• Anonym (Feg bekant)

Riktigt skitigt hemma hos bekant.

Jag är en riktigt feg stackare, det enda raka vore ju att säga mina åsikter rakt ut, men jag vågar inte.

Min bekant har tillsammans med sin fru fem små flickor, yngsta två månader och den äldsta nio år. De har flera katter och hundar och andra sällskapsdjur och lever på en ganska liten yta. Båda föräldrarna är vettiga (välutbildade) föräldrar så till vida att de prioriterar sina barn och är väldigt stöttande och intresserade av deras utveckling och deras skolgång. Ungarna är älskade! MEN, deras hem är ta mig 17 det snuskigaste jag sett. Båda föräldrarna röker inne, det luktar mögel och gammal mat, och det ligger smutsig tvätt, hundmat, använda blöjor och leksaker överallt. Sopor i plastsäckar. Omaka skor, drivor av hudhår, odiskad disk, läckande toalett och ingrodd smuts i badkaret (där det även ligger blöjor, solkiga underkläder osv). Dörrlister har ruttnat, ja...you get the picture. Min sambo är sjuksyrra, och hon kanske är lite överdrivet noga med städningen iofs, men nåja. Jag har varit där ett par, tre gånger och jag blir lika överrumplad varje gång. Tänker efteråt att jag säkert överdriver, men nej. Det är snuskigt helt enkelt. 

Vet inte riktigt hur jag ska tackla det här. Jag är ju som sagt bekant med maken, men inte mer än så. Barnen verkar må bra, om än lite skitiga. Men jag kan inte komma över att det känns som om bostaden är en sanitär olägenhet. Jag velar fram och tillbaka, ska jag säga det rakt ut, eller ska jag helt enkelt skita i hur andra lever? Hade de inte haft barn hade jag nog inte reflekterat mer över det hela. 

Några åsikter? Så länge barnen verkar glada så är det väl inte fog för någon oro öht va? Vad skulle ni andra ha gjort, hur resonerar ni?

• Svar på tråden Riktigt skitigt hemma hos bekant.
  • Anonym (Feg bekant)

Ja, om jag hade varit lite modigare kanske. Jag är alldeles för mån om andras känslor, vilket leder till sådana här ickeproblem. Städa gör jag gärna, men jag kan inte för mitt liv uppbåda tillräckligt med mod för att säga det rakt ut. 

• Gunilla 044

Trist,men det är klart om du hjälper till att städa,sen blir det samma igen då är det meningslöst,inga barn ska behöva ha det så,men vad gör man?

• Anonym (Pedant)

Jag är pedant så jag förstår att du tycker det är äckligt! Skulle aldrig gå hem till nån som har det så smutsigt. 

• Anonym (Feg bekant)

Jag funderar mycket på hur barnen upplever situationen, än så länge är de väl så pass unga att de kanske inte drar sig för att ta hem kompisar, men den dagen kommer nog.

Fast egentligen är det väl framförallt de riktigt små barnen jag tänker på. De kryper omkring i röran, menar jag. Men de kanske får ett fenomenalt immunförsvar, vad vet jag. Har inga barn själv, så jag är inte så insatt. Men det lilla jag vet av egen erfarenhet (jag har ju varit barn en gång, menar jag) är att jag skulle skämts enormt om det hade sett ut hemma som de har det. Är det typ illa mot barnen om jag inte agerar kanske?

Min sambo är också pedant, hon skulle aldrig sätta sin fot i deras bostad. Själv tiger jag och håller god min, fegt nog.  

• Anonym (soc)

Barnen ska inte behöva leva i en hygienisk misär. Det påverkar både hälsa, utveckling  och det sociala livet.

Om jag vore som dig skulle jag göra en anonym anmälan till socialtjänsten om förhållanden som barnen bor i och be dem göra hembesök och se det med egna ögon. Detta kommer INTE att resultera i att barnen blir omhändertagna eller utsätts för nåt trauma som många på FL hävdar. Socialtjänsten kommer att informera föräldrarna om att levnadsmiljön är oacceptabel, och ge föräldrarna en chans att ändra på hur de har det. Ofta räcker det med att myndigheterna uppmärksammar och tillrättavisar för att folks ska skärpa till sig. Om föräldrarna av nån anledning visar sig sakna förmåga att styra upp detta, så kommer de i första hand att få nån slags stöd och hjälp så att hemmiljön kan bli fungerande. Ett besök av socialtjänsten är givetvis obehagligt för de vuxna, men det är människor som är vana att möta människor i kris och chock som kommer, som är medvetna om hur man bemöter barn så att det inte ska bli skrämmande. Människor som talar med mjuka röster och som berättar att de jobbar med att hjälpa, utan att skuldbelägga etc.

• Anonym (Feg bekant)
    Anonym (soc) skrev 2013-03-12 09:29:43 följande:
    Barnen ska inte behöva leva i en hygienisk misär. Det påverkar både hälsa, utveckling  och det sociala livet.

Om jag vore som dig skulle jag göra en anonym anmälan till socialtjänsten om förhållanden som barnen bor i och be dem göra hembesök och se det med egna ögon. Detta kommer INTE att resultera i att barnen blir omhändertagna eller utsätts för nåt trauma som många på FL hävdar. Socialtjänsten kommer att informera föräldrarna om att levnadsmiljön är oacceptabel, och ge föräldrarna en chans att ändra på hur de har det. Ofta räcker det med att myndigheterna uppmärksammar och tillrättavisar för att folks ska skärpa till sig. Om föräldrarna av nån anledning visar sig sakna förmåga att styra upp detta, så kommer de i första hand att få nån slags stöd och hjälp så att hemmiljön kan bli fungerande. Ett besök av socialtjänsten är givetvis obehagligt för de vuxna, men det är människor som är vana att möta människor i kris och chock som kommer, som är medvetna om hur man bemöter barn så att det inte ska bli skrämmande. Människor som talar med mjuka röster och som berättar att de jobbar med att hjälpa, utan att skuldbelägga etc.
    Tack för lite input! Ja, läser man här så verkar det ju som om socialtjänsten mer eller mindre njuter av att ta barn (förstår att så inte är fallet!)..

Fast jag drar mig för att göra en anonym anmälan. Känns fegt, men samtidigt så är jag ju (som jag själv konstaterat) feg. Jag vet att det redan finns en skräck för just soc i den här familjen, så mycket har jag förstått när vi någon gång kom in på ämnet (fråga mig inte hur vi hamnade där, så bekanta är vi ju inte). Det skulle nog bli ett hårt slag mot dessa människor, som är vana vid att klara sig trots motgångar. Vad svårt det är med sådant här. Hade de inte haft sina fem, fina ungar hade jag nog inte funderat mer över det (fast jag vill inte bli bjuden på middag där, hehe). 

Nä fy. Att ingen annan uppmärksammar deras situation! Ännu en feg kommentar från mig, vore skönt om någon annan tog tag i det helt enkelt. Vad kan hända med barnen om hemmiljön är alldeles för skitig? 
  • Anonym

Ja, att anmäla till soc är fegt.
    Försök få fram problemet på ett fint sätt. Kanske kan din sambo följa med? de kanske inte orkar/hinner städa med så många barn, så de kanske blir glada om de får hjälp.

• Anonym (Feg bekant)
    Felicia111 skrev 2013-03-12 09:59:01 följande:
    de är ju hälsorisker för barnen?
    Ja, det är framförallt det jag är orolig för. Och att de äldre tjejerna inte ska vilja ta hem kompisar. Jobbigt.
Svar på tråden Riktigt skitigt hemma hos bekant.