• tuvali1

Vår 18-månaders tar all vår energi! (långt)

Cornellia skrev 2013-03-11 10:46:43 följande:
    Ja, han blir helt galen om han inte får ersättning, men somnar om direkt efter matning. Så vi brukar försöka förebygga det och ge honom ersättning innan han vaknar.

Fungerar det då? Vaknar han inte på natten då?
  • tuvali1
    Snigeln skrev 2013-03-11 10:57:17 följande:
    Kanske han redan tycker den blir för blöt då? Vad använder du för blöjmärke? Har en nyfödd nu och då vi köpte Libero till först brydde han sig inte alls om han kissat eller bajsat. Direkt då vi böt till Toujours då han vägde tillräckligt (tidigare erfarenhet av att de inte ger exem, enda märket som dottern tålde, har hudproblem i släkten) så märker han av att det blir blött om kan kissat lite mer. Testa "bättre" märke på blöjor om ni har nåt lågprismärke nu...?

Vi har Libero, och han har sovit hela nätter med samma blöja innán. De senaste månaderna har nätterna blivit värre!
    Tror du verkligen han kqan koppla ihop att "nu kissar jag inte, för då blir blöjan så våt!" 
  • tuvali1
    Cornellia skrev 2013-03-11 10:58:52 följande:
    Oftast fungerar det, men problemet är ju att man inte får ge för tidigt (då vaknar han ju typ vid 4-5 istället) och man kan inte vänta tills han vaknar, för då blir han ju asförbannad ganska direkt.

Vi brukar sikta på 1 tiden nånstans, då har han oftast hunnit sova 3-4 timmar sen han åt välling, och ändå står han sig resten av natten.

Ställer ni klockan då?
    Ni har aldrig försökt sluta ge mat på natten?

• tuvali1
    straw2008 skrev 2013-03-11 11:03:17 följande:
    Oj... stackare !! Spontant tänker jag att "det är något som är fel" Visst är vissa barn grinigare än andra men inte som du beskriver det. Vad jobbigt för er. Mitt första råd är att inte lämna bort honom, det är för jobbigt för de som är barnvakt. Sen skulle jag se över hans sömn dagtid ? Sover han något dagtid ? Då våra barn varit kring 2 har det varit MAX MAX 30-40 min sömn dagtid. Annars är det tivoli hela natten. Försök att ha honom en i taget så den andre får ta det lugnt ett par timmar, turas om !!

Då anser du alltså att det är något fel på honom eftersom det inte låter som normalt om jag beskriver det. Vad tror du kan vara fel då?

Ok, så vi ska inte lämna bort honom. Då har vi aldrig någon chans att gå iväg ensamma jag och sambon. Men så får det väl vara då. Du tycker att det var ok av mina föräldrar att säga så?
    Han sover ca 1 1/2 timma dagtid och ca 10 på natten.   
    Vilka åtgärder ska vi göra tycker du?
    Har du egna barn?  
  • tuvali1
    straw2008 skrev 2013-03-11 11:06:33 följande:
    Ett annat tips är att ha MÅNGA nappar i sängen så han hittar de själv. Typ i alla fall 7-8 st :)

Det har vi.
  • tuvali1
    yohio skrev 2013-03-11 11:10:30 följande:
    Fast bra blöjor känns inte våta

Vilka blöjaor anser du är bra?
  • tuvali1
    tuvali1 skrev 2013-03-11 11:07:59 följande:

Då anser du alltså att det är något fel på honom eftersom det inte låter som normalt om jag beskriver det. Vad tror du kan vara fel då?

Ok, så vi ska inte lämna bort honom. Då har vi aldrig någon chans att gå iväg ensamma jag och sambon. Men så får det väl vara då. Du tycker att det var ok av mina föräldrar att säga så?
    Han sover ca 1 1/2 timma dagtid och ca 10 på natten.   
    Vilka åtgärder ska vi göra tycker du?
    Har du egna barn?  

