Vår 18-månaders tar all vår energi! (långt)
Hej TS!
Jag har 2 små barn: en 19 månader & en 3 månaders bebis. För några veckor sedan var jag ensam hemma med båda två i 2 veckor när min sambo var bortrest. Min mamma skulle hjälpa mig under den tiden men blev magsjuk....Så av nödvändighet införde jag Anna Wahlgrens sova hela natten kur. Jag hade boken men hade enbart ströläst den. Det jag gjorde var att jag bestämde mig att NU skulle barnen sovanså jag själv fick sova - annars skulle inte JAG vara ngn vidare bra förälder, vare sig på natten eller på dagen. Så jag läste de viktigaste delarna i boken (ca 1-2 timmar) och kompletterade med inlägg från andra föräldrar som jag hittade på hennes forum (googla på hennes namn så hittar du hennes hemsida). Var uppe 2 nätteri följd då det inte blev så mkt sovande.
Men nu ca 1 månad senare sover min 3 månaders bebis fr 19 till kl 6 utan att ammas el matas på natten och utan att vakna. Vaknar han till ibland så ramsar jag och han somnar om, oftast inom 5 min. Dessutom har han slutat med napp!!
Min 19 månaders bor växelvis hos mig och hos sin pappa så där har det varit svårare då han delvis har olika rutiner. Så "kuren" har hjälpt på så sätt att det numera tar ca 10 min högst att natta honom (kunde tidigare ta upp t 1 tim) och att han vaknar färre ggr (1-4 ggr/natt) samt att han slutat m välling och springande på natten. Innan var det ett himla springande fr hans sovrum till vårt - nu ligger han kvar, jag kommer in, stoppar om, tröstar, ger närhet och återvänder sen t min egen säng.
Jag skulle råda dig att testa. Sätt igång på en gång. Det ger kraft att se resultat ppå en gång!
Och bry dig inte om vad folk tycker om Anna Wahlgren i övrigt, hennes privatliv etc. Fokusera på hennes metod och på att få barn att sova och må bra. Jag lovar, det hjälper.
Lycka till!