• Sereena

Vår 18-månaders tar all vår energi! (långt)

Hej TS,
    vad jobbigt det låter, förstår att ni blir irriterade på varandra på grund av sömnbristen. 

Vi har samma problem med vår 19-mån dotter. Hon sover ganska dåligt emellanåt och bökar runt (hon sover alltid hos oss). 
    Jag ammar henne fortfarande på natten, för hon verkar behöva det, både mat och tröst. Eftersom jag inte ammar så mycket, så har jag inte så mycket mjölk, vilket innebär att vi kompletterar med välling ibland - och ja, på natten.

Jag säger inte att du behöver börja amma såklart om du inte gör det, utan mer att lyssna efter hans behov, behöver han äta (välling) på natten så är det väl inget skadligt på en sådan liten.  Vänta inte tills han blir hysteriskt arg. Detta är såklart min åsikt. Som du märker i tråden så finns det lika många som är för nattmat, som är emot, så gör som ni känner är bäst för er.

Tack för ditt inlägg i övrigt, det är skönt att höra att andra har sömnproblem också, jag visade ditt inlägg för min man som varit väldigt orolig för vår dotter gällande det här med sömnen. Jag har försökt säga till honom att det är normalt. (vilket även BvC och läkare sagt när vi frågat och varit oroliga.

Tråkigt förresten att föräldrarna kommenterar att han är jobbig att passa, mitt enda tips är att säga att du blir ledsen över sådana kommentarer och sedan strunta i att lämna bort honom över natten tills det känns bättre för er alla.

Angående humöret så här jag ingen expert på barnuppfostran. Vår dotter är också ganska viljestark och har humör, men inte lika illa som du beskriver. Men vi brukar strunta i henne och välja våra strider. Det enda vi säger till henne är om hon slår oss, annars om hon slänger grejer, så plockar vi bara bort dem.
    Läste i en barnbok (av samma författare som man fick en bok på BVC, minns tyvärr inte vad han heter, men han var barnläkare och hade själv massa barn) följande citat: "Barn behöver inte uppfostras, barn behöver utrymme". Jag försöker gå lite efter det, sen är det väl allt relativt, - och beror på hur man definierar ordet uppfostran. 

Lycka till. Kram 

Svar på tråden Vår 18-månaders tar all vår energi! (långt)