Sorry, såg att du skrev att du hade barn.
  • tuvali1
    straw2008 skrev 2013-03-11 12:41:07 följande:

Jag har två egna barn som jag skrev. O nej ni ska inte lämna bort honom om det innebär så pass mkt jobb för barnvakten, det kanske du förstår själv innerst inne ? Behöver du göra något så gör det själv eller med en kompis, det samma med din man. O JO jag anser at något är fel, jag har vaktat MKT barn i mina unga år o aldrig någonsinn träffat ett barn som aldrig mår riktigt bra o är glad. Mina råd är att göra saker var o en, så en av er får vila o kan "ge allt" då det är dags. Åk till lekland, badhus osv osv, man kan ju typ göra ALLT själv med ett barn. 1,5h dagssömn är inte galet mkt men kanske för mkt för just ert barn ? Han är väl kanske inte tillräckligt trött om natten ?
    Så bara för att vårt barn är livligt och vaknar på natten så har vi inte möjlighet att få en liten stund på tuman hand jag och min sambo? Självklart förklarar jag för mamma att han kan vakna på natten och inte somna om. Och jag frågar om de vill vara barnvakt, inte tvingar dem. Detta är absolut enda gången vi lämnat bort honom för natten!
    Du har aldrig nånsin träffat ett barn som liknar mitt??! Då är det ju solklart att det är något fel på min son? Men du beskriver inte vad för sorts fel du anser att det är och ej heller hur vi kan finna felet.  
  • tuvali1
    Cornellia skrev 2013-03-11 11:12:50 följande:
    Det där med att lämna bort honom. Det är ju givetvis något som måste övas, det är klart att han det jobbigt att komma till ro hemma så blir det ju inte lättare borta. Sen är det ju viktigt att det är hos personer som han är supertrygg med. Det kanske skulle vara lättare att dom kom och passade honom hemma hos er?

I värsta fall så kan det ju vara så att det helt enkelt inte funkar att lämna bort över natten, utan ni får ha barnvakt på kvällen och sen hämta honom.
    jag känner också att det måste övas. Men enl. Straw2008 så ska man inte lämna krävande barn som inte sover till en barnvakt. Då kan de ju aldrig lära sig sova borta?
    Alltså, jag tror inte det hade spelat någon roll om han passats hemma hos oss. Han vaknar ju som sagt på natten då också! 
    Men vad är det som inte funkar med att lämna bort på natten? Är det bara barn som sover som får lämnas bort? Barnvakten får ju trösta så gott det går. Annars får ju barnvakten säga nej.
    För sonen mår ju inte sämre av barnvakten än med oss. Isf är det ju synd om de som passar honom. Men min mamma gör säkert det för min skull, även om han är "jobbig"!
    Dock gillade jag inte min pappas ironiska kommentar och blev ledsen. Har dock inte sagt det till honom.     
  • tuvali1
    straw2008 skrev 2013-03-11 15:48:48 följande:

Men du... alltså tycker du själv att det är bra att din mamma ska vara upp 2h på natten då barnet inte sover, o behöva bära omkring honom ? Tror inte att jag menar något illa för det gör jag inte men barn som inte sover på nätterna behöver ju lära sig det. Givetvis kommer han kunna sova borta då han blir äldre ? Kanske vid 3 års ålder ? O NEJ jag har aldrig träffat ett barn som är missnöjt o ställer större krav på sin omgivning faktiskt. Alla barn har gått att roa på NÅGOT sätt. Lycka till, en del barn ÄR väldigt mkt jobbigare än andra.

Om min mamma gör det för min skull och inte har några problem med det så är det väl bra? och han lär ju knappast sova sämre av att sova borta EN natt. Det var ju hennes val att bära honom, det är inget jag gör på nätterna.
    Du verkar ju vara den enda i tråden som ander att det är ngt fel på mitt barn. Alla andra säger att hans beteende är normalt. Har du inte läst det? Hur känner du där? Många känner igen sna egna barn i min beskrivning, fel på dem också då?
    Återigen, vilket slags fel tror du att det kan vara då?  
Svar på tråden Vår 18-månaders tar all vår energi! (långt)