• Anonym (Feg bekant)

Riktigt skitigt hemma hos bekant.

Jag är en riktigt feg stackare, det enda raka vore ju att säga mina åsikter rakt ut, men jag vågar inte.

Min bekant har tillsammans med sin fru fem små flickor, yngsta två månader och den äldsta nio år. De har flera katter och hundar och andra sällskapsdjur och lever på en ganska liten yta. Båda föräldrarna är vettiga (välutbildade) föräldrar så till vida att de prioriterar sina barn och är väldigt stöttande och intresserade av deras utveckling och deras skolgång. Ungarna är älskade! MEN, deras hem är ta mig 17 det snuskigaste jag sett. Båda föräldrarna röker inne, det luktar mögel och gammal mat, och det ligger smutsig tvätt, hundmat, använda blöjor och leksaker överallt. Sopor i plastsäckar. Omaka skor, drivor av hudhår, odiskad disk, läckande toalett och ingrodd smuts i badkaret (där det även ligger blöjor, solkiga underkläder osv). Dörrlister har ruttnat, ja...you get the picture. Min sambo är sjuksyrra, och hon kanske är lite överdrivet noga med städningen iofs, men nåja. Jag har varit där ett par, tre gånger och jag blir lika överrumplad varje gång. Tänker efteråt att jag säkert överdriver, men nej. Det är snuskigt helt enkelt. 

Vet inte riktigt hur jag ska tackla det här. Jag är ju som sagt bekant med maken, men inte mer än så. Barnen verkar må bra, om än lite skitiga. Men jag kan inte komma över att det känns som om bostaden är en sanitär olägenhet. Jag velar fram och tillbaka, ska jag säga det rakt ut, eller ska jag helt enkelt skita i hur andra lever? Hade de inte haft barn hade jag nog inte reflekterat mer över det hela. 

Några åsikter? Så länge barnen verkar glada så är det väl inte fog för någon oro öht va? Vad skulle ni andra ha gjort, hur resonerar ni?

• Svar på tråden Riktigt skitigt hemma hos bekant.
  • Anonym (varit där)
    Anonym (Feg bekant) skrev 2013-03-12 14:24:53 följande:
    Stackare, skönt att du tog dig ur skiten! Inte bokstavligt talat, alltså (inte meningen att vara lustig över en sådan jobbig situation), utan att du mår bättre nu.

Hur var det när soc tog kontakt? Var det du som efterfrågade stöd eller gick det till på ngt annat vis? Om du inte har något emot att berätta. Hur var kontakten med soc? 

Jag fick hjälp att kontakta soc, klarade inte av det själv. Så fick vi bo på ett utredningshem ett tag, jag var där för behandling inte utredning då de inte ifrågasatte mitt föräldraskap på så sätt.

Det var riktigt j ? obbigt men jag fick en bra handläggare och de på utredningshemmet kunde förklara en hel del om min depression för mig. Jag har levt med sedan barndomen så för mig var det ju normalt. Började även med medicin där.

När vi fick flytta hem igen så kom det hem några från soc till mig då och då för att prata och se hur jag hade det.

För MIG hade det inte gått väl utan socs stöd. Aldrig i livet att någon fpick städa hos mig, inte för att någon fick komma hem till mig heller. Jag tycker fortfarande att det är mycket mycket obehagligt att någon diskar här hemma t.ex. Det tar jag som personlig kritik.
  • Anonym (Feg bekant)
    Anonym (varit där) skrev 2013-03-12 14:42:24 följande:

Jag fick hjälp att kontakta soc, klarade inte av det själv. Så fick vi bo på ett utredningshem ett tag, jag var där för behandling inte utredning då de inte ifrågasatte mitt föräldraskap på så sätt.

Det var riktigt j ? obbigt men jag fick en bra handläggare och de på utredningshemmet kunde förklara en hel del om min depression för mig. Jag har levt med sedan barndomen så för mig var det ju normalt. Började även med medicin där.

När vi fick flytta hem igen så kom det hem några från soc till mig då och då för att prata och se hur jag hade det.

För MIG hade det inte gått väl utan socs stöd. Aldrig i livet att någon fpick städa hos mig, inte för att någon fick komma hem till mig heller. Jag tycker fortfarande att det är mycket mycket obehagligt att någon diskar här hemma t.ex. Det tar jag som personlig kritik.
    Jag kan nästan förstå det där med att du tar det som personlig kritik. Det är precis det jag är så rädd för att min bekante ska ta det som om jag lite försiktigt frågar om jag ska hjälpa till att städa.. Jag tror att de inte haft det så lätt och att de inte har ett större kontaktnät överhuvudtaget, så de kämpar nog på bra utifrån de olyckliga(?) förutsättningarna de haft med sig från barndom och liknande. Det är där jag står och väger, är det bättre att jag säger det rakt ut (ja, självklart är det så, men jag riskerar att såra honom och hans fru), struntar i situationen helt eller kan det kanske vara ok att göra en orosanmälan. Jag är imponerad av att de pallar att få det att fungera med så många barn, djur och liknande att ta hand om. Jag och sambon har fullt sjå med en katt. :). 

