• Anonym

Valkyria

har en kompis som precis fått barn och hon ska heta Valkyria. Vad tycker ni om det namnet? Varför vill man döpa ett barn till ett namn som enligt nordisk mytologi var ett "kvinnligt andeväsen som vid slagfälten i Midgård valde ut de krigare eller einhärjare som skulle dö och förde dem med sig till Valhall."
     Eller enligt germans mytologi förknippades med skräckfyllda väsen.

Hur tänker (eller inte) man som förälder?    

• Svar på tråden Valkyria
  • valkyrian

Haha. Min son heter Viking. Ville att dottern skulle heta Valkyria men hennes pappa vägrade då det "lät som en som säljer sex eller lap dances", är faktiskt glad att han sa nej idag. 

Bebisen är här
  • valkyrian
    SupersurasunkSara skrev 2013-03-11 21:13:07 följande:
    Jag tänker på en hemskt jobbig opera jag hörde en gång. Och att det låter hårt, inte mjukt och fint direkt. Tänker mig en bastant dam med grova armar och skäggvårta på hakan som bryskt mosar ner en stackars rädd karl på britsen och säger: Nu ska vi kolla ändtarmen!
    Wagners "ride off the walkyries" kankse?
    Bebisen är här
  • MajaVira
    SupersurasunkSara skrev 2013-03-11 21:13:07 följande:
    Jag tänker på en hemskt jobbig opera jag hörde en gång. Och att det låter hårt, inte mjukt och fint direkt. Tänker mig en bastant dam med grova armar och skäggvårta på hakan som bryskt mosar ner en stackars rädd karl på britsen och säger: Nu ska vi kolla ändtarmen!
    Tack för dagens skratt!!
  • SupersurasunkSara
    valkyrian skrev 2013-03-11 21:21:59 följande:
    Wagners "ride off the walkyries" kankse?
    Ja
    MajaVira skrev 2013-03-11 21:22:09 följande:
    Tack för dagens skratt!!
    Varsågod

• Falajänta

Ett jättefint namn som jag gärna vill ge någon av mina ev. framtida döttrar.. :)

Du är du och jag är jag, vem är dummast?
  • Anonym (-)
    Falajänta skrev 2013-03-12 17:05:41 följande:
    Ett jättefint namn som jag gärna vill ge någon av mina ev. framtida döttrar.. :)

Skulle du vilja heta det själv?
  • phantera

Min dotterdotter heter Valkyria och jag tycker att det är ett häftigt namn,och absolut inte något "vanligt" namn som alla har,folk kommer definitivt komma ihåg henne pga hennes ovanliga namn/ Stolt Mormor

• Helly
    Anonym (-) skrev 2013-03-12 17:58:29 följande:

Skulle du vilja heta det själv?
    Jag hade inte haft några problem med det.

Det är väl inte konstigare än att heta Björn eller Stig eller något annat namn som beskriver någonting?
  • Anonym (fornnordiskt)

Coolt att föräldrarna väljer att gå sin egen väg och välja ett namn DE tycker om och struntar i alla andra.

Det gjorde även mina föräldrar med ett fornnordiskt namn från asatron som inte alls var vanligt när jag föddes.

• Anonym (A)

Tycker att det är fint, coolt namn.

Svar på tråden Valkyria