• Anonym (??)

Betala tillbaka bostadsbidrag?

Hej
    Jag har idag bostadsbidrag, och låg inkomst. Har försörjningsstöd mellanåt.
    Hur fungerar det om jag och min fästman vill flytta ihop? Han tjänar 7siffrigt per år.
    Jag fattar ju att om vi flyttar ihop så får jag ju kontakta försäkringskassan om att jag inte längre behöver ha bostadsbidrag. Samma med försörjningsstöd. Men det jag är orolig för är att de kräver tillbaka det jag fått ut för januari-augusti (exempelvis) eftersom mitt nya hushålls inkomster ökar så drastiskt.

Har försökt läsa på fk's hemsida, och googlat utan svar.

Någon som vet?

• Svar på tråden Betala tillbaka bostadsbidrag?
  • Anonym (!)

Fast det är ju mars nu. Du hinner ju stoppa det i tid.

• Anonym

Det räknas ju ut under ett helt år, så visst kan du bli tvungen att betala tillbaka.

• Anonym

Ja, det finns risk för det, som jag har förstått. Så fungerar det i alla fall om man får högre inkomst än man beräknat, det räcker inte med att man meddelar den nya inkomsten då, det kan bli så att man får betala tillbaka det man fått för mycket... Försörjningsstödet kommer du inte behöva betala tillbaka, men bostadsbidraget kan du bli återbetalningsskyldig för. www.forsakringskassan.se/wps/portal/privatpers/foralder/hjalp_hyran/aterbetalning_bostadsbidrag/aterbetalning_av_bostadsbidrag/!ut/p/b1/hZDdsmNAAISf5TyAYwYhLglB_CUYZG5ShAjiJ0EYT3-ye392-667vuqqbhrTMY3b5F0WyVh2bfL44zF_YSEAogwloFn6BhgKI5jHvcP6LKAjOr5foax0xqyqigfYAGeyNOOosQ-stNdW83EirdxFD11ttu_tyZjii1A2W9VWweQvt5MpVIM1BPNt9zBdGTzLWD6hPH6b5MAhazdOSThThyUqkH6uJ12vbddYphcwqMks16Wistil1DkloWYVLZ92AbqElassz2bqTBFeLbd115ebp87AJ9qSZtE9z15QlPwNJ0b212fk-TMS_CIJ_P8D_Bf5R8P5Awi_d0A6oGPAXfyK9MZar14FZhioA_DVGoAVMbaSIifQiO9EcFTvFgDMJwsdu9otthKBwAmOWeghWZI8MfCv9IHGZdp8z9fmG3wz3BaIQOSgyEMOsgDSYYU4QRmMWVEYx9u87FQqlyHVkNXHwX137nQyLs0lZWSlkIJjKlBhC7iGx_yp8LHJwCvpAZq7YqTkSkL1JsFSosV1K7EHs0awtmMSVQgdt-_1kfY5yyasgXXT2j94QLw7LMW6ze-vkS1lAx_c8HwLvCVu1Sz0e9t9lq3NcRfR2t-IGHdzj2s4bPqMuGNadwJJd5WpGQVWxvka6uqbOZ5eYh4QqgiTTqAdvWtyum_eFn9zbg4nff0AIMk6pg!!/dl4/d5/L2dBISEvZ0FBIS9nQSEh/

• Jemp

Det räknas på kalenderår så visst kan du bli återbetalningsskyldig för det du fått hittills i år. Frågan är ju dock om hans inkomst kan räknas in när ni inte flyttat ihop.

Det bästa är att ringa fk direkt och fråga hur ni ska göra, så surt att få veta om nästan 2 år att det ska betalas tillbaka.

• Oneesan

Ja, bostadsbidraget kan du bli återbetalningsskyldig. Men du har ju hittills bara hunnit fått två så om du hör av dig till fk så blir det iaf inte så många månader att betala tillbaka om ni nu ska bli sambos.   

Arigato
  • Anonym (??)

Jo, jag förstår ju att om MIN personliga inkomst ökar att jag får betala tillbaka bidraget. Men nu undrar jag hur det blir när vi bildar ett nytt hushåll, om det då räknas på hans inkomst över hela året. Iom att jag är sjukskriven och inte kommer kunna börja förvärvsarbeta under året så blir det ju isånnafall min ev nya sambo som får betala det. Och det känns inte så kul....

Och stoppa det nu går inte, först så får jag inte försörjningsstöd om jag behöver (när mina och barnens mediciner skjuter i höjden tillsammans med el-räkningen) och jag klarar mig inte utan det heller... Är över 4000kr i månaden...

• Anonym
    Anonym (??) skrev 2013-03-13 11:51:27 följande:
    Jo, jag förstår ju att om MIN personliga inkomst ökar att jag får betala tillbaka bidraget. Men nu undrar jag hur det blir när vi bildar ett nytt hushåll, om det då räknas på hans inkomst över hela året. Iom att jag är sjukskriven och inte kommer kunna börja förvärvsarbeta under året så blir det ju isånnafall min ev nya sambo som får betala det. Och det känns inte så kul....

Och stoppa det nu går inte, först så får jag inte försörjningsstöd om jag behöver (när mina och barnens mediciner skjuter i höjden tillsammans med el-räkningen) och jag klarar mig inte utan det heller... Är över 4000kr i månaden...

Man räknar hushållets inkomst.
  • Anonym (??)

Kan inte citera, skriver från mobilen. Men anonym, vart är källan på det? Hittade du det på fk's hemsida? Fk ringer upp mig, men jag var nr 246 i kön.....

• Anonym

Står på Fks hemsida under "Återbetalning av bostadsbidrag" att ens bostadbidrag kan förändras om någon flyttar ihop med dig/flyttar in i din bostad. 

• Anonym (??)

Jo att det förändras ja. Men omfattar det även återbetalning? Förändring för mig är att man ex får minskat bidrag, eller inget bidrag. Men att den nya sambon ska stå för de månader innan man flyttat ihop är ju faktiskt absurd...

Svar på tråden Betala tillbaka bostadsbidrag?