• Uffesson

Hur mycket gick ni upp i vikt under graviditeten?

Hej! Är nu gravid i vecka 28.

Innan graviditeten vägde jag 64 kilo (var normalviktig). Då jag kräktes mycket i början gick jag ned c:a 4 kilo och landade då på 60 kilo innan jag började öka.

Nu vägde jag mig (efter måltid och sent på kvällen) och då vägde jag 70 kilo. Jag är inte ledsen över det, utan jätteglad att vara gravid. Jag bara undrar om detta är normalt och någon känner igen sig i vad jag berättar?

Just nu äter jag frukost, lunch och middag samt, om det behövs, 1-2 små mellanmål i form av yoghurt och müsli eller en frukt. Händer att jag fikar och äter en del godis. Rör inte mycket på mig alls utan studerar hemifrån (har nu dessutom ett uppehåll). 

• Svar på tråden Hur mycket gick ni upp i vikt under graviditeten?
  • Syndrom
    lastdaysofdisco skrev 2019-02-05 18:17:22 följande:

Är i vecka 40 imorgon, planerat kejsarsnitt under morgondagen dessutom.

Invägning idag för narkosbedömning, gått upp 9 kg, började på 65 kg till mina 171 cm, ligger nu på 74 kg. Har följt kost- och motionsråd från barnmorskan och inte inbillat mig att jag fått olika cravings, inte kommit med ursäkter eller undanflykter. Bara sett graviditeten som en naturlig händelse i mitt liv, inte en sjukdom eller en period då jag ska dränka kroppen i socker, stillasittande, fet mat och läskeblask. Har mått fantastiskt!

Vilken tur för din höga häst att du inte gick upp mer <3
  • Nonym

Vet inte hur mycket jag vägde vi förlossningen, men låg på +23 kg när jag kom hem från BB :-P

• Bunny on speed

V 36, gått upp 1,5-2 kilo.

Jag vet inte hur. Brukar gå lätt att gå upp i vikt, men nu fastnar inget. Hade dålig matlust fram till jul ungefär, men nu känns det som att jag äter konstant.

Bunnies, it must be bunnies!
  • Marit86

22-25 kg beroende på hur man räknar ???????? nu är barnet 1 år och 9 mån och jag har ca 1-2 kg kvar tills jag väger samma som innan. Start ca 63kg, vägde 86 när jag kom in till förlossningen ????. Nu ca 64 kg.

Åt vanligt men var jättesugen på smörgåsar och frukt!

• gammelpysen
    ballerinakakaoreo skrev 2019-02-07 00:03:29 följande:

En fråga till er som gått upp mycket i vikt: Gick ni upp i vikt pga ni åt mer och rörde er mindre (+ vätska) eller var det främst hormonellt + vätska? 

Gick upp över 30 med första barnet. V 30 i morgon med andra och har gått upp 17 kg hittills. 9 månaders illamående med första, mår MYCKET bättre nu. Gick upp mycket i början, har sedan avtagit.

Rasade i vikt efter första barnet, långt under utgångsläget, så får se hur det går nu.
  • gammelpysen
    ballerinakakaoreo skrev 2019-02-07 00:03:29 följande:

En fråga till er som gått upp mycket i vikt: Gick ni upp i vikt pga ni åt mer och rörde er mindre (+ vätska) eller var det främst hormonellt + vätska? 

Gick upp över 30 med första barnet. V 30 i morgon med andra och har gått upp 17 kg hittills. 9 månaders illamående med första, mår MYCKET bättre nu. Gick upp mycket i början, har sedan avtagit.

Rasade i vikt efter första barnet, långt under utgångsläget, så får se hur det går nu.
  • Tomelilla15

Typ 17 men första om nästan 20 med andra.

• Bumbibruden

Gick upp 12 kilo med första barnet och 9 kilo med andra.

35 år, 2 barn, 1 MA i september 2018, troligtvis gravid igen!
Svar på tråden Hur mycket gick ni upp i vikt under graviditeten?