Skönt att du mår bättre nu, och skönt att höra att du har positiva erfarenheter av soc. Läst lite runtomkring här nu efter att jag började fundera på min bekantes situation, och ser att många här verkar se soc som någon slags kidnappare.  
  • Anonym

Men visst gör väl BVC hembesök hos alla nyfödda?
    Jag undrar om problemet inte redan kan vara uppmärksammat.

• Anonym

Att det luktar mögel tycker jag verkligen att du ska ta upp, det behöver dom ju inte ta illa upp av heller. Det kan vara så att dom som bor uppe i det där varje dag kanske inte reagerar över lukten, så säg det utan att göra något märkvärdig av det.  

• Anonym (Feg bekant)
    Anonym skrev 2013-03-12 14:56:14 följande:
    Men visst gör väl BVC hembesök hos alla nyfödda?
    Jag undrar om problemet inte redan kan vara uppmärksammat.
    Kanske det. Hoppas det, vet så lite om sådant här egentligen. Har inte hört ngt om att de skulle fått några påtryckningar, men å andra sidan är det väl inget man pratar om, speciellt inte med en bekant. 
  • Anonym

Vadå "välutbildade" (ser till barnens bästa), och röker inomhus? Hänger inte med i resonemanget alls. På mig låter det som två vuxna människor som inte ens kan ta hand om sig själva.

Nae, personligen anser jag att det är deras liv och deras val, det är inte direkt din uppgift att förändra världen eller hur folk beter sig, vill de leva i misär så får de göra det.

Givetvis får du dock försöka förbättra saker och ting, men du verkar samtidigt vara alldeles för feg och konflikträdd för det, och då kan det väl lika gärna vara?    

• Anonym (Feg bekant)
    Anonym skrev 2013-03-12 15:12:45 följande:

Vadå "välutbildade" (ser till barnens bästa), och röker inomhus? Hänger inte med i resonemanget alls. På mig låter det som två vuxna människor som inte ens kan ta hand om sig själva.

Nae, personligen anser jag att det är deras liv och deras val, det är inte direkt din uppgift att förändra världen eller hur folk beter sig, vill de leva i misär så får de göra det.

Givetvis får du dock försöka förbättra saker och ting, men du verkar samtidigt vara alldeles för feg och konflikträdd för det, och då kan det väl lika gärna vara?    

Ja, så kan man se det. Jag delar inte riktigt den liberala åsikten tyvärr, det är väl därför jag sitter här på FL och söker råd (& pepp). Så länge det inte finns barn inblandade tycker jag att individen är fri att ta sina egna val, så långt det är realistiskt hållbart. 
  • Anonym

Men stå på dig för fasiken. Sådär ska inte barn behöva ha det.

• Anonym (Feg bekant)
    Anonym skrev 2013-03-12 15:18:27 följande:

Men stå på dig för fasiken. Sådär ska inte barn behöva ha det.

Du menar att jag borde säga det rakt ut? Hur gör jag det då? Eller vad? Orosanmälan? Ursäkta mina frågor, jag vet varken ut eller in. Hur ska jag repa mod? Hatar verkligen att folk jag känner är arga på mig, antar att det har med uppväxt eller liknande att göra. 
  • Anonym
    Anonym (Feg bekant) skrev 2013-03-12 15:41:01 följande:
    Du menar att jag borde säga det rakt ut? Hur gör jag det då? Eller vad? Orosanmälan? Ursäkta mina frågor, jag vet varken ut eller in. Hur ska jag repa mod? Hatar verkligen att folk jag känner är arga på mig, antar att det har med uppväxt eller liknande att göra. 
    Ja, säg det rakt ut. Förstår att det inte är lätt men det är viktigare att barnen har det bra än att du känner dig väl till mods. Vissa saker i livet är jobbiga. Så enkelt är det. Ibland måste man göra saker även om det känns obekvämt för stunden.

Visst kanske du kan göra orosanmälan men ge familjen en chans först att rätta till sig utan soc på sig. Det kanske inte alls själva är medvetna om hur stort problemet är.

Skit i att de blir arga på dig, alla ogillar när folk är arga men ibland finns det inget val.  Du får väl "sugar coata" det lite men se iaf till att de förstår budskapet.

Mögel är ju farligt för barn (alla) att andas in, de kan få astma osv.
Svar på tråden Riktigt skitigt hemma hos bekant.