn är olika och min har nog fått mitt humör. Han klarar inte av att han blir tillsagd och blir helt tokig när han inte får som han vill. Jag tror att det handlar om att han har svårt att förklara vad han vill, han blir helt enkelt frustrerad när vi aldrig fattar.. Du är absolut inte ensam. Och helt ärligt vet jag inte vad en lösning skulle kunna vara. Jag har bara accepterat att sonen är som han är och försöker göra det bästa av situationen, testa olika metoder osv.

Finns tallrikar man sätter fast i bordet. Annars är torr mat att rekomendera, alltså pasta o köttbullar typ... sånt som går att damsuga upp då det torkat.
    I kinamockaskogen.....
  • straw2008
    tuvali1 skrev 2013-03-12 10:55:51 följande:
    Straw2008, varför svarar du inte på frågorna i mina inlägg till dig??

Sorry !! jag är ingen läkare, har ju inte ens träffat ditt barn. MEN utifrån det du beskriver så mår ditt barn inte bra (gråter 24/7 osv) hoppas ändå ni får ordning på allt.
    I kinamockaskogen.....
Svar på tråden Vår 18-månaders tar all vår energi! (långt)