• Uffesson

Hur mycket gick ni upp i vikt under graviditeten?

Hej! Är nu gravid i vecka 28.

Innan graviditeten vägde jag 64 kilo (var normalviktig). Då jag kräktes mycket i början gick jag ned c:a 4 kilo och landade då på 60 kilo innan jag började öka.

Nu vägde jag mig (efter måltid och sent på kvällen) och då vägde jag 70 kilo. Jag är inte ledsen över det, utan jätteglad att vara gravid. Jag bara undrar om detta är normalt och någon känner igen sig i vad jag berättar?

Just nu äter jag frukost, lunch och middag samt, om det behövs, 1-2 små mellanmål i form av yoghurt och müsli eller en frukt. Händer att jag fikar och äter en del godis. Rör inte mycket på mig alls utan studerar hemifrån (har nu dessutom ett uppehåll). 

• Svar på tråden Hur mycket gick ni upp i vikt under graviditeten?
  • Anastacia80

Jag har tre barn och vägde runt 52 kg när jag blev gravid med alla.

1:a gick jag upp ca 14 kg

2:a ca 12kg

Och precis fått den tredje och gick upp ca 12 kg nu också.

Jag har mått illa hela graviditeterna.

• nununu

Har precis fått första. Gick upp 10 kg men mådde illa och åt dåligt första trimestern. Tre veckor efter förlossning är jag nere på samma vikt jag startade på

• Candyjunkie

v. 32 och +23 kg sedan plusset... Gick i och för sig upp 30-35kg i mina tidigare graviditeter men det känns "tyngre" denna gång.

• Candyjunkie
    Candyjunkie skrev 2018-07-12 10:32:13 följande:

v. 32 och +23 kg sedan plusset... Gick i och för sig upp 30-35kg i mina tidigare graviditeter men det känns "tyngre" denna gång.

Ska tilläggas att jag inte äter annorlunda än tidigare, det handlar alltså inte om frosseri. Får dock inte träna då jag haft problem med blödningar och i normala fall löptränar jag ca 5ggr/vecka. Samlar även på mig väldigt mycket vätska under graviditeten. Förra graviditetn var jag tillbaka vid utgångsvikten inom 6 månader.
  • Johannana

Vecka 32, +3,5kg. Normalviktig sedan innan, haft problem med illamående och kräkningar.

• lastdaysofdisco

Är i vecka 40 imorgon, planerat kejsarsnitt under morgondagen dessutom.
    Invägning idag för narkosbedömning, gått upp 9 kg, började på 65 kg till mina 171 cm, ligger nu på 74 kg. Har följt kost- och motionsråd från barnmorskan och inte inbillat mig att jag fått olika cravings, inte kommit med ursäkter eller undanflykter. Bara sett graviditeten som en naturlig händelse i mitt liv, inte en sjukdom eller en period då jag ska dränka kroppen i socker, stillasittande, fet mat och läskeblask. Har mått fantastiskt!

• ballerinakakaoreo

En fråga till er som gått upp mycket i vikt: Gick ni upp i vikt pga ni åt mer och rörde er mindre (+ vätska) eller var det främst hormonellt + vätska? 

• Cereal Killer

25 respektive 17 kg. Vid båda graviditeterna har jag haft ett BMI på 22 efter förlossningen och sedan gått ned till min vanliga vikt plus lite till under det första året. Rörde mig som vanligt, åt väldigt mycket mer än vanligt (kändes det i alla fall som).

• LittleSunshine84
    ballerinakakaoreo skrev 2019-02-07 00:03:29 följande:

En fråga till er som gått upp mycket i vikt: Gick ni upp i vikt pga ni åt mer och rörde er mindre (+ vätska) eller var det främst hormonellt + vätska? 

Jag gick upp 25+ med första barnet.

Är i v36 nu och har gått upp 22kg.

Startade på 48kg/163 cm första graviditeten och 52kg/163cm andra graviditeten.

Jag samlar mkt vätska men också mkt fett. Inga cravings. Ätit bra mat. Rörde mig mkt under första graviditeten tills v33 ungefär för då fick jag världens foglossning.

Denna gång kom foglossningen i v19 och så pass att jag har haft kryckor sedan dess.

Första graviditeten var jag nere på startvikt inom tre månader. Så jag är inte orolig. Har bra förbränning annars! :)
Svar på tråden Hur mycket gick ni upp i vikt under graviditeten?